Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 180
- Studiets varighet:
- 3 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold
English version of this page
Hovedemner:
FERDIGHETER - totalt 60 studiepoeng
Fagkomponenter:
Fagkomponenter:
Fagkomponenter:
Fagkomponenter:
Studiepoeng oppnås ved studieårets utgang ved at studenten har bestått alle hovedemnets fagkomponenter. Hvert hovedemne tilbys slik at det tidsmessig og omfangsmessig svarer til følgende studiepoeng i den treårige bachelorutdanningen:
1. studieår:
c) Obligatoriske emner:
På grunn av teaterfagets egenart som kollektiv kunstform regnes all undervisning ved akademiet som obligatorisk.
d) Studier i utlandet og beskrivelse av hvor i studiet dette inngår
Studentene ved Akademi for Scenekunst oppfordres til å ta deler av sin utdanning i utlandet. Akademiet søker gjennom sitt internasjonale nettverk å tilrettelegge muligheter som er tilpasset den enkelte student og slik organisere utveksling for de studentene som ønsker dette.
e) Emner som tilbys utenlandske studenter
All undervisning foregår på engelsk. Det tilrettelegges derfor ikke spesielle emner for utenlandske studenter. Akademiet mottar via sitt internasjonale nettverk hvert semester utvekslingsstudenter fra utlandet.
f) Internasjonalt aspekt
Utdanningstilbudet ved Akademi for Scenekunst baserer sin undervisning på aktive kunstnere fra alle deler av verden som lærerkrefter. I tillegg søker Akademi for Scenekunst aktivt å rekruttere studenter i et internasjonalt miljø.
Organisering
Studiet har fire hovedemner. Hovedemnene er tilrettelagt i mindre fagkomponenter som fordeles i studieperioder. Til hver studieperiode blir det forventet at studenten forbereder seg og holder seg orientert om litteratur, video, nettsteder og annet relevant læringsmateriale. I noen perioder gis det konkrete studieoppgaver, som danner grunnlag for godkjenningen av studieperioden.
Scenekunstutdanningens to linjer er strukturelt sett nesten like, men linjene er tilrettelagt på forskjellig måte når det gjelder ferdigheter, arbeidsformer og vurderingsformer. Undervisningen foregår i noen perioder på tvers av linjene og årskullene.
Ved studiets start får hver student en porteføljemappe. Ved semesterstart får hver student utlevert en detaljert semesterplan med mål og innholdsbeskrivelser for hver studieperiode, samt en liste over hvilke hoved- og fagkomponenter som tilbys i løpet av semesteret. Studenten skal selv sørge for å få underviserens underskrift for Godkjent / Ikke godkjent arbeid etter avslutningen av hver studieperiode. Studenten får ved avslutningen av hvert studieår godskrevet sine studiepoeng ved å dokumentere at alle studieperioder er godkjent.
Undervisningen tilrettelegges normalt for et år av gangen. Semesterplanene betraktes som en progresjonssikring og som en kontrakt mellom Akademi for Scenekunst og hver enkelt student. Planene beskriver studieperiodens mål og hva som kreves av studenten for å få godkjent den enkelte studieperiodene. Akademiet planlegger normalt for ett studieår av gangen for å sikre det relative mengdeforholdet mellom de fire hovedemnene ferdigheter, metoder, laboratorier og produksjoner som svarer til studiepoengene.
Tilretteleggingen av hvert studieår skjer dels ut fra en vurdering av studentens progresjon og behov, dels ut fra hvilke kunstfaglig interessante lærekrefter akademiet kan tiltrekke seg, og dels som en konstant vurdering av forholdet mellom tradisjon og aktualitet i scenekunsten. Hvert år planlegges slik at det stilles gradvis større krav til individuell selvstendighet og profesjonalitet i samarbeid med andre.
Arbeids- og undervisningsformer
Den kontinuerlige ferdighetstreningen og metodeundervisningen ivaretas for det meste av fast tilknyttede kunstnere. Laboratorier og produksjoner ledes som regel av norske og internasjonale scenekunstnere. For å sikre samsvar mellom semesterplaner og undervisningsinnhold, skriver linjelederne eller kunstnerisk leder kunstnerisk-pedagogiske kontrakter med alle som underviser eller iscenesetter ved Akademi for Scenekunst.
