Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2016–2017)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Denne studieplanen er utarbeidet som oppdragsstudium. Studiested bestemmes av oppdragsgiver.
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium i et samarbeid mellom HiØ VIDERE ved Høgskolen i Østfold og Folkeuniversitet (FU) Drammen. HiØ VIDERE har ansvaret for at studiet ligger på høgskolenivå, og FU har ansvaret for den praktiske gjennomføringen.
Studiet skal gi en innføring i sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk. Pedagogikk er et flervitenskapelig fag bestående av pedagogisk psykologi, sosiologi, filosofi, historie og didaktikk. Det er en grunnutdanning og kan inngå i en bachelorgrad. Målgruppen er personer som ønsker grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og tenkning, og som eventuelt ønsker videre studier innen det pedagogiske feltet.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har grunnleggende kunnskap
- om klasseledelse og varierte arbeidsmåter og vurderingsformer i skolen
- om læring og læreprosesser
- om sammenhenger mellom lærerens ledelse av læringsarbeid, utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende læringsfellesskap
- om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer som ligger i realiseringen av intensjonene i dem
- om profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skole
- om tilpasset opplæring og spesialundervisning
- om interkulturell kommunikasjon
- om pedagogisk idehistorie
- om skolen som organisasjon
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid
- kan forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
- kan legge til rette for læring og vurdering for læring i et elevfellesskap
- kan identifisere etiske dilemma i undervisning, reflektere og begrunne valg.
- kan forskjellen på tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan forklare kommunikative utfordringer i en flerkulturell sammenheng
- kan koble pedagogiske ideer til den pedagogiske idehistorien
- kan forstå skolen som organisasjon
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
- kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:
Grunnleggende pedagogikk:
- Teorier om læring og læringspsykologi
- Teorier om sosialisering
- Utviklingspsykologi
- Teorier om motivasjon
- Samspill og kommunikasjonsteori
Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon:
- Pedagogisk filosofi og etikk
- Den felleskulturelle skolen
- Organisasjonsforståelse
Grunnleggende didaktikk:
- Læreplananalyse
- Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring.
- Undervisnings-/opplæringsmetoder
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres med undervisning fire helgesamlinger (fredag/lørdag) pr. semester, samt individuelt arbeid. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes.
Arbeidskrav
- Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori.
- Individuell fagtekst med didaktisk tema.
- Deltakelse i undervisningen med minst 80 %
Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.
Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemeldinger på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesterets eksamensperiode. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 13.09.2016
Bergkastet, Dahl og Hansen. 2009: Elvenes læringsmiljø - lærerens muligheter: en praktisk håndbok i relasjonersorientert klasseledelse. Oslo. Universitetsforlaget. 200 sider.
Imsen, G, 2014: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 5.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 528 sider.
Jensen,R. 2006: Tilpasset opplæring i en lærende skole. 2. utg. Læringsforlaget 150 sider.
Ohnstad, Frøydis O. 2015 Profesjonsetikk i skolen Oslo: Cappelen Damm Akademiske 130 sider.
Røys, H, Gjøsund P. og Huseby R. 2007: Didaktikk i skolen. N.W.Damm & Sønn 200 sider.
Solerød, Erling, 2012: Pedagogiske grunntanker. 3. utg. Universitetsforlaget: 250 sider.
Jobb og videre studier
Studiet gir deg en god bakgrunn for å arbeide som for eks. assistent i skole, SFO eller barnehage. Etter gjennomført studium kan du søke deg inn på videre studier som for eks. Spesialpedagogikk 1 eller Flerkulturell pedagogikk 1.