Oppbygging og gjennomføring (2011–2013)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 60 studiepoeng.
Det tar for seg alvorlige samspill- og atferdsproblemer i barnehage, skole og samfunn og omfatter spesialpedagogisk arbeid, med fokus på tidlig intervensjon, forebygging og tverrfaglig arbeid. Det legges vekt på bevisstgjøring av egne holdninger og ulike perspektiv på fagfeltet. Visjonen om en inkluderende opplæring for alle står sentralt.
Temaer:
- Sosiale og emosjonelle vansker i barnehage, skole og samfunn i teori og praksis
- Sosial kompetanse
- Sosiale nettverk og nettverksbygging
- Barnevern og psykiatri
- Forskning på sosiale og emosjonelle vansker/effektive skoler
- Klasseledelse
- Evidensbaserte metoder
- Rådgivning, veiledning og innovasjon
- Spesialpedagogikkens idégrunnlag og historiske utviklingslinjer, samfunnsmessig kontekst og utdanningspolitiske reformer
- Spesialpedagogikk i juridisk og forvaltningsmessig perspektiv
- Atferds- og lærevansker på nevrobiologisk grunnlag
Organisering og læringsformer
Studiets hovedarbeidsform vil være én fast undervisningskveld pr. uke, arbeid i basisgrupper ca. en gang pr. uke og individuelt arbeid. Arbeidsformene i studiet vil veksle mellom forelesninger, arbeid
i basisgrupper under veiledning, individuelle litteraturstudier, problembasert læring (PBL) og ferdighetstrening.
Presisering
Basisgruppen er en fast, obligatorisk (80 %) arbeidsgruppe, bestående av inntil 4 studenter. Ansvar for innhold og arbeid i basisgruppene er studentenes, og det føres loggbok fra møtene.
Studentene må forplikte seg til relativt stor grad av egenaktivitet; som arbeid med kartleggings- og testmateriell, evt. studiebesøk, fremme problemstillinger, søke informasjon og foreta faglige vurderinger. Prosjektarbeidsformen vil bli vektlagt i studiet.
Skriving er en viktig del av lærings- og veiledningsprosessen i studiet, både i forbindelse med oppgaveskriving og loggskriving underveis. Det vil være nødvendig å ha e-post/ internett. Det vil bli gitt opplæring i bruken av biblioteket til studievirksomhet.
Studiet skal være praksisrettet og innbefatter allerede i 1. semester et oppgavebasert praksisrelatert prosjekt innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Dette prosjektet blir fulgt opp av veiledning før og etter gjennomføring. Praksisprosjektet i 1. semester danner et viktig grunnlag for arbeidet med en prosjektoppgave i 4. semester. Dette arbeidet skal være av innovativ karakter og bør fokusere på den inkluderende barnehage og skole. Fagansvarlig for studiet skal på forhånd godkjenne planlagt prosjektopplegg. Prosjektet kan være vanskelig å gjennomføre i for store grupper. Det vil derfor være naturlig at basisgruppene deles i mindre prosjektgrupper for gjennomføring av prosjektoppgaven.
Arbeidskrav
1. Det er obligatorisk (80 %) deltakelse i basisgruppearbeid og på annen organisert undervisning gjennom hele studiet. Fravær som skyldes sykdom eller andre forhold, må dokumenteres av sakkyndig og godkjennes av fagansvarlig.
Første semester:
2. Levere et drøftende sammendrag av utvalgte deler av sentralt kildestoff (avtales med fagansvarlig) på ca. 15 sider (Basisgruppe)
3. Innlevering og godkjenning av praksisrapport (Basisgruppe)
Annet semester:.
4. Levere et essay i selvvalgt tema på 10 til 15 sider (Individuelt)
5. Muntlig presentasjon av essay i seminar
6. Gi skriftlig kommentar på essaypresentasjon til medstudent i basisgruppa
Tredje semester:
7. Utarbeide fagbokanmeldelse (Basisgruppe)
Fjerde semester:
8. Utarbeide problemstilling og fremdriftsplan for eksamensprosjekt (gruppeoppgave) som skal godkjennes av fagansvarlige og/eller veileder.
Arbeidskravene skal være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studentene kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ikke veiledet praksis i studiet, men det forutsettes at studentene til daglig er engasjert i spesialpedagogisk/pedagogisk virksomhet på hel - eller deltid. Det legges stor vekt på at studentene skal utnytte muligheten til å utvikle egen arbeidssituasjon. Praksis sees på i et utviklings- og innovasjonsperspektiv. Studiet tar sikte på at studie- og praksisvirksomhet knyttes sammen, slik at den enkelte student gis en systematisk og målrettet kompetanseoppbygging til beste for utviklingen av eget arbeidssted. Dersom studenten ikke er engasjert i pedagogisk virksomhet, vil det måtte gjøres særskilte avtaler om praksistilknytning.
Evaluering av studiet
Studiet evalueres med standard skjema for undervisningsvurdering fra SKUT for hvert år på studiet.
Tilbakemelding underveis
Fagansvarlig gir basisgruppa som helhet kontinuerlig tilbakemelding på forelesningskveldene. I tillegg vil den enkelte student få tilbakemelding i basisgruppa og ved behov.