Undervisningen veksler mellom klasseundervisning, gruppeundervisning, individuell undervisning, veiledning, instruksjon, forelesninger, diskusjon og debatt, selvstudium og praktisk oppgaveløsning. Det gis oppgaver og selvstendige prosjekter som forventes løst utenfor undervisningstiden. Det undervises på engelsk.
All undervisning er obligatorisk
Se for øvrig Emnebeskrivelser.
Det skal være en faglig begrunnet sammenheng mellom de kriterier som legges til grunn ved tilbud om studieplass og den senere vurdering av studentens progresjon i studiet.
Etter hver gjennomførte studieperiode slik den defineres i semesterplanen, gis studenten en vurdering av sin arbeidsinnsats. Linjeleder og/eller kunstnerisk leder og den som har vært ansvarlig for undervisningen i den aktuelle studieperioden vurderer studentens arbeid til Godkjent eller Ikke godkjent.
Studentens individuelle innsats og progresjon i forhold til målsettingen for studiet vurderes av linjeleder ved avslutningen av hvert semester. Linjelederen har hvert semester minimum én individuell samtale med hver student om den generelle studieprogresjonen. Vurderingene og samtalene inngår som vesentlige elementer i studentens individuelle utdanningsplan.
I tilfelle av sykefravær eller ikke godkjente studieperioder, gir akademiet spesielt tilrettelagte ekstraoppgaver, som studenten får vurdert av linjelederen. Denne muligheten gis maksimalt tre ganger innenfor samme studieperiode.
Studiepoengene oppnås etter hvert fullførte studieår, når alle studieperioder er vurdert til godkjent.
Normalt kreves det at hvert studieår skal være bestått før studenten kan fortsette.
En student som slutter før fullført studieår kan få en skriftlig attest på hvilke hovedemner og undervisningsperioder vedkommende har bestått. I tilfelle en student forlater utdanningen før normert tid, kan vedkommende søke om å få vurdert oppnådde studiepoeng skjønnsmessig når akademiet forlates.
Se for øvrig Emnebeskrivelser
For øvrig henvises til Retningslinjer for studenter ved Akademi for scenekunst.
Studiet er ikke basert på et fast pensum.
Hovedemnene FERDIGHETER, LABORATORIER og FORESTILLINGER er bygget på erfaringsbasert læring . Studieplanens mengdefordeling og spesifisering av emner angir hvilke læringsprosesser studentene må gjennomgå. Hovedemnet METODER er av mer teoretisk karakter og vurderes ut fra aktiv tilstedeværelse og refleksjon.
Henvisninger til litteratur, videomateriale, nettsteder, produksjoner, kunstkataloger, film, musikk, kunst- og teaterkritikk i media og andre relevante referanser, blir gitt av studieperiodenes undervisere.
Akademiet har et spesialisert fagbibliotek, og det sørges for at studentene kan være oppdaterte på det nasjonale og internasjonale scenekunstområdet.
Studieplan for Bachelorstudium i scenografi (2006–2009)
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Hovedemner:
FERDIGHETER - totalt 60 studiepoeng
Fagkomponenter:
- Komposisjon
- Tegning
- Formgiving
- Kostymedesign
Fagkomponenter:
- Kunst- og teaterteori
- Teater analyse
- Konseptutvikling
- Prosjektplanlegging
Fagkomponenter:
- Rom
- Lyd
- Lys
- Multimedia
Fagkomponenter:
- Instruktørstyrte produksjoner
- Selvstendige produksjoner
Studiepoeng oppnås ved studieårets utgang ved at studenten har bestått alle hovedemnets fagkomponenter. Hvert hovedemne tilbys slik at det tidsmessig og omfangsmessig svarer til følgende studiepoeng i den treårige bachelorutdanningen:
1. studieår:
- Ferdighet 20 studiepoeng
- Metode: 10 studiepoeng
- Laboratorie: 20 studiepoeng
- Produksjoner: 10 studiepoeng
- Ferdighet 20 studiepoeng
- Metode: 10 studiepoeng
- Laboratorie: 20 studiepoeng
- Produksjoner: 10 studiepoeng
- Ferdighet 20 studiepoeng
- Metode: 10 studiepoeng
- Laboratorie: 20 studiepoeng
- Produksjoner: 10 studiepoeng
c) Obligatoriske emner:
På grunn av teaterfagets egenart som kollektiv kunstform regnes all undervisning ved akademiet som obligatorisk.
