Studieplan for Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2011–2012)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).

Studiet bygger videre på pedagogisk grunnlagstenking samt teoretisk og praktisk innsikt i tilpasset opplæring.

Målgruppe er førskolelærere, allmennlærere, fag- og yrkeslærere samt personer som tar sikte på arbeid med barn og unge med særskilte behov.

Opptak

Generell studiekompetanse/realkompetanse og bestått minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng som går over ett studieår.  Det er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.

Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Inkluderende opplæring
  • Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv
  • Funksjonshemming, normalitet og avvik
  • Lov, forvaltning og regelverk


Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet

  • Utvikling og læring i kontekst
  • Didaktikk og læreplanteori
  • Kartlegging, opplæring og evaluering
  • Individuelt læreplanarbeid
  • Kommunikasjon og samarbeid, foreldresamarbeid og sosiale nettverk


Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv

  • Lese- og skrivevansker
  • Matematikkvansker
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Generelle lærevansker
  • Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker
  • Lære- og adferdsvansker i et nevrologisk perspektiv

Organisering og læringsformer

Studiet er et deltidsstudium over to semestre og organiseres med undervisning på kveldstid. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe. 

Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper, ekskursjoner og individuelt studiearbeid.

IKT vil bli tatt i bruk i studiet for blant annet informasjon, kommunikasjon og innhenting av fagstoff.

Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.

Arbeidskrav  

  1. Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger.
  2. Levere skriftlig artikkel med utgangspunkt i tema 1, inntil 10 sider (individuelt arbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærerer.
  3. Levere skriftlig artikkel med utgangspunkt i tema 2, omfang inntil 10 sider (gruppearbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærer.
  4. Muntlig presentasjon av artikkel (tema 2) i seminar (gruppe).
  5. 3 praksisobservasjoner.
  6. Prosjektoppgave (gruppearbeid, skrives i gruppe med inntil fem studenter):
    a)      Utarbeide en problemstilling til prosjektoppgaven i tilknytning til tema 3. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.
    b)      Levere prosjektoppgave. Prosjektoppgaven skal ha et omfang på inntil 20 sider og skal leveres til frist fastsatt i semesterplanen (vårsemesteret). Faglærer gir nærmere retningslinjer for utarbeidelsen av prosjektoppgaven. Se også sluttvurdering.

For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjente og levert innen fastsatt frist, senest 3 uker før eksamen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet midtveis og ved slutten på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på sitt studiearbeid gjennom kommentarer fra medstudenter og faglærer(e) i forhold til arbeidskrav, se arbeidskrav over. Det gis også veiledning, den kan foregå felles for alle studenter, som veiledning i basisgrupper og/eller individuelt.

Vurdering

Individuell muntlig eksamen. Varighet ca 30 minutter.

 

Eksaminasjonen tar utgangspunkt i fagstoff fra alle tre tema samt prosjektoppgaven knyttet til tema 3. Tillatt hjelpemiddel: Egen prosjektoppgave.

 

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis en samlet karakter der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.

 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 18.08.2010. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Arnesen, Ogden og Sørli; Positiv atferd og støttende læringsmiljø, Oslo, Universitetsforlaget 2006,210 s.

Aarnes, A.: IOP i praksis. Håndbok om individuelle opplæringsplaner (2008). Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon. 96 sider.

Befring, E og Tangen, R (red).: Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen pedagogiske forlag, 2008, kap.1-2, 4 - 5. 7 - 23, 26, 30. Ca. 300 sider.

Drugli M.B/ Onsøien, R: Vanskelige foreldresamtaler: bedre dialoger. Cappelen akademisk 2010, 149 s

Helland, Turid; Språk og dysleksi: gjennom teori til praksis, Fagbokforlaget 2010.

Iglum, L.: Kan de ikke bare ta seg sammen: om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: AdNotam Gyldendal, 2004. 300 sider.

Iglum, L: Ti tanker i hue og ingen på papiret, 2008,infoliten bok, Tomter, 96 s.

Jensen, Roald: Tilpasset opplæring i en lærende skole. Om utvikling av læringsmiljøet. Stjørdal: Læringsforlaget, 2007. 156 sider

Lindbäck, S.O. og Strandklev, Odd Ivar; Spesialundervisning og ordinær opplæring, Oslo 2010, 185 sider.

Lunde, O: Hvorfor tall går i ball- Matematikkvansker i et spesialpedagogisk fokus, Info Vest forlag 2010, 150 s

Møller, Jorunn og Sundli, Liv: Læringsplakaten. Kristiansand: Høyskoleforlaget, 2007. 40 sider.

Ogden, T: Sosial kompetanse og problematferd i skolen: kompetanseutviklende og problemløsende arbeid i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk, 2009. 2. utgave, 278 sider.

Schultz, J-H, Hauge, A-M & Støre, H.: Ingen ut av rekka går. Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian. Oslo: Universitetsforlaget, 2008. 140 sider.

Urnes, A.G. og Eckhoff, G; Nonverbale lærevansker. Universitetsforlaget 2009. 222 sider.


Aktuelle lover, stortingsmeldinger, planverk

Kunnskapsdepartementet: Stortingsmelding 16- 2006/2007, sammendrag (deles ut). 8 sider.

Kunnskapsdepartementet: Stortingsmelding 31- 2007/2008, Kvalitet i skolen, med hovedfokus på kapittel 1.

Kunnskapsdepartementet: Opplæringsloven av 1998 med hovedfokus på § 5.

Utdanningsdirektoratet: Spesialundervisning, veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, 91 sider.

Diverse aktuelle artikler utdelt av forelesere. 250 sider.

Selvvalgt litteratur. 250 sider.

Det forventes at studentene kjenner til lovverk, forskrifter og planer for barnehage og grunnskole. Det forutsettes også kjennskap til sentrale stortingsmeldinger og utredninger.

Det kan bli aktuelt å skifte ut noe skolerettet litteratur med litteratur mer rettet mot barnehage for studenter med førskolelærerbakgrunn.

Jobb og videre studier

Hvis du ønsker enda mer kompetanse kan du søke deg inn på Spesialpedagogikk 2 (60 studiepoeng) eller et mastergradsstudium i spesialpedagogikk. Det er gode yrkesmuligheter innenfor alle trinn i skoleverket og for eksempel pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen 15. april 2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Olav Kolstad, 1. mars 2011

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2011 - 2012.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2011

Vår 2012

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:27:01