Studieplan for Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2023–2024)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst se studiekatalog eller kontakt HiØ VIDERE

Studiet bygger på en pedagogisk grunnlagstenking samt teoretisk og praktisk innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning.

Målgruppe er barnehagelærere, grunnskolelærere, lærere i videregående skole, annet pedagogisk personell i barnehage og skole samt personer som tar sikte på arbeid med barn og unge med særskilte behov.

 


Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

 

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • fremtidens kompetanseutvikling sett i et spesialpedagogisk perspektiv
  • rammebetingelser for tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • ulike grupper barn og unge med særskilte opplæringsbehov
  • tilpasset opplæring i et inkluderende fellesskap
  • individuelle opplæringsplaner
  • et utviklings- og systemorientert perspektiv på spesialpedagogikk
  • ulike funksjonsnedsettelser og hensiktsmessige tilretteleggingstiltak
  • klasseledelse og sosial kompetanse


Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utvikle individuelle opplæringsplaner
  • kan anvende ulike metodiske og didaktiske tilnærmingsmåter i forhold til opplæring og tilrettelegging for barn - og unge med ulike typer lærevansker og funksjonsnedsettelser
  • kan kartlegge, vurdere og evt henvise barn - og unge videre til nødvendige faglige instanser og personer
  • kan tilrettelegge for god tilpasset opplæring og spesialundervisning


Generell kompetanse
 

Kandidaten

  • har innsikt i forhold som skaper og motvirker funksjonshemninger
  • har et reflektert forhold til hjelp og hjelpeinstanser og til tverrfaglig samarbeid
  • kan utveksle / videreformidle hjelpebehov og ta del i tiltakskjeder
  • har innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning i et systemperspektiv

 

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og bestått minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng, som går over 2 semestre.  Det er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.

Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv

Tilpasset opplæring og spesialundervisning

Inkluderende opplæring

Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv

Normalitetsbegrepet i et individ- og systemperspektiv

Lov, forvaltning og regelverk


Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet

Utvikling og læring i kontekst

Kartlegging, opplæring og evaluering

Individuelt læreplanarbeid

Læringsledelse og læringsfellesskap

Kommunikasjon og samarbeid

Sosial kompetanse


Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv

Lese- og skrivevansker

Matematikkvansker

Sosiale og emosjonelle vansker

Generelle lærevansker

Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker

Nevroutviklingsforstyrrelser

 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går over to semestre og er organisert i form av kveldsundervisning, herunder én kveld i uken. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe. Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper og individuelt studiearbeid. Høgskolens læringsplattform, Canvas, benyttes til å gi informasjon, innlevering av arbeidskrav, innhenting av fagstoff etc.

Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.

Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på studiet.


Arbeidskrav:

  • Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger

  • Skriftlig fagtekst relatert til gitt temaområde og retningslinjer 

  • Muntlig presentasjon av gruppearbeid med utgangspunkt i gitt temaområde

  • Prosjektoppgave i gruppe relatert til gitt temaområde og retningslinjer
     

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene være levert og godkjent senest 3 uker før eksamen


Eksamen:
Individuell muntlig eksamen
Varighet ca 30 minutter
Tillatt hjelpemiddel: prosjektoppgave
Karakterregel: A-F
Intern og ekstern sensor


Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

• Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

• Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto

Jobb og videre studier

Spesialpedagogikk 1 gir den første og grunnleggende kompetansen for å arbeide med tilrettelegging av opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet vil kunne gå inn som del av bachelorkompetanse innnenfor pedagogiske fag. Ønsker du ytterligere kompetanse innen spesialpedagogikk kan du søke på masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Østfold dersom du fyller gjeldende opptakskrav.

Teoretisk og praktisk kunnskap om opplæring og individuell tilrettelegging for mennesker med særskilte behov er etterspurt innenfor mange sektorer hvor læring og utvikling er en sentral del av virksomheten.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 11.03.2022 

Studieplanen er revidert

Undervisningsleder Karl-Arne Næss Korseberg, 24. februar 2023.
Høgskolelektor Marte Karoline Herrebrøden, 24. februar 2023.

Studieplanen gjelder for

Studieplan gjelder for perioden 2023-2024.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk: Undervisningsleder Karl- Arne Næss Korseberg.  

Studiemodell

Høst 2023

Vår 2024

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. mai 2024 23:23:01