Det gis skriftlig tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Eksamen blir avholdt i studiets siste (4. semester) og består av to deleksamener: 1. Eksamensprosjekt (gruppeoppgave) - vektes 50 %:
| |
Litteratur
Litteraturlista er satt opp pr.1.6.11. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Pensum omfatter litteratur fra bøker, kompendier og tidsskrifter samt forelesningsnotater. I pensum inngår også kjennskap til diverse test/ kartleggings- og tiltaksmateriell. Det forutsettes at studentene setter seg inn i aktuelle lovverk og offentlige innstillinger.
Arnesen, A, Ogden, T. & Positiv atferd og støttende læringsmiljø i skolen (190s.)
Sørlie, M-A. Oslo: Universitetsforlaget
2007
Elliott, S. & Gresham, F. Undervisning i sosiale ferdigheter- en håndbok (250 s.`)
2011 Oslo: Kommuneforlaget
Flaten, K. Barn med sosial angst og sjenanse (200 s.)
2010 Oslo: Kommuneforlaget
Frønes, I. De likeverdige. Om sosialisering og de
2006 jevnaldrenes betydning.
Oslo: Universitetsforlaget (272 s.)
Gjems, L. Veiledning i profesjonsgrupper. Et
1995 systemteoretisk perspektiv på veiledning.
Oslo: Universitetsforlaget. (100 s.)
*Henggeler, S. et. al Multisystemisk behandling av barn og unge med
2000 atferdsproblemer.
Oslo: Kommuneforlaget. (330 s.)
Iglum, L. Kan de ikke bare ta seg sammen. Om barn og
2004 unge med MBD, AD/HD og Tourettes syndrom.
Oslo: ad Notam Gyldendal. (308 s.)
Johannessen, Rådgivning.
Kokkersvold, Vedeler
2010 Oslo: Gyldendal norsk forlag (323s.)
Klefbeck, J., Nettverk og økologi. Problemløsende
Ogden, T. abeid med barn og unge.
2003 Oslo: Tano. (250s.)
Larsen, E. Miljøterapi med barn og unge.
2004 Organisasjonen som terapeut (180s.)
Oslo: Universitetsforlaget
Lindberg, E. & Elevatferd og læringsmiljø 2000
Ogden; T. Oslo: Læringssenteret (100 s.)
2001
Ogden, T. Sosial kompetanse og problematferd i skolen
2009 2. utgave
Oslo: Gyldendal Akademisk. (270 s.)
Ogden, T. Kvalitetsskolen (230 s.)
2004 Oslo: Gyldendal Akademisk
Grøholt, B.., Lærebok i barnepsykiatri.
Sommerschild,
H, Garløv, I. Oslo: Tano (500s.)
2008
Walker, H.M., E.
Ramsay & F.M. Gresham Antisocial Behavior In School-Evidence Based
2004 Practices 2nd edition
Belmont Ca.: Thomson/ Wadsworth (400 s.)
*Webster-Stratton, C. Hvordan fremme sosial og emosjonell
2005 kompetanse hos barn
Oslo: Gyldendal akademisk (303 s.)
Utdanningsdirektoratet Spesialundervisning. Veileder til opplæringsloven
2009 om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning (90 s.)
*Man velger enten Henggeler (ungdom) eller Webster Stratton (små barn)
Dette utgjør til sammen ca. 4000 sider. I tillegg kommer 1000 sider selvvalgt i forbindelse med praksis- og prosjektarbeider pluss aktuelle artikler, fagstoff og forelesninger.
FORSLAG TIL TILLEGGSLITTERATUR:
Bonnevie, K., Pålsrud, T. Tett oppfølging. Om den gode barnehagen
1999 og barn med spesielle behov.
Oslo: ad Notam Gyldendal (140s.)
Gillberg, C. Barn, ungdom og voksne med Asbergers
1998 syndrom. Normale, genier, nerder?
Oslo: ad Notam Gyldendal (140 s.)
Gjærum, B., Grøholt, B., Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom
Sommerschild, H. og foreldre. (Kap. 1, 2 og 15)
1998 Oslo: Tano Aschehoug. (90 s.)
Halvorsen, K. Å forske på samfunnet. En innføring i
1998 samfunnsvitenskaplig metode.
Oslo: Bedriftsøkonomens forlag. (160 s.)
Haug, P. Spesialpedagogiske utfordringar
1995 Oslo: Universitetsforlaget. (Enkelte artikler) (240 s.)
Helgeland, I. M. (red.) Utfordrende ungdom i skolen
1994 Oslo: Kommuneforlaget. (260 s.)
Johnsrud Langslet, G. LØFT
1999 Oslo: ad Notam Gyldendal (200 s.)
Killén, K. Sveket. Omsorgssvikt er alles ansvar.
1993 Oslo: Kommuneforlaget. (270 s.)
Rye, H. Tidlig hjelp til bedre samspill
1993 Nye metoder og nye muligheter.
Oslo: Universitetsforlaget. (119 s.)
Sagbakken, A., Barnevern i barnehagen; en felles utfordring
Aanderaa, B. Oslo: Kommuneforlaget. (210 s.)
1993
Skogen, K., Innføring i innovasjonsarbeid.
Sørlie, M. A. Oslo: Universitetsforlaget. (150 s.)
1992