Studieplan for Systemisk familiearbeid 2 (30 studiepoeng) (2008–2009)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Ved en av høgskolens avdelinger.
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontak Senter for kompetanseutvikling (SKUT).
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Studiet er en videreutdanning som sammen med Systemisk familiearbeid 1 (30 studiepoeng) gir en videreutdanning i temaet på 60 studiepoeng.Opptak
Gjennomført og bestått- Systemisk familiearbeid 1 (30 studiepoeng) eller
- Del A - Familieterapi og systemisk praksis (30 studiepoeng) fra Diakonhjemmets høgskole eller
- tilsvarende utdanning fra andre utdanningsinstitusjoner.
Ved søking til studiet må søkeren redegjøre for hvordan praksis er planlagt gjennomført (sted for gjennomføring av 100 timers praksis). Praksissted kan være eget arbeidssted eller ekstern praksisplass.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Innholdet i undervisningen bygger på Systemisk familiearbeid 1 (30 studiepoeng).
Innhold:
Tema knyttet til anvendelsesområder:
- Systemisk teori anvendt i skolesektoren
- Systemisk teori anvendt i barnehage
- Barnevern i et systemisk perspektiv
- Systemisk arbeid i primærhelsetjenesten
- Systemisk teori anvendt i spesialisthelsetjenesten
Relasjonelle temaer:
- Samlivsbrudd og nye familiestrukturer
- Seksuelle vansker
- Vold i relasjoner
- Familielivssyklusteori
- Andre familiekulturer
- Utviklingspsykologi og systemisk teori
Organisering og læringsformer
Organisering:- Studiet gjennomføres normalt over to semestre.
- Undervisningen kan legges til helger med oppstart fredag kveld med en bolk på 4 timer. Fortsetter lørdag med en bolk på 8 timer og avsluttes søndag med en bolk på 4 timer. Til sammen 16 klokketimer pr samling.
- Det legges opp til tre samlinger pr semester. Til sammen 96 timer.
- 24 timer av de 96 timene gjennomføres som gruppeveiledning (4 timer på hver samling). Studentene har med seg veiledningsmateriale i form av problemstillinger knyttet til praksissituasjoner eller video/DVD fra praksissituasjoner. Studiet knytter til seg veiledere.
Læringsformer:
- Individuelt arbeid og gruppearbeid.
- Forelesninger, veiledning i grupper og filmatisering.
Praksis:
- Studentene skal gjennomføre 100 timer praksis knyttet til eget arbeidssted eventuelt eksternt praksissted
IKT:
Studentene må ha nettilgang og forberedende veiledningsmateriell kommuniseres via epostsystem.
Arbeidskrav:
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Nærmere detaljer finnes i emnebeskrivelsen.
Praksis
Studentene må under studiet ha mulighet til å utføre arbeid hvor det kan benytte systemisk teori og systemiske metoder. Et viktig element i dette er at studentene har ansvaret for planlegging og gjennomføring av samtaler, møter, eller annen samhandling med brukere og samarbeidspartnere.
Eksempler på praksisarenaer kan være:
- Foreldresamtaler i skole og barnehage.
- Samhandling med barn, foreldre, foreldre og barn i regi av skole, barneverntjenesten, sosialtjeneste, pedagogisk- psykologisk tjeneste, helsesøstertjeneste, psykisk helsevern, rusomsorg.
- Ansvar for planlegging og gjennomføring av ansvarsgruppemøter, samarbeidsmøter mellom ulike instanser og brukere.
Praksis:
1. Studentene skal gjennomføre 100 timer praksis knyttet til eget arbeidssted, eventuelt eksternt praksissted. Praksis gjennomføres i tiden etter første samling og avsluttes før femte samling.
2. 24 timer av den tiden studentene er samlet brukes til gruppeveiledning knyttet opp mot studentenes praksis.
3. Studentene oversender minimum 3 dager før hver samling, veiledningsmateriale i form av problemstillinger knyttet til praksissituasjoner eller video/DVD fra praksissituasjoner. Veiledningsmaterialet oversender pr. eppst.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemelding underveis i studiet, i form av veiledning på gjennomført praksis og tilbakemelding på arbeidskrav. Arbeidskravene 1-4 vurderes med godkjent/ikke godkjent (se emnebeskrivelsen). Samtlige fire krav må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurdering
Studentene skal ved avslutning av studiet levere en individuell fordypningsoppgave med et selvvalgt tema innenfor studiets innhold. Tema skal godkjennes av fagansvarlig og veiledningstiden på fjerde samling avsettes til veiledning av fordypningsoppgaven. Oppgavens omfang er satt til inntil 12 sider, linjeavstand 1.5 og skriftstørrelse 12 pkt. Oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor etter en karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.