Studieplan for Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2014–2015)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).
Studiet bygger på en pedagogisk grunnlagstenking samt teoretisk og praktisk innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Målgruppe er barnehagelærere, grunnskolelærere, lærere i videregående skole, annet pedagogisk personell i barnehage og skole samt personer som tar sikte på arbeid med barn og unge med særskilte behov.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten har kunnskap om
- fremtidens kompetanseutvikling sett i et spesialpedagogisk perspektiv
- rammebetingelser for tilpasset opplæring og spesialundervisning
- ulike grupper barn og unge med særskilte opplæringsbehov
- tilpasset opplæring i et inkluderende fellesskap
- individuelle opplæringsplaner
- et utviklings- og systemorientert perspektiv på spesialpedagogikk
- ulike funksjonshemminger og hensiktsmessige tilretteleggingstiltak
- klasseledelse og sosial kompetanse
FERDIGHETER
Studenten
- kan utvikle individuelle opplæringsplaner
- kan anvende ulike metodiske og didaktiske tilnærmingsmåter i forhold til opplæring av barn - og unge med lese- og skrivevansker, matematikkvansker, generelle lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker
- kan kartlegge, vurdere og henvise barn - og unge til nødvendige faglige instanser og personer
- kan tilrettelegge for god tilpasset opplæring og spesialundervisning
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har innsikt i forhold som skaper og motvirker funksjonshemninger
- har et reflektert forhold til hjelp og hjelpeinstanser og til tverrfaglig samarbeid
- kan utveksle / videreformidle hjelpebehov og ta del i tiltakskjeder
- har innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning i et systemperspekti
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og bestått minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng, som går over 2 semestre. Det er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.
Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
- Inkluderende opplæring
- Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv
- Funksjonshemming, normalitet og avvik, individ- og systemperspektiv
- Lov, forvaltning og regelverk
Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet
- Utvikling og læring i kontekst
- Didaktikk og læreplanteori
- Kartlegging, opplæring og evaluering
- Individuelt læreplanarbeid
- Læringsledelse/klasseledelse
- Kommunikasjon og samarbeid, foreldresamarbeid og sosiale nettverk
- Sosial kompetanse
Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv
- Lese- og skrivevansker
- Matematikkvansker
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Generelle lærevansker
- Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker
- Nevrologiske dysfunksjoner
Organisering og læringsformer
Studiet er et deltidsstudium over to semestre og organiseres med undervisning på kveldstid. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe.
Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper, ekskursjoner og individuelt studiearbeid.
IKT vil bli tatt i bruk i studiet for blant annet informasjon, kommunikasjon og innhenting av fagstoff. Bruk av Fronter som e-læringsplattform.
Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.
Arbeidskrav
- Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger.
- Levere skriftlig artikkel med utgangspunkt i tema 1, inntil 10 sider (individuelt arbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærer.
- Levere skriftlig artikkel med utgangspunkt i tema 2, omfang inntil 10 sider (gruppearbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærer.
- Muntlig presentasjon av artikkel (tema 2) i seminar (gruppe).
- 3 praksisobservasjoner, hver av èn dags varighet.
- Prosjektoppgave (gruppearbeid, skrives i gruppe med inntil fem studenter):
a) Utarbeide en problemstilling til prosjektoppgaven i tilknytning til tema 3. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.
b) Levere prosjektoppgave. Prosjektoppgaven skal ha et omfang på inntil 20 sider og skal leveres til frist fastsatt i semesterplanen (vårsemesteret). Faglærer gir nærmere retningslinjer for utarbeidelsen av prosjektoppgaven. Se også sluttvurdering.
For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være levert og godkjent senest 3 uker før eksamen.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet midtveis og ved slutten på elektronisk spørreundersøkelse fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemelding på sitt studiearbeid gjennom kommentarer fra medstudenter og faglærer(e) i forhold til arbeidskrav, se arbeidskrav over. Det gis også veiledning, den kan foregå felles for alle studenter, som veiledning i basisgrupper og/eller individuelt.
Vurdering
Individuell muntlig eksamen. Varighet ca 30 minutter.
Eksaminasjonen tar utgangspunkt i fagstoff fra alle tre tema samt prosjektoppgaven knyttet til tema 3.
Tillatt hjelpemiddel: Egen prosjektoppgave.
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis en samlet karakter der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 21.08.2013 Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Arnesen, A., Ogden, T. & Sørli M-A. (2006). Positiv atferd og støttende læringsmiljø. Oslo: Universitetsforlaget. (210 s)
Aarnes, A. (2008). IOP i praksis: Håndbok om individuelle opplæringsplaner. Oslo: Pedlex norsk skoleinformasjon. (96 s)
Befring, E. & Tangen , R. (Red.) (2012). Spesialpedagogikk, 5. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapitlene 1, 2, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 28, 29. (ca 400 s)
Bele, I. (Red.) (2008). Språkvansker: Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo Cappelen Akademisk. (Utvalgte kapitler, ca 100 sider)
Dalen, M. (2013). Spesialundervisning til elevens beste? Oslo: Gyldendal akademiske. (100 s)
Drugli, M.B. & Onsøien, R (2010). Vanskelige foreldresamtaler: Bedre dialoger. Oslo: Cappelen Akademisk. (149 s)
Jensen, R. (2007). Tilpasset opplæring i en lærende skole: Om utvikling av læringsmiljøet. Stjørdal: Læringsforlaget. (156 s)
Lunde, O: Hvorfor tall går i ball: Matematikkvansker i et spesialpedagogisk fokus. Bryne: Info vest Forlag. (150 s)
Lyster S-A. H. (2012) Elever med lese- og skrivevansker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (96 s)
Ogden, T. (2012). Klasseledelse: Praksis, teori og forskning. Oslo Gyldendal akademisk. (172 s)
Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen: Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. (278 s)
Rønhovde, L. I. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen: Om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: AdNotam Gyldendal. (300 s)
Aktuelle lover, stortingsmeldinger, planverk:
Kunnskapsdep: St.meld 16 - 2006/2007, sammendrag (deles ut) (8 s)
Kunnskapsdep: St.meld 31 - 2007/2008, Kvalitet i skolen (Hovedvekt på kap 1)
Kunnskapsdep: Opplæringsloven av 1998, med hovedvekt på §5.
Utdanningsdirektoratet: Spesialundervisning (2010): Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning (91 s)
Totalt ca 2300 sider
Jobb og videre studier
Studiet vil kunne gå inn som del av bachelorkompetanse innnenfor pedagogiske fag.