Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2011–2013)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 60 studiepoeng.

Det tar for seg alvorlige samspill- og atferdsproblemer i barnehage, skole og samfunn og omfatter spesialpedagogisk arbeid, med fokus på tidlig intervensjon, forebygging og tverrfaglig arbeid. Det legges vekt på bevisstgjøring av egne holdninger og ulike perspektiv på fagfeltet. Visjonen om en inkluderende opplæring for alle står sentralt.

Temaer:
-          Sosiale og emosjonelle vansker i barnehage, skole og samfunn i teori og praksis
-          Sosial kompetanse
-          Sosiale nettverk og nettverksbygging
-          Barnevern og psykiatri
-          Forskning på sosiale og emosjonelle vansker/effektive skoler
-          Klasseledelse
-          Evidensbaserte metoder
-          Rådgivning, veiledning og innovasjon
-          Spesialpedagogikkens idégrunnlag og historiske utviklingslinjer, samfunnsmessig kontekst og utdanningspolitiske reformer
-          Spesialpedagogikk i juridisk og forvaltningsmessig perspektiv
-          Atferds- og lærevansker på nevrobiologisk grunnlag

Organisering og læringsformer

Studiets hovedarbeidsform vil være én fast undervisningskveld pr. uke, arbeid i basisgrupper ca. en gang pr. uke og individuelt arbeid. Arbeidsformene i studiet vil veksle mellom forelesninger, arbeid
i basisgrupper under veiledning, individuelle litteraturstudier, problembasert læring (PBL) og ferdighetstrening.

Presisering
Basisgruppen er en fast, obligatorisk (80 %) arbeidsgruppe, bestående av inntil 4 studenter. Ansvar for innhold og arbeid i basisgruppene er studentenes, og det føres loggbok fra møtene.
Studentene må forplikte seg til relativt stor grad av egenaktivitet; som arbeid med kartleggings- og testmateriell, evt. studiebesøk, fremme problemstillinger, søke informasjon og foreta faglige vurderinger. Prosjektarbeidsformen vil bli vektlagt i studiet.
Skriving er en viktig del av lærings- og veiledningsprosessen i studiet, både i forbindelse med oppgaveskriving og loggskriving underveis. Det vil være nødvendig å ha e-post/ internett. Det vil bli gitt opplæring i bruken av biblioteket til studievirksomhet.
Studiet skal være praksisrettet og innbefatter allerede i 1. semester et oppgavebasert praksisrelatert prosjekt innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Dette prosjektet blir fulgt opp av veiledning før og etter gjennomføring. Praksisprosjektet i 1. semester danner et viktig grunnlag for arbeidet med en prosjektoppgave i 4. semester. Dette arbeidet skal være av innovativ karakter og bør fokusere på den inkluderende barnehage og skole. Fagansvarlig for studiet skal på forhånd godkjenne planlagt prosjektopplegg. Prosjektet kan være vanskelig å gjennomføre i for store grupper. Det vil derfor være naturlig at basisgruppene deles i mindre prosjektgrupper for gjennomføring av prosjektoppgaven.

 Arbeidskrav
1. Det er obligatorisk (80 %) deltakelse i basisgruppearbeid og på annen organisert undervisning gjennom hele studiet. Fravær som skyldes sykdom eller andre forhold, må dokumenteres  av sakkyndig og godkjennes av fagansvarlig.

Første semester:
2. Levere et drøftende sammendrag av utvalgte deler av sentralt kildestoff (avtales med fagansvarlig) på ca. 15 sider (Basisgruppe)

3. Innlevering og godkjenning av praksisrapport (Basisgruppe)

 Annet semester:.
4. Levere et essay i selvvalgt tema på 10 til 15 sider (Individuelt)

5. Muntlig presentasjon av essay i seminar

6. Gi skriftlig kommentar på essaypresentasjon til medstudent i basisgruppa

Tredje semester:
7. Utarbeide fagbokanmeldelse (Basisgruppe)

Fjerde semester:
8. Utarbeide problemstilling og fremdriftsplan for eksamensprosjekt (gruppeoppgave) som skal godkjennes av fagansvarlige og/eller veileder.

Arbeidskravene skal være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studentene kan fremstille seg til eksamen.

