Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet går over to semester.

Studiet vil ha fokus på grunnleggende innføring om spesialpedagogikk i barnehagen og hvordan spesialpedagogikk kan implementeres i den allmennpedagogiske barnehagen.

Studiet innledes med fokus på barnets rettigheter, lovverk, tilrettelegging og oppfølging for å skape en grunnleggende forståelse av hva spesialpedagogisk oppfølging kan være og hvordan denne kan arte seg.

Emnet bygges opp med en innføring i spesialpedagogisk teori og forskning som er praksisrelevant for barnehagen. Studiet vil videre være strukturert med ulike tilnærminger til det spesialpedagogiske feltet hvor ulike verktøy vil bli introdusert, som for eksempel alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og digitale hjelpemidler.

Emnet vil videre fokusere på hvordan kunnskapen skal knyttes til og være en naturlig del av den ordinære barnehagehverdagen. Holdningsarbeid, refleksjoner, inkluderingsbegrepet og etiske retningslinjer vil være viktige nøkkelbegreper. Emnet vil også fokusere på den helhetlige oppfølgingen av barnet, med fokus på blant annet tverretatlige og tverrfaglige samarbeid, herunder individuelt fokus i et mangfolds perspektiv med forankring i Barnehageloven §19a. (Den individuelle tilretteleggingen i et fellesskap).

Videreutdanningen er ment å styrke barnehagelærerens kunnskaper om spesialpedagogikkens mulighetsrom i en allmennpedagogisk hverdag, og gi barnehagelærere en spisskompetanse innenfor dette området. Deltagerne i studiet vil også få innsikt i bruk av verktøy for å igangsette utviklingsprosesser for et fornyet og mer sammenkoblet syn på forholdet mellom spesialpedagogikk og allmennpedagogikk.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisningen vil foregå digitalt, og forelesningene vil gjennomføres på Zoom. I forelesningene vil det være hyppig bruk av digitale grupperom (breakout rooms). Studentene vil bli oppfordret til å lage egne grupperom på Teams for å ha en møteagenda utenfor de møtepunktene høgskolen fasiliterer for. Undervisningen legges opp med en blanding av forelesninger, gruppearbeid, selvstudier og arbeidskrav. Som student får du tilgang til høgskolens bibliotek både digitalt og fysisk.

Hvert semester vil inneholde tre digitale samlinger med to dagers varighet på dagtid i tidsrommet 9:00-15:00. Det vil være obligatorisk deltakelse, hvor det forventes at studentene bidrar aktivt både i plenum og grupper.

Høgskolen kan kreve at studentene har egen bærbar datamaskin.

Hvert semester vil ha arbeidskrav knyttet til egen arbeidsplass, og dette arbeidskravet må godkjennes for å gå opp til eksamen. Arbeidskravet skal være praksisnært forankret, og ha en tydelig kobling mellom teori og praksis.

Arbeidskrav:

1. Dokumentert deltakelse (minimum 80%) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger

2. Levere en skriftlig fagtekst innenfor grunnleggende spesialpedagogikk med omfang på 2500 ord (+/-10%), med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling (individuelt). Innlevert fagtekst skal presenteres for kollegaer på egen arbeidsplass og erfaringene fra dette skal benyttes i gruppediskusjoner i undervisningen.

3. Levere en individuell fagtekst på 2000 ord med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling.

Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet. Det vil i forkant bli gitt en innføring i akademisk skriving. Arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen:

Hjemmeeksamen, individuell, skriftlig. Over tre døgn (72) timer

Omfang: 3000 ord

Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen. 

Karakterregel: A-F

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen det spesialpedagogiske feltet i barnehagen. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Den ansatte i barnehagen vil kunne bidra til å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen gjennom tilpasning og mestring for barn med ulike læringsforutsetninger. Den ansatte vil kunne trekkes inn som en ressursperson når det gjelder fokus på helhetlig kommunikasjon, språktilpasning og ulike tilretteleggingsmetoder.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:26:50