d) Studier i utlandet og beskrivelse av hvor i studiet dette inngår
Studentene ved Akademi for Scenekunst oppfordres til å ta deler av sin utdanning i utlandet. Akademiet søker gjennom sitt internasjonale nettverk å tilrettelegge muligheter som er tilpasset den enkelte student og slik organisere utveksling for de studentene som ønsker dette.
e) Emner som tilbys utenlandske studenter
All undervisning foregår på engelsk. Det tilrettelegges derfor ikke spesielle emner for utenlandske studenter. Akademiet mottar via sitt internasjonale nettverk hvert semester utvekslingsstudenter fra utlandet.
f) Internasjonalt aspekt
Utdanningstilbudet ved Akademi for Scenekunst baserer sin undervisning på aktive kunstnere fra alle deler av verden som lærerkrefter. I tillegg søker Akademi for Scenekunst aktivt å rekruttere studenter i et internasjonalt miljø.
Organisering og læringsformer
Organisering
Studiet har fire hovedemner. Hovedemnene er tilrettelagt i mindre fagkomponenter som fordeles i studieperioder. Til hver studieperiode blir det forventet at studenten forbereder seg og holder seg orientert om litteratur, video, nettsteder og annet relevant læringsmateriale. I noen perioder gis det konkrete studieoppgaver, som danner grunnlag for godkjenningen av studieperioden.
Scenekunstutdanningens to linjer er strukturelt sett nesten like, men linjene er tilrettelagt på forskjellig måte når det gjelder ferdigheter, arbeidsformer og vurderingsformer. Undervisningen foregår i noen perioder på tvers av linjene og årskullene.
Ved studiets start får hver student en porteføljemappe. Ved semesterstart får hver student utlevert en detaljert semesterplan med mål og innholdsbeskrivelser for hver studieperiode, samt en liste over hvilke hoved- og fagkomponenter som tilbys i løpet av semesteret. Studenten skal selv sørge for å få underviserens underskrift for Godkjent / Ikke godkjent arbeid etter avslutningen av hver studieperiode. Studenten får ved avslutningen av hvert studieår godskrevet sine studiepoeng ved å dokumentere at alle studieperioder er godkjent.
Undervisningen tilrettelegges normalt for et år av gangen. Semesterplanene betraktes som en progresjonssikring og som en kontrakt mellom Akademi for Scenekunst og hver enkelt student. Planene beskriver studieperiodens mål og hva som kreves av studenten for å få godkjent den enkelte studieperiodene. Akademiet planlegger normalt for ett studieår av gangen for å sikre det relative mengdeforholdet mellom de fire hovedemnene ferdigheter, metoder, laboratorier og produksjoner som svarer til studiepoengene.
Tilretteleggingen av hvert studieår skjer dels ut fra en vurdering av studentens progresjon og behov, dels ut fra hvilke kunstfaglig interessante lærekrefter akademiet kan tiltrekke seg, og dels som en konstant vurdering av forholdet mellom tradisjon og aktualitet i scenekunsten. Hvert år planlegges slik at det stilles gradvis større krav til individuell selvstendighet og profesjonalitet i samarbeid med andre.
Arbeids- og undervisningsformer
Den kontinuerlige ferdighetstreningen og metodeundervisningen ivaretas for det meste av fast tilknyttede kunstnere. Laboratorier og produksjoner ledes som regel av norske og internasjonale scenekunstnere. For å sikre samsvar mellom semesterplaner og undervisningsinnhold, skriver linjelederne eller kunstnerisk leder kunstnerisk-pedagogiske kontrakter med alle som underviser eller iscenesetter ved Akademi for Scenekunst.
Undervisningen veksler mellom klasseundervisning, gruppeundervisning, individuell undervisning, veiledning, instruksjon, forelesninger, diskusjon og debatt, selvstudium og praktisk oppgaveløsning. Det gis oppgaver og selvstendige prosjekter som forventes løst utenfor undervisningstiden. Det undervises på engelsk.
All undervisning er obligatorisk
Se for øvrig Emnebeskrivelser.
Vurdering
Det skal være en faglig begrunnet sammenheng mellom de kriterier som legges til grunn ved tilbud om studieplass og den senere vurdering av studentens progresjon i studiet.
