Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2014–2015)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Denne studieplanen er utarbeidet som oppdragsstudium, studiested bestemmes av oppdragsgiver.
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium i et samarbeid mellom Senter for kompetanseutvikling (SKUT) ved Høgskolen i Østfold og Folkeuniversitet (FU) Drammen. SKUT har ansvaret for at studiet ligger på høgskolenivå, og FU har ansvaret for den praktiske gjennomføringen.
Studiet skal gi en innføring i sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk. Pedagogikk er et flervitenskapelig fag bestående av pedagogisk psykologi, sosiologi, filosofi, historie og didaktikk. Det er en grunnutdanning og kan inngå i en bachelorgrad. Målgruppen er personer som ønsker grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og tenkning, og som eventuelt ønsker videre studier innen det pedagogiske feltet.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har grunnleggende kunnskap
- om klasseledelse og varierte arbeidsmåter og vurderingsformer i skolen
- om læring og læreprosesser
- om sammenhenger mellom lærerens ledelse av læringsarbeid, utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende læringsfellesskap
- om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer som ligger i realiseringen av intensjonene i dem
- om profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skole
- om tilpasset opplæring og spesialundervisning
- om interkulturell kommunikasjon
- om pedagogisk idehistorie
- om skolen som organisasjon
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid
- kan forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
- kan legge til rette for læring og vurdering for læring i et elevfellesskap
- kan identifisere etiske dilemma i undervisning, reflektere og begrunne valg.
- kan forskjellen på tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan forklare kommunikative utfordringer i en flerkulturell sammenheng
- kan koble pedagogiske ideer til den pedagogiske idehistorien
- kan forstå skolen som organisasjon
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
- kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:
Grunnleggende pedagogikk:
- Teorier om læring og læringspsykologi
- Teorier om sosialisering
- Utviklingspsykologi
- Teorier om motivasjon
- Samspill og kommunikasjonsteori
Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon:
- Pedagogisk filosofi og etikk
- Den felleskulturelle skolen
- Organisasjonsforståelse
Grunnleggende didaktikk:
- Læreplananalyse
- Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring / Relasjonsmodellen
- Undervisnings-/opplæringsmetoder
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres med undervisning fire helgesamlinger (fredag/lørdag) pr. semester, samt individuelt arbeid. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes.
Arbeidskrav
- Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori.
- Individuell fagtekst med didaktisk tema.
- Deltakelse i undervisningen med minst 80 %
Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.
Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Evaluering av studiet
For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet etter hvert semester på elektronisk skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemeldinger på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesterets eksamensperiode. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 01.07.2013.
Bergkastet, Dahl og Hansen. 2009: Elvenes læringsmiljø - lærerens muligheter: en praktisk håndbok i relasjonersorientert klasseledelse. Oslo. Universitetsforlaget. 200 sider.
Dahl Øyvind, 2001: Møter mellom mennesker: Interkulturell kommunikasjon: Gyldendal akademisk. 248 s.
Ekeberg, T.R. og Holmberg, J.B. 2007: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. En innføring. 2. utg. Universitetsforlaget 270 sider.
Imsen, Gunn. 2006: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk, 3. utg. Universitetsforlaget. 475 sider.
Hareide, Berger J. 2004: En dyd av nødvendighet? Innføring i yrkesetikk for lærere, 3.opplag: Læremiddelforlaget AS.: 72 sider.
Imsen, G, 2005: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 484 sider.
Jensen,R. 2007: Tilpasset opplæring i en lærende skole. 2. utg. Læringsforlaget 150 sider.
Røys, H, Gjøsund P. og Huseby R. 2007: Didaktikk i skolen. N.W.Damm & Sønn 200 sider.
Solerød, Erling, 2012: Pedagogiske grunnproblemer i historisk lys. 3. utg. Universitetsforlaget: 250 sider.
Jobb og videre studier
Studiet gir deg en god bakgrunn for å arbeide som for eks. assistent i skole, SFO eller barnehage. Etter gjennomført studium kan du søke deg inn på videre studier som for eks. Spesialpedagogikk 1 eller Flerkulturell pedagogikk 1, dette vil da til sammen utgjøre en årsenhet (60 stp) i pedagogikk. Alle tre studiene vil til sammen utgjøre 90 stp og kan være hovedkomponenter i et bachelorstudium.