Studieplan for Digital kompetanse i barnehagen - dømmekraft og medborgerskap (Kffb) (30 studiepoeng) (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk.
Studiested:
Nettbasert.

Informasjon om studiet

Studiet Digital kompetanse i barnehagen - dømmekraft og medborgerskap vektlegger barns medvirkning i barnehagens arbeid med digitale verktøy. Gjennom studiet vil du lære hvordan du kan sikre at barnehagens digitale praksiser er lovlige og etisk forsvarlige, og samtidig i tråd med Rammeplan for barnehagen.

Studiet har fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse for barnehagelærere og skal øke studentens evne til å reflektere kritisk over bruk av digitale verktøy i barnehagen i tråd med aktuelle lovverk, Rammeplanen for barnehagen og aktuelt fagstoff. Videre vil studiet gi innsikt i pedagogisk dokumentasjon som arbeidsform til å utvikle digital kompetanse i samspill med barns innspill og deltagelse. Samarbeid og barns muligheter til medvirkning er en vesentlig del av alle oppgaver i studiet.

Arbeidsomfang: Ca. 800 timer.

Studiet er et oppdragsstudium og gis i sammenheng med Utdanningsdirektoratets strategi; «Kompetanse for fremtidens barnehage - Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-2022».

Studiet Digital kompetanse i barnehagen - dømmekraft og medborgerskap (30 studiepoeng) tilbys som videreutdanning for barnehagelærere og er et nettbasert og fleksibelt deltidsstudium over ett år. Det består av ett emne og skal være mulig å kombinere med jobb.

Studiet tilbys som MOOC (Massive Open Online Course).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om Rammeplanens krav til barnehager og personale om å utøve digital dømmekraft og kildekritikk og hva det innebærer

  • kunnskap om digitalt medborgerskap og barns bidrag i digitale praksiser

  • kunnskap om aktuelle lover og regler, inkludert opphavsrett og personvern, med særlig fokus på samtykke og barns rett til medvirkning

  • kunnskap om digital sikkerhet (informasjonssikkerhet) og hva risikovurdering innebærer i barnehagen

  • kunnskap om pedagogisk dokumentasjon som arbeidsform i barnehagen

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • vurdere bruk av nye digitale verktøy ut fra sikkerhetshensyn, personvernhensyn, etiske normer og barns mulighet til medvirkning

  • utforske og reflektere sammen med barna rundt ulike spørsmål i lys av sammenhenger mellom bærekraftig utvikling, tilhørighet til naturen og bruk av teknologi

  • vurdere bruk av nye digitale verktøy som bidrag til en utforskende og kritisk praksis i barnehagen

  • bruke pedagogisk dokumentasjon som arbeidsform til å utvikle en utforskende og kritisk digital praksis

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • invitere og legge merke til barns aktive deltakelse i planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet

  • bidra til nytenkning om profesjonsfaglig bruk av digitale verktøy i barnehagen

  • vurdere digitale verktøys pedagogiske relevans, sikkerhet, lovlighet og etiske forsvarlighet

  • invitere foresatte til dialog omkring barnehagens bruk av digitale verktøy

Opptak

Fullført og bestått høyere utdanning på minimum 180 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i relevant stilling i barnehage i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet Digital kompetanse i barnehagen - dømmekraft og medborgerskap (30 studiepoeng) er organisert som ett emne. Emnet har to hovedtemaer:

Det første temaet er “Ansvarlig digitalisering”, som innebærer at digitale løsninger skal være sikre, lovlige og etisk forsvarlige. Temaet utvikles gjennom flere moduler om ansvarlig digitalisering i barnehagen: 

aktuelle lover og regler, inkludert opphavsrett og personvern, med særlig fokus på samtykke

digital sikkerhet (informasjonssikkerhet) og risikovurdering

etisk vurdering av digital teknologi (digital etikk) med vekt på digital dømmekraft og kildekritikk

pedagogisk dokumentasjon til vurdering og i kommunikasjon og samarbeid med foresatte, med særlig vekt på bildebruk

