Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (Høst 2012)

Studiets oppbygging og innhold

Undervisning gis ved HiØ, studiested Halden. For studenter fra andre læresteder vil den være nettbasert, ev. med samlinger. For undervisningsformer og -innhold, se emnebeskrivelsene. Studiet har praksis på barne- og/eller ungdomstrinnet, se ellers under «Praksis».

Studiet består av følgende emner (se de enkelte emnebeskrivelsene under):

  • Å bli tysklærer, innføringsemne (15 studiepoeng, høstsemester)
  • Å bli tysklærer, fortsettelsesemne (15 studiepoeng, vårsemester)


Fortsettelsesemnet bygger på og viderefører kompetansen studentene har tilegnet seg i innføringsemnet.

Praksis:
Praksis skal gi studentene anledning til å planlegge og gjennomføre undervisning tilpasset elevenes nivå og bakgrunn. Studentene skal trene på å være språk(bruks)modeller, øve på å formidle tyskkunnskaper og -ferdigheter både direkte og indirekte, og slik skape trygge og utviklende undervisningssituasjoner, der det trekkes inn ulike ressurser, bl. a. digitale verktøy, autentiske tekster og annet autentisk materiale. Praksisen skal bidra til å videreutvikle studentenes egne praktiske språkferdigheter og evne til målrettet språkbruk.

Praksis er organisert i henhold til gjeldende praksisplan.

Organisering og læringsformer

All undervisning foregår på tysk. Den er organisert som seminar-, gruppe- og prosjektarbeid der digitale verktøy inkl. nettressurser brukes aktivt. Det legges opp til studentaktiv læring med et klart profesjonsrettet siktemål. Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt, da læringsformene baserer seg på at studentene bidrar.

Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene biblioteksundervisning, der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk. Bruk av biblioteket er integrert i undervisningen.

Bruk av IKT
Digitale verktøy er integrert i studiet (se nærmere under enkeltemner).

Likestillingsaspekt
Både ved utvalg av pensumlitteratur, bruk av cases og eksempler søker man å iverata likestillingsaspektet på beste måte. I emner i litteratur og kultur blir det lagt spesiell vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.

Praksis

Praksisperioder ved skoler organiseres av avdeling for lærerutdanning. Studentene får ferdighetstrening gjennom praksisperioden.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap. Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevning evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av skolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Tilbakemelding gis i dialog med studentene både gjennom underveisveiledning og ved vurdering av arbeider og praksis.

Vurdering

Studentene vurderes ut fra mappearbeider og avsluttende samtale ev. i gruppe. Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon.

Karakterskalaen har fem trinn, fra A til E, for bestått. Karakteren F betyr ikke bestått. Unntaksvis brukes vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått, og dette vil i så fall framgå av emnebeskrivelsen.

I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 8. juni 2024 03:27:48