Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Systemisk familiearbeid 2 (30 studiepoeng) (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Ved en av høgskolens avdelinger.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontak Senter for kompetanseutvikling (SKUT).

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Studiet er en videreutdanning som sammen med Systemisk familiearbeid 1 (30 studiepoeng) gir en videreutdanning i temaet på 60 studiepoeng.

Opptak

Gjennomført og bestått
- Systemisk familiearbeid 1 (30 studiepoeng) eller
- Del A - Familieterapi og systemisk praksis (30 studiepoeng) fra Diakonhjemmets høgskole eller
- tilsvarende utdanning fra andre utdanningsinstitusjoner.
Ved søking til studiet må søkeren redegjøre for hvordan praksis er planlagt gjennomført (sted for gjennomføring av 100 timers praksis). Praksissted kan være eget arbeidssted eller ekstern praksisplass.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Innholdet i undervisningen bygger på Systemisk familiearbeid 1 (30 studiepoeng).

Innhold:

Tema knyttet til anvendelsesområder:
- Systemisk teori anvendt i skolesektoren
- Systemisk teori anvendt i barnehage
- Barnevern i et systemisk perspektiv
- Systemisk arbeid i primærhelsetjenesten
- Systemisk teori anvendt i spesialisthelsetjenesten

Relasjonelle temaer:
- Samlivsbrudd og nye familiestrukturer
- Seksuelle vansker
- Vold i relasjoner
- Familielivssyklusteori
- Andre familiekulturer
- Utviklingspsykologi og systemisk teori

 

Organisering og læringsformer

Organisering: 
  • Studiet gjennomføres normalt over to semestre.
  • Undervisningen kan legges til helger med oppstart fredag kveld med en bolk på 4 timer. Fortsetter lørdag med en bolk på 8 timer og avsluttes søndag med en bolk på 4 timer. Til sammen 16 klokketimer pr samling.
  • Det legges opp til tre samlinger pr semester. Til sammen 96 timer.
  • 24 timer av de 96 timene gjennomføres som gruppeveiledning (4 timer på hver samling). Studentene har med seg veiledningsmateriale i form av problemstillinger knyttet til praksissituasjoner eller video/DVD fra praksissituasjoner. Studiet knytter til seg veiledere.

Læringsformer:

  • Individuelt arbeid og gruppearbeid.
  • Forelesninger, veiledning i grupper og filmatisering.

Praksis:

  • Studentene skal gjennomføre 100 timer praksis knyttet til eget arbeidssted eventuelt eksternt praksissted

IKT:
Studentene må ha nettilgang og forberedende veiledningsmateriell kommuniseres via epostsystem.

Arbeidskrav:
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Nærmere detaljer finnes i emnebeskrivelsen.

Praksis

Studentene må under studiet ha mulighet til å utføre arbeid hvor det kan benytte systemisk teori og systemiske metoder. Et viktig element i dette er at studentene har ansvaret for planlegging og gjennomføring av samtaler, møter, eller annen samhandling med brukere og samarbeidspartnere.

Eksempler på praksisarenaer kan være:

  • Foreldresamtaler i skole og barnehage.
  • Samhandling med barn, foreldre, foreldre og barn i regi av skole, barneverntjenesten, sosialtjeneste, pedagogisk- psykologisk tjeneste, helsesøstertjeneste, psykisk helsevern, rusomsorg.
  • Ansvar for planlegging og gjennomføring av ansvarsgruppemøter, samarbeidsmøter mellom ulike instanser og brukere.

Praksis:
1. Studentene skal gjennomføre 100 timer praksis knyttet til eget arbeidssted, eventuelt eksternt praksissted. Praksis gjennomføres i tiden etter første samling og avsluttes før femte samling.
2. 24 timer av den tiden studentene er samlet brukes til gruppeveiledning knyttet opp mot studentenes praksis.
3. Studentene oversender minimum 3 dager før hver samling, veiledningsmateriale i form av problemstillinger knyttet til praksissituasjoner eller video/DVD fra praksissituasjoner. Veiledningsmaterialet oversender pr. eppst.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding underveis i studiet, i form av veiledning på gjennomført praksis og tilbakemelding på arbeidskrav. Arbeidskravene 1-4 vurderes med godkjent/ikke godkjent (se emnebeskrivelsen). Samtlige fire krav må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurdering

Studentene skal ved avslutning av studiet levere en individuell fordypningsoppgave med et selvvalgt tema innenfor studiets innhold. Tema skal godkjennes av fagansvarlig og veiledningstiden på fjerde samling avsettes til veiledning av fordypningsoppgaven. Oppgavens omfang er satt til inntil 12 sider, linjeavstand 1.5 og skriftstørrelse 12 pkt. Oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor etter en karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen 10. juni 2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008 - 2009.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2008

Vår 2009

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:27:21