Oppbygging og gjennomføring (2017–2019)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av fire emner à 15 studiepoeng:
-SFTG510116 Å bli tysklærer, innføringsemne språk
-SFTG510216 Å bli tysklærer, fortsettelsesemne språk
-SFTG512116 Å bli tysklærer: Innføringsemne litteratur, kultur og samfunn
-SFTG512216 Å bli tysklærer: Fortsettelsesemne litteratur, kultur og samfunn
Organisering og læringsformer
All undervisning foregår på tysk. Den er organisert som seminar-, gruppe- og prosjektarbeid der digitale verktøy inkl. nettressurser brukes aktivt. Det legges opp til studentaktiv læring med et klart profesjonsrettet siktemål. Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt, da læringsformene baserer seg på at studentene bidrar.
Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service får studentene biblioteksundervisning, der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk. Bruk av biblioteket er integrert i undervisningen.
Bruk av IKT
Digitale verktøy er integrert i studiet (se nærmere under enkeltemner).
Likestillingsaspekt
Både ved utvalg av pensumlitteratur, bruk av cases og eksempler søker man å iverata likestillingsaspektet på beste måte. I emner i litteratur og kultur blir det lagt spesiell vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.
Praksis
Studiet følger praksisplanen for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
- Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.
- Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjent evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.
- Alle lærere skal gjennomføre løpende evaluering av egen undervisning (EVA4). Det vil si at det legges til rette for en dialog med studentene om forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
Tilbakemelding underveis
Tilbakemelding gis i dialog med studentene både gjennom underveisveiledning og ved vurdering av arbeider og praksis.
Vurdering
Studentene vurderes ut fra mappearbeider og avsluttende samtale. Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon. Det benyttes karakterskala A-F.
I emner der vurderingen består av flere komponenter og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt.
Litteratur
Se de enkelte emnebeskrivelsene. Litteraturlister kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.