Studieplan for Spesialpedagogikk i barnehagen. (Kffb) (30 studiepoeng) (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk.
Studiested:
Nettbasert.

Informasjon om studiet

Studiet har fokus på spesialpedagogikk som fagfelt i barnehagen, og hvordan fagfeltet naturlig kan implementeres i det daglige.

I dette studiet vil du bli presentert for ulike teoretiske innfallsvinkler til det spesialpedagogiske området. Studiet har en breddetilnærming til inkludering og tidlig innsats, herunder hvordan de tradisjonelt delte fagområdene spesialpedagogikk og allmenpedagogikk kan knyttes tettere sammen. Målet er at du skal utvikle evne til kritisk og analytisk tenkning slik at du får et godt grunnlag til refleksjon rundt problemstillinger du møter i ditt pedagogiske arbeid i barnehagen. Du vil få kunnskap i å tilrettelegge for et allmennpedagogisk tilbud av god kvalitet for barn som trenger spesialpedagogisk hjelp og ekstra støtte.

Studiet er et oppdragsstudium og gis i sammenheng med Utdanningsdirektoratets strategi; «Kompetanse for fremtidens barnehage - Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2023-2025». Studiet retter seg mot ansatte i barnehage som har relevant bachelorutdanning og som ønsker å utvikle egen kompetanse i emnet.

Spesialpedagogikk i barnehagen tilbys på deltid over to semestre.

 

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har grunnleggende kunnskap

  • om relevant lovverk, rammer og verdigrunnlag, herunder barnehageloven og andre sentrale punkter i Rammeplan for barnehager

  • om spesialpedagogisk virksomhet relevant for barnehagen (aktører, samarbeidspartnere o.l.)

  • om inkludering i spesialpedagogikken, med lekens egenverdi som en sentral rolle for alle barn

  • om vurdering, observasjon og kartlegging, samt å kunne justere underveis i tråd med barnets behov og utvikling

  • om hvilke spesialpedagogiske metoder og verktøy som er tilgjengelige for tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

  • om rollen man innehar i møte med foreldre/foresatte. Kommunikasjon og dialog med foreldre er en grunnleggende kunnskap det vil legges vekt på

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • diskutere og reflektere rundt spesialpedagogisk teori, forskning og praksis relevant for barnehagen

  • reflektere over barnehagens praksis, med fokus på verdier og holdninger

  • anvende spesialpedagogisk teori og forskning på en etisk forsvarlig måte

  • igangsette og lede meningsfylte inkluderingsprosesser hvor det er rom og miljø for alle barn

  • gi veiledning til foresatte som innebærer en gjensidig dialog

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • ha et bevisst etisk forhold til sin egen praksis i barnehagen, i møte med det spesialpedagogiske fagfeltet i en allmennfaglig base

  • ha et reflektert forhold til begrepet inkludering – med fokus på hva inkluderende praksis kan innebære i en moderne barnehage

  • ha et reflektert og bevisst forhold til bruken av spesialpedagogisk vurdering, observasjon og kartlegging

  • gi veiledning i spesialpedagogisk praksis på egen arbeidsplass

  • legge til rette for at for at barn som trenger ekstra støtte tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi et inkluderende og likeverdig barnehagetilbud.

Opptak

Fullført og bestått høyere utdanning på minimum 180 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i relevant stilling i barnehage i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet går over to semester.

Studiet vil ha fokus på grunnleggende innføring om spesialpedagogikk i barnehagen og hvordan spesialpedagogikk kan implementeres i den allmennpedagogiske barnehagen.

Studiet innledes med fokus på barnets rettigheter, lovverk, tilrettelegging og oppfølging for å skape en grunnleggende forståelse av hva spesialpedagogisk oppfølging kan være og hvordan denne kan arte seg.

Emnet bygges opp med en innføring i spesialpedagogisk teori og forskning som er praksisrelevant for barnehagen. Studiet vil videre være strukturert med ulike tilnærminger til det spesialpedagogiske feltet hvor ulike verktøy vil bli introdusert, som for eksempel alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og digitale hjelpemidler.