 

Praksis

Det er ikke veiledet praksis i studiet, men det forutsettes at studentene til daglig er engasjert i spesialpedagogisk/pedagogisk virksomhet på hel - eller deltid. Det legges stor vekt på at studentene skal utnytte muligheten til å utvikle egen arbeidssituasjon. Praksis sees på i et utviklings- og innovasjonsperspektiv. Studiet tar sikte på at studie- og praksisvirksomhet knyttes sammen, slik at den enkelte student gis en systematisk og målrettet kompetanseoppbygging til beste for utviklingen av eget arbeidssted. Dersom studenten ikke er engasjert i pedagogisk virksomhet, vil det måtte gjøres særskilte avtaler om praksistilknytning.

Evaluering av studiet

Studiet evalueres med standard skjema for undervisningsvurdering fra SKUT for hvert år på studiet.

Tilbakemelding underveis

Fagansvarlig gir basisgruppa som helhet kontinuerlig tilbakemelding på forelesningskveldene. I tillegg vil den enkelte student få tilbakemelding i basisgruppa og ved behov.
Det gis skriftlig tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Eksamen blir avholdt i studiets siste (4. semester) og består av to deleksamener:

 1. Eksamensprosjekt (gruppeoppgave) - vektes 50 %:
     Eksamensgruppen skal bestå av inntil 4 studenter som gjennomfører et prosjektarbeid og utarbeider en rapport på ca. 30 sider.
     Eksamensprosjektet skal være av praktisk/teoretisk karakter og ha klare referanser til praktiske og innovative tiltak i arbeidet med barn, unge
     eller voksne med sosiale og emosjonelle problemer.Tidsrammen for veiledning er 5 - 7 timer pr. prosjekt per gruppe.
     Prosjektets problemstilling og framdriftsplan skal godkjennes av studiets fagansvarlige og/eller veileder.
     Prosjektarbeidet må være bestått for at man skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen.


2. Individuell muntlig eksamen av ca. 30 minutters varighet - vektes 50 %:
    Den muntlige eksaminasjonen tar utgangspunkt i rapporten fra prosjektarbeidet og tar også opp spørsmål fra annet pensumstoff. 

Begge deleksamener vurderes av ekstern og intern sensor. Det gis karakterer fra A til F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. F betyr 'ikke bestått'.
Det settes en samlet karakter på grunnlag av begge deleksamenene. Dersom deleksamen 1 gis 'ikke bestått', kan eksamensprosjektet forbedres 2 ganger, og ny muntlig eksamen må gjennomføres. Dersom deleksamen 2 gis 'ikke bestått', må kun ny muntlig eksamen gjennomføres.

 

 

Litteratur

Litteraturlista er satt opp pr.1.6.11. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Pensum omfatter litteratur fra bøker, kompendier og tidsskrifter samt forelesningsnotater. I pensum inngår også kjennskap til diverse test/ kartleggings- og tiltaksmateriell. Det forutsettes at studentene setter seg inn i aktuelle lovverk og offentlige innstillinger.

Arnesen, A, Ogden, T. &       Positiv atferd og støttende læringsmiljø i skolen        (190s.)
Sørlie, M-A.                           Oslo: Universitetsforlaget
2007                                      

Elliott, S. & Gresham, F.       Undervisning i sosiale ferdigheter- en håndbok        (250 s.`)
2011                                       Oslo: Kommuneforlaget
 

Flaten, K.                               Barn med sosial angst og sjenanse                            (200 s.)
2010                                       Oslo: Kommuneforlaget 

Frønes, I.                                De likeverdige. Om sosialisering og de
2006                                       jevnaldrenes betydning.
                                               Oslo: Universitetsforlaget                                          (272 s.) 

Gjems, L.                               Veiledning i profesjonsgrupper. Et
1995                                        systemteoretisk perspektiv på veiledning. 
                                               Oslo: Universitetsforlaget.                                        (100 s.)

*Henggeler, S. et. al              Multisystemisk behandling av barn og unge med
2000                                       atferdsproblemer.
                                              
Oslo: Kommuneforlaget.                                          (330 s.)

Iglum, L.                                Kan de ikke bare ta seg sammen. Om barn og
2004                                        unge med MBD, AD/HD og Tourettes syndrom.
                                               Oslo: ad Notam Gyldendal.                                      (308 s.)

Johannessen,                          Rådgivning.
Kokkersvold, Vedeler                      
2010                                       Oslo: Gyldendal norsk forlag                                               (323s.)            