Det andre temaet er “Digitalt medborgerskap og bærekraft”, som særlig knyttes til barns medvirkning. Temaet utvikles gjennom flere moduler om digitalt medborgerskap i barnehagen: 

kunnskap om hva digitalt medborgerskap er og kan være

økte ferdigheter i digitale verktøy med vekt på barns medvirkning og medbestemmelse

videre arbeid med samtykke med vekt på refleksjon over barns rettigheter

reflektere over hvordan digitale verktøy kan bidra til en utforskende og kritisk praksis i barnehagen gjennom lek og læringsaktiviteter sammen med barn

Disse temaene knyttes særlig opp mot fagområdet natur, miljø og teknologi.

I studiet blir studentene også godt kjent med ulike digitale verktøy.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er nettbasert, og organiseres som MOOC.
Studenten arbeider aktivt i studiet med ulike digitale ressurser. Oppgavene tilrettelegger både for nettbrett og PC. Arbeidsformene i studiet er nettbaserte og asynkrone, som betyr at du kan arbeide når du har mulighet. Lærere og studentveileder er tilgjengelige for veiledning via nett gjennom studiet.
 

Arbeidsmåter er bl.a. selvstudier, forelesninger på film, diskusjonsforum, og arbeid med å utvikle skriftlig og muntlig formidling (podkaster) som knytter sammen Rammeplan for barnehager, teoretiske perspektiver på hva profesjonsfaglig digitale kompetanse betyr for barnehagen, og arbeid i praksis i barnehagen. Aktivitetene i studiet skal gjøre deg i stand til å gå i faglig dialog med foreldre, kolleger og barn om hvordan digitale praksiser kan utforskes i barnehagen.

Arbeidskrav og vurderingsformer
Det er ingen arbeidskrav i emnet. Studenten får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgavene som er en del av eksamen. 

Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell mappe bestående av praktiske oppgaver. 
Mappen vurderes til Bestått / Ikke bestått. 

Deleksamen 2: Individuell oppgave. 
Prosjektoppgaven består av en tekst på maksimum 2500 ord (referanseliste ikke medregent) og en 5-10 minutter video med refleksjon. Mer informasjon vil bli gitt når emnet starter. 
Oppgaven vurderes etter karakterregel A-F.

Deleksamen 1 må være bestått for å kunne gjennomføre deleksamen 2.

Vilkår for ny/utsatt eksamen:
Ved ikke bestått karakter i emnet blir ny eksamensdato satt opp inneværende studieår. 

Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer eller en ekstern og en intern sensor.

Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet er forskningsbasert og gir oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten ulike aktiviteter og får veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

• HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer

• Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto

Jobb og videre studier

Studiet Digital kompetanse i barnehagen - dømmekraft og medborgerskap supplerer eksisterende nettbaserte videreutdanning for barnehager ved Høgskolen i Østfold (HiØ), Digital kompetanse i barnehagen (MOOC). Sammen vil videreutdanningstilbudene gjøre det mulig å ta totalt et helt års fleksibel videutdanning i pedagogisk bruk av IKT i barnehagen på nett ved HiØ (MOOC).

Utdanningen er etterlyst av praksisfeltet da det stilles økte krav til barnehagelæreres digitale kompetanse. Studiet vil gi barnehagelærere et digitalt kompetanseløft i pedagogisk bruk av digitale verktøy i arbeid med barn innenfor en sikker, personvernmessig og etisk forsvarlig ramme, med fokus på barnets perspektiv og medvirkning.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 9. januar 2023

Studieplanen er revidert

Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen, 4. januar 2024

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2024-2025.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Instituttleder Espen Langbråten Wilberg Førsteamanuensis Leonora Onarheim Bergsjø
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 6. juni 2024 06:22:21