Studieplan for Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2016–2017)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt HiØ VIDERE.

Studiet bygger på en pedagogisk grunnlagstenking samt teoretisk og praktisk innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning.

Målgruppe er barnehagelærere, grunnskolelærere, lærere i videregående skole, annet pedagogisk personell i barnehage og skole samt personer som tar sikte på arbeid med barn og unge med særskilte behov.


Politiattest
I henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31.01.2007, kap. 6 Politiattest ved opptak til høyere utdanning, skal alle studenter i Spesialpedagogikk 1 levere politiattest. Søkere med merknad på politiattesten som er relevant for opptak til studiet skal levere politiattesten innen 3 uker etter tilbud om studieplass er gitt. Søkere som ikke har merknad på politiattesten skal levere politiattest senest innen studiestart. Dersom søkeren får tilsagn om studieplass mindre enn fjorten dager før studiestart skal politiattest fremlegges senest tre uker etter tilbud om studieplass er gitt. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten har kunnskap om

  • fremtidens kompetanseutvikling sett i et spesialpedagogisk perspektiv
  • rammebetingelser for tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • ulike grupper barn og unge med særskilte opplæringsbehov
  • tilpasset opplæring i et inkluderende fellesskap
  • individuelle opplæringsplaner
  • et utviklings- og systemorientert perspektiv på spesialpedagogikk
  • ulike funksjonshemminger og hensiktsmessige tilretteleggingstiltak
  • klasseledelse og sosial kompetanse


Ferdigheter:

Studenten

  • kan utvikle individuelle opplæringsplaner
  • kan anvende ulike metodiske og didaktiske tilnærmingsmåter i forhold til opplæring av barn - og unge med lese- og skrivevansker, matematikkvansker, generelle lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker
  • kan kartlegge, vurdere og henvise barn - og unge til nødvendige faglige instanser og personer
  • kan tilrettelegge for god tilpasset opplæring og spesialundervisning


Generell kompetanse:

Studenten

  • har innsikt i forhold som skaper og motvirker funksjonshemninger
  • har et reflektert forhold til hjelp og hjelpeinstanser og til tverrfaglig samarbeid
  • kan utveksle / videreformidle hjelpebehov og ta del i tiltakskjeder
  • har innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning i et systemperspekti

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og bestått minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng, som går over 2 semestre.  Det er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.

Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Inkluderende opplæring
  • Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv
  • Funksjonshemming, normalitet og avvik, individ- og systemperspektiv
  • Lov, forvaltning og regelverk


Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet

  • Utvikling og læring i kontekst
  • Didaktikk og læreplanteori
  • Kartlegging, opplæring og evaluering
  • Individuelt læreplanarbeid
  • Læringsledelse/klasseledelse
  • Kommunikasjon og samarbeid, foreldresamarbeid og sosiale nettverk
  • Sosial kompetanse


Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv

  • Lese- og skrivevansker
  • Matematikkvansker
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Generelle lærevansker
  • Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker
  • Nevrologiske dysfunksjoner
  • Migrasjonsrelaterte lærevansker

Organisering og læringsformer

Studiet er et deltidsstudium over to semestre og organiseres med undervisning på kveldstid. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe. 

Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper, ekskursjoner og individuelt studiearbeid.

IKT vil bli tatt i bruk i studiet for blant annet informasjon, kommunikasjon og innhenting av fagstoff. Bruk av Fronter som e-læringsplattform.

Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.

Arbeidskrav  

  • Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger.
  • Levere skriftlig artikkel med utgangspunkt i tema 1, inntil 10 sider (individuelt arbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærer.
  • Levere skriftlig artikkel med utgangspunkt i tema 2, omfang inntil 10 sider (gruppearbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærer.
  • Muntlig presentasjon av artikkel (tema 2) i seminar (gruppe).
  • 3 praksisobservasjoner, hver av èn dags varighet.
  • Prosjektoppgave (gruppearbeid, skrives i gruppe med inntil fem studenter):
    a)      Utarbeide en problemstilling til prosjektoppgaven i tilknytning til tema 3. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.
    b)      Levere prosjektoppgave. Prosjektoppgaven skal ha et omfang på inntil 20 sider og skal leveres til frist fastsatt i semesterplanen (vårsemesteret). Faglærer gir nærmere retningslinjer for utarbeidelsen av prosjektoppgaven. Se også sluttvurdering.

