Studieplan for Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2023–2024)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst se studiekatalog eller kontakt HiØ VIDERE
Studiet bygger på en pedagogisk grunnlagstenking samt teoretisk og praktisk innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Målgruppe er barnehagelærere, grunnskolelærere, lærere i videregående skole, annet pedagogisk personell i barnehage og skole samt personer som tar sikte på arbeid med barn og unge med særskilte behov.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- fremtidens kompetanseutvikling sett i et spesialpedagogisk perspektiv
- rammebetingelser for tilpasset opplæring og spesialundervisning
- ulike grupper barn og unge med særskilte opplæringsbehov
- tilpasset opplæring i et inkluderende fellesskap
- individuelle opplæringsplaner
- et utviklings- og systemorientert perspektiv på spesialpedagogikk
- ulike funksjonsnedsettelser og hensiktsmessige tilretteleggingstiltak
- klasseledelse og sosial kompetanse
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utvikle individuelle opplæringsplaner
- kan anvende ulike metodiske og didaktiske tilnærmingsmåter i forhold til opplæring og tilrettelegging for barn - og unge med ulike typer lærevansker og funksjonsnedsettelser
- kan kartlegge, vurdere og evt henvise barn - og unge videre til nødvendige faglige instanser og personer
- kan tilrettelegge for god tilpasset opplæring og spesialundervisning
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i forhold som skaper og motvirker funksjonshemninger
- har et reflektert forhold til hjelp og hjelpeinstanser og til tverrfaglig samarbeid
- kan utveksle / videreformidle hjelpebehov og ta del i tiltakskjeder
- har innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning i et systemperspektiv
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og bestått minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng, som går over 2 semestre. Det er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.
Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Inkluderende opplæring
Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv
Normalitetsbegrepet i et individ- og systemperspektiv
Lov, forvaltning og regelverk
Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet
Utvikling og læring i kontekst
Kartlegging, opplæring og evaluering
Individuelt læreplanarbeid
Læringsledelse og læringsfellesskap
Kommunikasjon og samarbeid
Sosial kompetanse
Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv
Lese- og skrivevansker
Matematikkvansker
Sosiale og emosjonelle vansker
Generelle lærevansker
Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker
Nevroutviklingsforstyrrelser
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Studiet går over to semestre og er organisert i form av kveldsundervisning, herunder én kveld i uken. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe. Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper og individuelt studiearbeid. Høgskolens læringsplattform, Canvas, benyttes til å gi informasjon, innlevering av arbeidskrav, innhenting av fagstoff etc.
Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.
Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på studiet.
Arbeidskrav:
-
Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger
-
Skriftlig fagtekst relatert til gitt temaområde og retningslinjer
-
Muntlig presentasjon av gruppearbeid med utgangspunkt i gitt temaområde
-
Prosjektoppgave i gruppe relatert til gitt temaområde og retningslinjer
Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene være levert og godkjent senest 3 uker før eksamen
Eksamen:
Individuell muntlig eksamen
Varighet ca 30 minutter
Tillatt hjelpemiddel: prosjektoppgave
Karakterregel: A-F
Intern og ekstern sensor
Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.
Internasjonalisering
Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
• Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
• Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Jobb og videre studier
Spesialpedagogikk 1 gir den første og grunnleggende kompetansen for å arbeide med tilrettelegging av opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet vil kunne gå inn som del av bachelorkompetanse innnenfor pedagogiske fag. Ønsker du ytterligere kompetanse innen spesialpedagogikk kan du søke på masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Østfold dersom du fyller gjeldende opptakskrav.
Teoretisk og praktisk kunnskap om opplæring og individuell tilrettelegging for mennesker med særskilte behov er etterspurt innenfor mange sektorer hvor læring og utvikling er en sentral del av virksomheten.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Irina Engeness, 11.03.2022Studieplanen er revidert
Undervisningsleder Karl-Arne Næss Korseberg, 24. februar 2023.
Høgskolelektor Marte Karoline Herrebrøden, 24. februar 2023.
Studieplanen gjelder for
Studieplan gjelder for perioden 2023-2024.
Studieprogramansvarlig
HiØ VIDERE.Fakultet for lærerutdanninger og språk: Undervisningsleder Karl- Arne Næss Korseberg.