Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet Digital kompetanse i barnehagen - dømmekraft og medborgerskap (30 studiepoeng) er organisert som ett emne. Emnet har to hovedtemaer:

Det første temaet er “Ansvarlig digitalisering”, som innebærer at digitale løsninger skal være sikre, lovlige og etisk forsvarlige. Temaet utvikles gjennom flere moduler om ansvarlig digitalisering i barnehagen: 

aktuelle lover og regler, inkludert opphavsrett og personvern, med særlig fokus på samtykke

digital sikkerhet (informasjonssikkerhet) og risikovurdering

etisk vurdering av digital teknologi (digital etikk) med vekt på digital dømmekraft og kildekritikk

pedagogisk dokumentasjon til vurdering og i kommunikasjon og samarbeid med foresatte, med særlig vekt på bildebruk

Det andre temaet er “Digitalt medborgerskap og bærekraft”, som særlig knyttes til barns medvirkning. Temaet utvikles gjennom flere moduler om digitalt medborgerskap i barnehagen: 

kunnskap om hva digitalt medborgerskap er og kan være

økte ferdigheter i digitale verktøy med vekt på barns medvirkning og medbestemmelse

videre arbeid med samtykke med vekt på refleksjon over barns rettigheter

reflektere over hvordan digitale verktøy kan bidra til en utforskende og kritisk praksis i barnehagen gjennom lek og læringsaktiviteter sammen med barn

Disse temaene knyttes særlig opp mot fagområdet natur, miljø og teknologi.

I studiet blir studentene også godt kjent med ulike digitale verktøy.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er nettbasert, og organiseres som MOOC.
Studenten arbeider aktivt i studiet med ulike digitale ressurser. Oppgavene tilrettelegger både for nettbrett og PC. Arbeidsformene i studiet er nettbaserte og asynkrone, som betyr at du kan arbeide når du har mulighet. Lærere og studentveileder er tilgjengelige for veiledning via nett gjennom studiet.
 

Arbeidsmåter er bl.a. selvstudier, forelesninger på film, diskusjonsforum, og arbeid med å utvikle skriftlig og muntlig formidling (podkaster) som knytter sammen Rammeplan for barnehager, teoretiske perspektiver på hva profesjonsfaglig digitale kompetanse betyr for barnehagen, og arbeid i praksis i barnehagen. Aktivitetene i studiet skal gjøre deg i stand til å gå i faglig dialog med foreldre, kolleger og barn om hvordan digitale praksiser kan utforskes i barnehagen.

Arbeidskrav og vurderingsformer
Det er ingen arbeidskrav i emnet. Studenten får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgavene som er en del av eksamen. 

Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell mappe bestående av praktiske oppgaver. 
Mappen vurderes til Bestått / Ikke bestått. 

Deleksamen 2: Individuell oppgave. 
Prosjektoppgaven består av en tekst på maksimum 2500 ord (referanseliste ikke medregent) og en 5-10 minutter video med refleksjon. Mer informasjon vil bli gitt når emnet starter. 
Oppgaven vurderes etter karakterregel A-F.

Deleksamen 1 må være bestått for å kunne gjennomføre deleksamen 2.

Vilkår for ny/utsatt eksamen:
Ved ikke bestått karakter i emnet blir ny eksamensdato satt opp inneværende studieår. 

Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer eller en ekstern og en intern sensor.

Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet er forskningsbasert og gir oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten ulike aktiviteter og får veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

• HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer

• Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 15. juni 2024 03:22:22