Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng, som går over 2 semestre.  Det er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.

Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning

  • Inkluderende opplæring

  • Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv

  • Normalitetsbegrepet i et individ- og systemperspektiv

  • Lov, forvaltning og regelverk


Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet

  • Utvikling og læring i kontekst

  • Kartlegging, opplæring og evaluering

  • Individuelt læreplanarbeid

  • Læringsledelse og læringsfellesskap

  • Kommunikasjon og samarbeid

  • Sosial kompetanse


Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv

  • Lese- og skrivevansker

  • Matematikkvansker

  • Sosiale og emosjonelle vansker

  • Generelle lærevansker

  • Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker

  • Nevroutviklingsforstyrrelser

 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går over to semestre og er organisert i form av kveldsundervisning, herunder én kveld i uken. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe. Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper og individuelt studiearbeid. Høgskolens læringsplattform, Canvas, benyttes til å gi informasjon, innlevering av arbeidskrav, innhenting av fagstoff etc.

Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.

Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på studiet.


Arbeidskrav:

  • Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger

  • Skriftlig fagtekst relatert til gitt temaområde og retningslinjer 

  • Muntlig presentasjon av gruppearbeid med utgangspunkt i gitt temaområde

  • Prosjektoppgave i gruppe relatert til gitt temaområde og retningslinjer
     

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene være levert og godkjent senest 3 uker før eksamen


Eksamen:
Individuell muntlig eksamen
Varighet ca 30 minutter
Tillatt hjelpemiddel: prosjektoppgave
Karakterregel: A-F
Intern og ekstern sensor


Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto

Studiemodell

Høst 2024

Vår 2025

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:26:57