Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har grunnleggende kunnskap
-
om relevant lovverk, rammer og verdigrunnlag, herunder barnehageloven og andre sentrale punkter i Rammeplan for barnehager
-
om spesialpedagogisk virksomhet relevant for barnehagen (aktører, samarbeidspartnere o.l.)
-
om inkludering i spesialpedagogikken, med lekens egenverdi som en sentral rolle for alle barn
-
om vurdering, observasjon og kartlegging, samt å kunne justere underveis i tråd med barnets behov og utvikling
-
om hvilke spesialpedagogiske metoder og verktøy som er tilgjengelige for tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
-
om rollen man innehar i møte med foreldre/foresatte. Kommunikasjon og dialog med foreldre er en grunnleggende kunnskap det vil legges vekt på
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
diskutere og reflektere rundt spesialpedagogisk teori, forskning og praksis relevant for barnehagen
-
reflektere over barnehagens praksis, med fokus på verdier og holdninger
-
anvende spesialpedagogisk teori og forskning på en etisk forsvarlig måte
-
igangsette og lede meningsfylte inkluderingsprosesser hvor det er rom og miljø for alle barn
-
gi veiledning til foresatte som innebærer en gjensidig dialog
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
ha et bevisst etisk forhold til sin egen praksis i barnehagen, i møte med det spesialpedagogiske fagfeltet i en allmennfaglig base
-
ha et reflektert forhold til begrepet inkludering – med fokus på hva inkluderende praksis kan innebære i en moderne barnehage
-
ha et reflektert og bevisst forhold til bruken av spesialpedagogisk vurdering, observasjon og kartlegging
-
gi veiledning i spesialpedagogisk praksis på egen arbeidsplass
-
legge til rette for at for at barn som trenger ekstra støtte tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi et inkluderende og likeverdig barnehagetilbud.