For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være levert og godkjent senest 3 uker før eksamen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på sitt studiearbeid gjennom kommentarer fra medstudenter og faglærer(e) i forhold til arbeidskrav, se arbeidskrav over. Det gis også veiledning, den kan foregå felles for alle studenter, som veiledning i basisgrupper og/eller individuelt.

Vurdering

Individuell muntlig eksamen. Varighet ca 30 minutter.

 

Eksaminasjonen tar utgangspunkt i fagstoff fra alle tre tema samt prosjektoppgaven knyttet til tema 3.

Tillatt hjelpemiddel: Egen prosjektoppgave.


Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis en samlet karakter der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.

Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold

Litteratur

Oppdatert august 2016

Arnesen, A.; Meek-Hansen, W.; Ogden, T. & Sørli, M-A. (2014): Positiv læringsstøtte. Hele skolen med! Oslo Universitetsforlaget (232 s)

Aarnes, A. (2008). IOP i praksis: Håndbok om individuelle opplæringsplaner. Oslo: Pedlex norsk skoleinformasjon. (96 s)

Befring, E. & Tangen , R. (Red.) (2012)  Spesialpedagogikk, 5. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapitlene 1, 2, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13,15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 28, 29. (ca 400 s)

Bele, I. (Red.) (2008)  Språkvansker: Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo Cappelen Akademisk. (Utvalgte kapitler, ca 100 sider)

Dalen, M. (2013)  Spesialundervisning til elevens beste? Oslo: Gyldendal akademiske. (100 s)

Drugli, M.B. & Onsøien, R (2010). Vanskelige foreldresamtaler: Bedre dialoger. Oslo: Cappelen Akademisk. (149 s)

Fandrem, H. og Fuglestad, O.L. (Red.) (2013): Barn i utfordring. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid. Trondheim: Fagbokforlaget

Lunde, O: (2009) Nå får jeg det til. Om tilpasset opplæring i matematikk. Bryne InfoVest Forlag. (88 s)

Lyster S-A. H. (2012) Elever med lese- og skrivevansker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (96 s)

Læreplanverket for Kunnskapsløftet Grunnskolen. Pedlex Norsk skoleinfomasjon 2015  (100 s)

Nilsen, V. (Red.) (2014) Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (for barnehagelærere og assistenter i barnehagen)

Ogden, T. (2015) Sosial kompetanse og problematferd i skolen: Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. (300 s)

Rønhovde, L. I. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen: Om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: AdNotam Gyldendal. (300 s)

Urnes, A.G. & Eckhoff, G. (Red.) (2010) Non-verbale lærevansker. Oslo Universitetsforlaget (224)

Aktuelle lover, stortingsmeldinger, planverk:

Kunnskapsdep: Opplæringsloven av 1998, med hovedvekt på §5: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

Utdanningsdirektoratet: Veilederen  Spesialundervisning:  https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Veiledn_Spesialundervisn_2009.pdf

Kunnskapsdep: St.meld 16 – 2006/2007, sammendraget (8 s): … og ingen sto igjen — Tidlig innsats for livslang læring: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-16-2006-2007-/id441395/

Kunnskapsdep: St.meld 31 – 2007/2008, Kvalitet i skolen (Hovedvekt på kap 1): https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-31-2007-2008-/id516853/

Totalt ca 2500 sider

 

Jobb og videre studier

Spesialpedagogikk 1 gir den første og grunnleggende kompetansen for å arbeide med tilrettelegging av opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet vil kunne gå inn som del av bachelorkompetanse innnenfor pedagogiske fag.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntsen, 15.04.2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 15.desember 2015

Studieplanen gjelder for

Høsten 2016

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2016

Vår 2017

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:27:02