Emnet vil videre fokusere på hvordan kunnskapen skal knyttes til og være en naturlig del av den ordinære barnehagehverdagen. Holdningsarbeid, refleksjoner, inkluderingsbegrepet og etiske retningslinjer vil være viktige nøkkelbegreper. Emnet vil også fokusere på den helhetlige oppfølgingen av barnet, med fokus på blant annet tverretatlige og tverrfaglige samarbeid, herunder individuelt fokus i et mangfolds perspektiv med forankring i Barnehageloven §19a. (Den individuelle tilretteleggingen i et fellesskap).

Videreutdanningen er ment å styrke barnehagelærerens kunnskaper om spesialpedagogikkens mulighetsrom i en allmennpedagogisk hverdag, og gi barnehagelærere en spisskompetanse innenfor dette området. Deltagerne i studiet vil også få innsikt i bruk av verktøy for å igangsette utviklingsprosesser for et fornyet og mer sammenkoblet syn på forholdet mellom spesialpedagogikk og allmennpedagogikk.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisningen vil foregå digitalt, og forelesningene vil gjennomføres på Zoom. I forelesningene vil det være hyppig bruk av digitale grupperom (breakout rooms). Studentene vil bli oppfordret til å lage egne grupperom på Teams for å ha en møteagenda utenfor de møtepunktene høgskolen fasiliterer for. Undervisningen legges opp med en blanding av forelesninger, gruppearbeid, selvstudier og arbeidskrav. Som student får du tilgang til høgskolens bibliotek både digitalt og fysisk.

Hvert semester vil inneholde tre digitale samlinger med to dagers varighet på dagtid i tidsrommet 9:00-15:00. Det vil være obligatorisk deltakelse, hvor det forventes at studentene bidrar aktivt både i plenum og grupper.

Høgskolen kan kreve at studentene har egen bærbar datamaskin.

Hvert semester vil ha arbeidskrav knyttet til egen arbeidsplass, og dette arbeidskravet må godkjennes for å gå opp til eksamen. Arbeidskravet skal være praksisnært forankret, og ha en tydelig kobling mellom teori og praksis.

Arbeidskrav:

1. Dokumentert deltakelse (minimum 80%) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger

2. Levere en skriftlig fagtekst innenfor grunnleggende spesialpedagogikk med omfang på 2500 ord (+/-10%), med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling (individuelt). Innlevert fagtekst skal presenteres for kollegaer på egen arbeidsplass og erfaringene fra dette skal benyttes i gruppediskusjoner i undervisningen.

3. Levere en individuell fagtekst på 2000 ord med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling.

Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet. Det vil i forkant bli gitt en innføring i akademisk skriving. Arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen:

Hjemmeeksamen, individuell, skriftlig. Over tre døgn (72) timer

Omfang: 3000 ord

Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen. 

Karakterregel: A-F

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen det spesialpedagogiske feltet i barnehagen. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Den ansatte i barnehagen vil kunne bidra til å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen gjennom tilpasning og mestring for barn med ulike læringsforutsetninger. Den ansatte vil kunne trekkes inn som en ressursperson når det gjelder fokus på helhetlig kommunikasjon, språktilpasning og ulike tilretteleggingsmetoder.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto

Jobb og videre studier

Ønsker du ytterligere kompetanse innen spesialpedagogikk kan du søke på bachelor- eller masterprogrammer i spesialpedagogikk ved institusjoner som tilbyr slike utdanninger, forutsatt at du fyller gjeldende opptakskrav. Et Masterstudium i spesialpedagogikk kan blant annet gjennomføres ved Høgskolen i Østfold.

https://www.hiof.no/studier/programmer/mspesped-masterstudium-i-spesialpedagogikk-deltid/

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 13. januar 2023.

Studieplanen er revidert

Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen, 11. desember 2023.

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2024-2025

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 09:22:11