Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden.

Studieplan for Kunst og håndverk 1: 1.-10.trinn. (Kfk) (30 stp.) (2023–2024)

Informasjon om studiet

Kunst og håndverk 1: 1.-10. trinn, Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng), tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere fram mot 2025, Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.–7.trinn og 5.-10. trinn (2016) og St.meld.nr.28, Fag - Fordypning - Forståelse - En fornyelse av Kunnskapsløftet (2015-2016) og læreplanverket Kunnskapsløftet 2020, både overordnet del og læreplanen for Kunst og håndverk.

Studiet retter seg mot lærere som underviser i grunnskolen 1.-10. trinn og som enten har mindre enn 30 studiepoeng i kunst og håndverk eller har mer og vil fornye sin praksis i forhold til gjeldende læreplan. Studiet gir både faglig kompetanse og er praksisrettet.

Studiet er et deltidsstudium organisert som to emner over to semestre med 15 studiepoeng i hvert emne. Emnene kan tas separat og bygger ikke på hverandre. Studentenes yrkespraksis er del av læringsinnholdet og grunnlaget for refleksjon gjennom hele studiet. Tilpasningen til småskoletrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet gjøres i arbeidskrav.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper
Etter fullført studium har kandidaten kunnskap om:

  • læreplanverket Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i Kunst og håndverk

  • kjerneelementet håndverksferdigheter og hvordan legge til rette for opplæring i ulike materialer, teknikker, redskaper i arbeid med bilde, skulptur og bruksform

  • kjerneelementet kunst og designprosesser og hvordan legge til rette for idéutvikling og skapende arbeid på varierte og inkluderende måter

  • kjerneelementet visuell kommunikasjon og sentrale teorier om visuelle virkemidler og ytringsformer, samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk og hvordan legge til rette for opplæring i dette

  • kjerneelementet kulturforståelse og sentrale teorier om kunst, design, kulturgjenstander og arkitektur i det private og offentlige rom, hvordan de virker på oss, danner rammer for våre liv, og gir muligheter for undersøkende og skapende arbeid

  • hvordan digitale verktøy styrker og bidrar inn i faglige prosesser og gir elevene økte digitale ferdigheter i kunst og håndverk

 

Ferdigheter
Etter fullført studium kan kandidaten:

  • eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder, skulptur og bruksform

  • bruke digitale verktøy i skapende arbeid

  • bruke og forstå den visuelle grammatikken, hvordan visuelle virkemidler spiller sammen og kunne analysere disse i egne og andres uttrykk

  • formidle kunst på varierte måter og legge til rette for nysgjerrighet og utforskertrang i møte med ulike kunstuttrykk

  • utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene

  • ta gjeldende læreplan aktivt i bruk, bruke kjerneelementene, beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, mestre læringsorientert vurderingspraksis og bidra til at elever kan vurdere egen læring

  • være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger i elevers læringsarbeid og i eget skapende arbeid

  • organisere læring i kunst og håndverk med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer

 

Generell kompetanse
Etter fullført studium kan kandidaten:

  • utnytte fagets muligheter til å fremme bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap

  • få eierskap til gjeldende læreplan for grunnskolen og kunne ta den i bruk for lokalt læreplanarbeid ved egen arbeidsplass.

  • kunne utføre faglig utviklingsarbeid i praksis med en systematisk og forskningsmessig tilnærming, og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon

  • bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering

  • arbeide selvstendig og sammen med andre, være en faglig ressurs for skolen og kollegiet og bidra til at kunst og håndverk utvikles til det beste for elevene og læringsmiljøet.

Opptak

Bestått lærerutdanning rettet mot skole iht. kap. 14 i forskrift til opplæringslova.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling i grunnskolen i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet har to emner, hvert på 15 studiepoeng. Begge emnene er bygget rundt kjerneelementer i Kunnskapsløftet 2020. I begge emnene står utvikling av egne ferdigheter og teknikker sentralt, og begge fagfeltene blir drøftet i et praksisnært og didaktisk perspektiv. Opplæringen gir verdifull kroppslig erfaring med kunst- og designprosesser og visuell kommunikasjon. Emnene gir et godt grunnlag for å kunne reflektere, utøve og forbedre egen praksis som lærer i kunst og håndverk i grunnskolen.
Emnene har følgende hovedområder:

Kunst og visuell kommunikasjon:

  • Visuelle virkemidler

  • Kunsthistorie

  • Tilpasset opplæring

  • Læreplanen som verktøy for planlegging

  • Underveisvurdering og sluttvurdering

  • Grunnleggende ferdigheter

  • Tverrfaglighet

Håndverksferdigheter, materialer og kultur

  • Kulturforståelse relatert til arkitekturhistorie og design

  • Estetikk og materialer

  • Klasserommet som læringsarena

  • Tilpasset opplæring og inkluderende praksis

  • Grunnleggende ferdigheter

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det er 3 samlinger à 2-3 dager per emne lagt til studiested Halden ved Høgskolen i Østfold. I den nettbaserte delen av studiet benyttes høgskolens læringsplattform. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning anvendes også.

I samlingene blir studentene introdusert for faglig arbeid og didaktisk funderte arbeidsmåter for egen utvikling i faget og som er relatert til kjerneelementene og kompetansemålene i grunnskolens læreplan. Mellom samlingene skal egen arbeidsplass benyttes for å prøve ut lærestoff, arbeidsmåter og for kunnskapsdeling i eget kollegium.Kandidatenes yrkespraksis er del av lærestoffet og refleksjonsgrunnlaget i studiet.

Digitale læremidler brukes i forkant av samlingene for en type omvendt undervisning, og digitale møteplattformer vil bli benyttet mellom samlingene for undervisning, veiledning og diskusjoner. I studiet skal studentene levere multimodale presentasjoner og tekster i digitale presentasjoner.

Selvstudium er en sentral arbeidsform, både individuelt og i samarbeid med medstudenter. Studentene vil måtte arbeide med praktiske og skriftlige oppgaver mellom samlingene, individuelt og i grupper. Utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever står sentralt sammen med erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kollegaer ved egen arbeidsplass. Tilpasningen til småskoletrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet gjøres i arbeidskrav. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap. Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.

Arbeidskrav og vurderingsformer
Det er knyttet arbeidskrav til studiet som må være levert innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se nærmere informasjon i den enkelte emnebeskrivelse. Studentene får veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav.

Eksamen
Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det benyttes karakterer på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert. I løpet av studiet gjennomfører studenten utviklingsarbeid relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglig og praktisk arbeid, faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Kunnskap om kunst og håndverk nasjonalt og internasjonalt, bidrar til kulturell internasjonal forståelse og internasjonalisering.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Jobb og videre studier

Studiet gir kompetanse for å jobbe som kunst- og håndverkslærer i skolen, forutsatt at du har lærerutdanning. Studiet kan også danne grunnlaget for videre studier innen faget kunst og håndverk, eller som del av en bachelorgrad. Ønsker du ytterligere kompetanse i faget, kan du f.eks søke på årsstudiet i Kunst og håndverk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 22. desember 2022.

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2023/2024.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.  
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 01:24:09