Studieplan for Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Ved en av høgskolens avdelinger.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).

Opptak

Opptakskrav er generell studiekompetanse/realkompetanse og bestått minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet bygger videre på pedagogisk grunnlagstenking samt teoretisk og praktisk innsikt i tilpasset opplæring. Studiet går over ett studieår og er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.

Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Inkluderende opplæring
  • Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv
  • Funksjonshemming, normalitet og avvik
  • Lov, forvaltning og regelverk


Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet

  • Utvikling og læring i kontekst
  • Didaktikk og læreplanteori
  • Kartlegging, opplæring og evaluering
  • Individuelt læreplanarbeid
  • Kommunikasjon og samarbeid, foreldresamarbeid og sosiale nettverk


Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv

  • Lese- og skrivevansker
  • Matematikkvansker
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Generelle lærevansker
  • Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker
  • Lære- og adferdsvansker i et nevrologisk perspektiv

Organisering og læringsformer

Studiet er et deltidsstudium over to semestre og organiseres med undervisning på kveldstid. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe. 

Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper, ekskursjoner og individuelt studiearbeid.

IKT vil bli tatt i bruk i studiet for blant annet informasjon, kommunikasjon og innhenting av fagstoff. Det forventes at studentene har tilgang til IKT.

Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.


Arbeidskrav

 

  1. Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger.
  2. Levere skriftlig artikkel med utgangspunkt i tema 1, inntil 10 sider (individuelt arbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærerer.
  3. Levere skriftlig artikkel med utgangspunkt i tema 2, omfang inntil 10 sider (gruppearbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærer.
  4. Muntlig presentasjon av artikkel (tema 2) i seminar (gruppe).
  5. 3 praksisobservasjoner.
  6. Prosjektoppgave (gruppearbeid, skrives i gruppe med inntil fem studenter):

a)      Utarbeide en problemstilling til prosjektoppgaven i tilknytning til tema 3. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.

b)      Levere prosjektoppgave. Prosjektoppgaven skal ha et omfang på inntil 20 sider og skal leveres til frist fastsatt i semesterplanen (vårsemesteret). Faglærer gir nærmere retningslinjer for utarbeidelsen av prosjektoppgaven. Se også sluttvurdering.

For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent. Arbeidskrav skal være levert innen fastsatt frist.

Praksis

Studentene skal gjennom studiet arbeide med problemstillinger fra praksisfeltet og belyse disse gjennom praksisobservasjoner av opplæringstiltak for barn, unge og voksne med særskilte behov. Praksiserfaringer skal drøftes og bearbeides i basisgruppevirksomhet.

 

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på sitt studiearbeid gjennom kommentarer fra medstudenter og faglærer(e) i forhold til arbeidskrav, se arbeidskrav over. Det gis også veiledning, den kan foregå felles for alle studenter, som veiledning i basisgrupper og/eller individuelt.

Vurdering

Individuell muntlig eksamen. Varighet ca 30 minutter.

 

Eksaminasjonen tar utgangspunkt i fagstoff fra alle tre tema samt prosjektoppgaven knyttet til tema 3. Tillatt hjelpemiddel: Egen prosjektoppgave.

 

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis en samlet karakter der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.

 

Litteratur

Det tas forbehold om endringer

Asbjørnsen, A.: 'Dysleksi' I: Gjærum, B og Ellertsen, B (2000) Hjerne og atferd, kap.16. 2. utgave. Oslo: Gyldendal akademiske forlag (deles ut av foreleser). 29 sider.

Aarnes, A.: IOP i praksis. Håndbok om individuelle opplæringsplaner (2003). Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon. 96 sider.

Befring, E og Tangen, R (red).: Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen pedagogiske forlag, 2004, kap.1-2, 4 - 5. 7 - 23, 26, 30. Ca. 300 sider.

Iglum, L.: Kan de ikke bare ta seg sammen: om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: AdNotam Gyldendal, 2004. 300 sider.

Jensen, Roald: Tilpasset opplæring i en lærende skole. Om utvikling av læringsmiljøet. Stjørdal: Læringsforlaget, 2007. 156 sider.                                                                                                        

Lyster, S. A.: Språkrelaterte lærevansker hos barn og ungdom. Kartlegging og tiltak. Oslo: Gyldendal akademisk, 1994. 120 sider

Møller, Jorunn og Sundli, Liv: Læringsplakaten. Kristiansand: Høyskoleforlaget, 2007. 40 sider.

Ogden, T: Sosial kompetanse og problematferd i skolen: kompetanseutviklende og problemløsende arbeid i skolen.  Oslo: Gyldendal akademiske, 2001. 274 sider.

Rønsen Ekeberg, T og Buli Holmberg, J.: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. Oslo: Universitetsforlaget, 2005, 2 utgave. 273 sider.

Schultz, J-H, Hauge, A-M & Støre, H.: Ingen ut av rekka går. Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian. Oslo: Universitetsforlaget, 2004. 140 sider.

Sjøvoll, Jarle: Tilpasset opplæring i matematikk: om retten til å lykkes i læringsarbeidet Oslo: Gyldendal akademisk, 2006. 192 sider.

Smith, L.: Småbarnalderens nevropsykologi. Oslo: Universitetsforlaget, 1996, kap. 6 og 9. 40 sider.

Solli, K-A: Elever i konflikt. Samspillsbrudd og atferdsproblemer i skolen. Oslo: Gyldendal Akademiske forlag, 1993. 115 sider.

 

Aktuelle lover, stortingsmeldinger, planverk

Kunnskapsdepartementet: Innføring av Kunnskapsløftet: om fag- og timefordeling i grunnopplæringen, tilbudsstrukturen m.m. Oslo: Kunnskapsdepartementet 2006. 59 sider.

Kunnskapsdepartementet: Stortingsmelding 16- 2006/2007, sammendrag (deles ut). 8 sider.

Kunnskapsdepartementet: Stortingsmelding 31- 2007/2008, Kvalitet i skolen, med hovedfokus på kapittel 1.

Kunnskapsdepartementet: Opplæringsloven av 1998 med hovedfokus på § 5.

Diverse aktuelle artikler utdelt av forelesere. 250 sider.

Selvvalgt litteratur. 250 sider.

Det forventes at studentene kjenner til lovverk, forskrifter og planer for barnehage og grunnskole. Det forutsettes også kjennskap til sentrale stortingsmeldinger og utredninger.

Det kan bli aktuelt å skifte ut noe skolerettet litteratur med litteratur mer rettet mot barnehage for studenter med førskolelærerbakgrunn.

 

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 24.06.2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008 - 2009.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2008

Vår 2009

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:27:00