Klefbeck, J.,                           Nettverk og økologi. Problemløsende
Ogden, T.                              
abeid med barn og unge.
2003                                       Oslo: Tano.                                                                (250s.)

Larsen, E.                               Miljøterapi med barn og unge.
2004                                       Organisasjonen som terapeut                                    (180s.)
                                               Oslo: Universitetsforlaget 

Lindberg, E. &                       Elevatferd og læringsmiljø 2000
Ogden; T.                               Oslo: Læringssenteret                                                           (100 s.)
2001

Ogden, T.                               Sosial kompetanse og problematferd i skolen
2009                                         2. utgave                                                                       
                                                
Oslo: Gyldendal Akademisk.                                               (270 s.)

Ogden, T.                               Kvalitetsskolen                                                           (230 s.)
2004                                       Oslo: Gyldendal Akademisk

Grøholt, B..,                           Lærebok i barnepsykiatri.
Sommerschild,

H, Garløv, I.                           Oslo: Tano                                                                 (500s.)
2008

Walker, H.M., E.
Ramsay & F.M. Gresham      Antisocial Behavior In School-Evidence Based
2004                                       Practices 2nd edition
                                               Belmont Ca.: Thomson/ Wadsworth                         (400 s.)

*Webster-Stratton, C.         Hvordan fremme sosial og emosjonell
2005                                       kompetanse hos barn
                                               Oslo: Gyldendal akademisk                                      (303 s.)

 

Utdanningsdirektoratet          Spesialundervisning. Veileder til opplæringsloven
2009                                       om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning         (90 s.)             


*Man velger enten Henggeler (ungdom) eller Webster Stratton (små barn)

Dette utgjør til sammen ca. 4000 sider. I tillegg kommer 1000 sider selvvalgt i forbindelse med praksis- og prosjektarbeider pluss aktuelle artikler, fagstoff og forelesninger.

FORSLAG TIL TILLEGGSLITTERATUR:

Bonnevie, K., Pålsrud, T.      Tett oppfølging. Om den gode barnehagen
1999                                       og barn med spesielle behov.
                                               Oslo: ad Notam Gyldendal                                       (140s.)                                               

Gillberg, C.                            Barn, ungdom og voksne med Asbergers
1998                                       syndrom. Normale, genier, nerder?
                                               Oslo: ad Notam Gyldendal                                       (140 s.) 

Gjærum, B., Grøholt, B.,       Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom
Sommerschild, H.                  og foreldre.     (Kap. 1, 2 og 15)
1998                                       Oslo: Tano Aschehoug.                                             (90 s.)

Halvorsen, K.                         Å forske på samfunnet. En innføring i
1998                                       samfunnsvitenskaplig metode.
    
                                         Oslo: Bedriftsøkonomens forlag.                              (160 s.)

Haug, P.                                 Spesialpedagogiske utfordringar
1995                                       Oslo: Universitetsforlaget. (Enkelte artikler)            (240 s.)

Helgeland, I. M. (red.)           Utfordrende ungdom i skolen
1994                                       Oslo: Kommuneforlaget.                                           (260 s.)

Johnsrud Langslet, G.                        LØFT
1999                                       Oslo: ad Notam Gyldendal                                       (200 s.)

Killén, K.                               Sveket. Omsorgssvikt er alles ansvar.
1993                                       Oslo: Kommuneforlaget.                                           (270 s.)

Rye, H.                                   Tidlig hjelp til bedre samspill
1993                                       Nye metoder og nye muligheter.
                                               Oslo: Universitetsforlaget.                                        (119 s.)

Sagbakken, A.,                       Barnevern i barnehagen; en felles utfordring
Aanderaa, B.                          Oslo: Kommuneforlaget.                                           (210 s.)
1993

Skogen, K.,                            Innføring i innovasjonsarbeid.
Sørlie, M. A.                          Oslo: Universitetsforlaget.                                        (150 s.)
1992
 

Studiemodell

Høst 2011

Emner, Spes.pedagogikk 2 - sosiale og emosj. vansker

Vår 2012

Emner, Spes.pedagogikk 2 - sosiale og emosj. vansker

Høst 2012

Emner, Spes.pedagogikk 2 - sosiale og emosj. vansker

Vår 2013

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 4. mai 2024 03:30:03