Etter hver gjennomførte studieperiode slik den defineres i semesterplanen, gis studenten en vurdering av sin arbeidsinnsats. Linjeleder og/eller kunstnerisk leder og den som har vært ansvarlig for undervisningen i den aktuelle studieperioden vurderer studentens arbeid til Godkjent eller Ikke godkjent.
Studentens individuelle innsats og progresjon i forhold til målsettingen for studiet vurderes av linjeleder ved avslutningen av hvert semester. Linjelederen har hvert semester minimum én individuell samtale med hver student om den generelle studieprogresjonen. Vurderingene og samtalene inngår som vesentlige elementer i studentens individuelle utdanningsplan.
I tilfelle av sykefravær eller ikke godkjente studieperioder, gir akademiet spesielt tilrettelagte ekstraoppgaver, som studenten får vurdert av linjelederen. Denne muligheten gis maksimalt tre ganger innenfor samme studieperiode.
Studiepoengene oppnås etter hvert fullførte studieår, når alle studieperioder er vurdert til godkjent.
Normalt kreves det at hvert studieår skal være bestått før studenten kan fortsette.
En student som slutter før fullført studieår kan få en skriftlig attest på hvilke hovedemner og undervisningsperioder vedkommende har bestått. I tilfelle en student forlater utdanningen før normert tid, kan vedkommende søke om å få vurdert oppnådde studiepoeng skjønnsmessig når akademiet forlates.
Se for øvrig Emnebeskrivelser
For øvrig henvises til Retningslinjer for studenter ved Akademi for scenekunst.
Litteratur
Studiet er ikke basert på et fast pensum.
Hovedemnene FERDIGHETER, LABORATORIER og FORESTILLINGER er bygget på erfaringsbasert læring . Studieplanens mengdefordeling og spesifisering av emner angir hvilke læringsprosesser studentene må gjennomgå. Hovedemnet METODER er av mer teoretisk karakter og vurderes ut fra aktiv tilstedeværelse og refleksjon.
Henvisninger til litteratur, videomateriale, nettsteder, produksjoner, kunstkataloger, film, musikk, kunst- og teaterkritikk i media og andre relevante referanser, blir gitt av studieperiodenes undervisere.
Akademiet har et spesialisert fagbibliotek, og det sørges for at studentene kan være oppdaterte på det nasjonale og internasjonale scenekunstområdet.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Carle LangeStudieprogramansvarlig
Akademi for scenekunstStudiemodell
Høst 2006
Obl. emner, Scenografi, kull 007
- ASC10106 Del 1 av 2 Ferdigheter 1
- ASC10206 Del 1 av 2 Metoder 1
- ASC10306 Del 1 av 2 Laboratorier 1
- ASC10406 Del 1 av 2 Produksjoner 1
Vår 2007
Obl. emner, Scenografi, kull 007
- ASC10106 Del 2 av 2 Ferdigheter 1 20 stp
- ASC10206 Del 2 av 2 Metoder 1 10 stp
- ASC10306 Del 2 av 2 Laboratorier 1 20 stp
- ASC10406 Del 2 av 2 Produksjoner 1 10 stp
Høst 2007
Obl. emner, Scenografi, kull 007
- ASC20106 Del 1 av 2 Ferdigheter 2
- ASC20206 Del 1 av 2 Metoder 2
- ASC20306 Del 1 av 2 Laboratorier 2
- ASC20406 Del 1 av 2 Produksjoner 2
Vår 2008
Obl. emner, Scenografi, kull 007
- ASC20106 Del 2 av 2 Ferdigheter 2 20 stp
- ASC20206 Del 2 av 2 Metoder 2 10 stp
- ASC20306 Del 2 av 2 Laboratorier 2 20 stp
- ASC20406 Del 2 av 2 Produksjoner 2 10 stp
Høst 2008
Obl. emner, Scenografi, kull 007
- ASC30106 Del 1 av 2 Ferdigheter 3
- ASC30206 Del 1 av 2 Metoder 3
- ASC30306 Del 1 av 2 Laboratorier 3
- ASC30406 Del 1 av 2 Produksjoner 3
Vår 2009
Obl. emner, Scenografi, kull 007
- ASC30106 Del 2 av 2 Ferdigheter 3 20 stp
- ASC30206 Del 2 av 2 Metoder 3 10 stp
- ASC30306 Del 2 av 2 Laboratorier 3 20 stp
- ASC30406 Del 2 av 2 Produksjoner 3 10 stp
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
14. mai 2024 03:28:26