Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2013–2014)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Denne studieplanen er utarbeidet som oppdragsstudium, studiested bestemmes av oppdragsgiver.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium i et samarbeid mellom Senter for kompetanseutvikling (SKUT) ved Høgskolen i Østfold og Folkeuniversitet (FU) Drammen. SKUT har ansvaret for at studiet ligger på høgskolenivå, og FU har ansvaret for den praktiske gjennomføringen.

Studiet skal gi en innføring i sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk. Pedagogikk er et flervitenskapelig fag bestående av pedagogisk psykologi, sosiologi, filosofi, historie og didaktikk. Det er en grunnutdanning og kan inngå i en bachelorgrad. Målgruppen er personer som ønsker grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og tenkning, og som eventuelt ønsker videre studier innen det pedagogiske feltet.

 

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten har grunnleggende kunnskap
- om klasseledelse og varierte arbeidsmåter og vurderingsformer i skolen
- om læring og læreprosesser
- om sammenhenger mellom lærerens ledelse av læringsarbeid, utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende læringsfellesskap
- om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer som ligger i realiseringen av intensjonene i dem
- om profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skole
- om tilpasset opplæring og spesialundervisning
- om interkulturell kommunikasjon
- om pedagogisk idehistorie
- om skolen som organisasjon

FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid
- kan forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
- kan legge til rette for læring og vurdering for læring i et elevfellesskap
- kan identifisere etiske dilemma i undervisning, reflektere og begrunne valg.
- kan forskjellen på tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan forklare kommunikative utfordringer i en flerkulturell sammenheng
- kan koble pedagogiske ideer til den pedagogiske idehistorien
- kan forstå skolen som organisasjon

GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
- kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

 

 

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:

Grunnleggende pedagogikk

  • Teorier om læring og læringspsykologi
  • Teorier om sosialisering
  • Utviklingspsykologi
  • Teorier om motivasjon
  • Samspill og kommunikasjonsteori

Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon

  • Pedagogisk filosofi og etikk
  • Den felleskulturelle skolen
  • Organisasjonsforståelse

Grunnleggende didaktikk

  • Læreplananalyse
  • Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring / Relasjonsmodellen
  • Undervisnings-/opplæringsmetoder
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning

                         

Organisering og læringsformer

Studiet organiseres med undervisning fire helgesamlinger (fredag/lørdag) pr. semester, samt individuelt arbeid. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes.

Arbeidskrav

1.       Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori.

2.       Individuell fagtekst med didaktisk tema.

3.       Deltakelse i undervisningen med minst 80 %

Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.

Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Evaluering av studiet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet etter hvert semester på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemeldinger på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesterets eksamensperiode. Ingen hjelpemidler tillatt.

Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.07.2013.

Bergkastet, Dahl og Hansen. 2009: Elvenes læringsmiljø - lærerens muligheter: en praktisk håndbok i relasjonersorientert klasseledelse. Oslo. Universitetsforlaget. 200 sider.

Dahl Øyvind, 2001: Møter mellom mennesker: Interkulturell kommunikasjon: Gyldendal akademisk. 248 s.

Ekeberg, T.R. og Holmberg, J.B. 2007: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. En innføring. 2. utg. Universitetsforlaget 270 sider.

Imsen, Gunn. 2006: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk, 3. utg. Universitetsforlaget. 475 sider.

Hareide, Berger J. 2004: En dyd av nødvendighet? Innføring i yrkesetikk for lærere, 3.opplag: Læremiddelforlaget AS.: 72 sider.

Imsen, G, 2005: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 484 sider.

Jensen,R. 2007: Tilpasset opplæring i en lærende skole. 2. utg. Læringsforlaget 150 sider.

Røys, H, Gjøsund P. og Huseby R. 2007: Didaktikk i skolen. N.W.Damm & Sønn 200 sider.
Solerød, Erling, 2012: Pedagogiske grunnproblemer i historisk lys. 3. utg. Universitetsforlaget: 250 sider.

 

 

 

Jobb og videre studier

Studiet gir deg en god bakgrunn for å arbeide som for eks. assistent i skole, SFO eller barnehage. Etter gjennomført studium kan du søke deg inn på videre studier som for eks. Spesialpedagogikk 1 eller Flerkulturell pedagogikk 1, dette vil da til sammen utgjøre en årsenhet (60 stp) i pedagogikk. Alle tre studiene vil til sammen utgjøre 90 stp og kan være hovedkomponenter i et bachelorstudium.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen 11. mai 2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Olav Kolstad, 01.07.2013

Studieplanen gjelder for

Studiestart høsten 2013.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2013

Emner, Pedagogikk - grunnleggende enhet

Vår 2014

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:27:33