Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Tysk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) (2017–2019)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
2 år
Undervisningsspråk:
Tysk
Studiested:
Studiested Halden og nettbasert.

Informasjon om studiet

Studiet er et valgfag i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Studiet tar sikte på å gi en solid basis for å arbeide som tysklærer i den moderne skolehverdagen.

Tysk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 stp) er valgfag i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng), og er utformet i tråd med Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene og Kunnskapsløftet. Studiet er profesjonsrettet og praksisnært.

Studiet inkluderer de fire fagovergripende hovedområdene som er presisert i rammeplanen: grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, flerkulturelt perspektiv og kunnskap om og erfaring med varierte arbeidsmåter.

Den språklige, geografiske og kulturelle nærheten mellom det tyskspråklige området og Norge gir tysklærere spesielle muligheter for å tilrettelegge for fruktbar undervisning med relativt rask progresjon. Den språklige nærheten gjør at elevene fort oppnår en viss grad av reseptive ferdigheter og også blir i stand til å bruke tysk aktivt.
Det er på denne måten et språk man kan oppnå relativt høy kompetanse i, selv innenfor begrensede tidsrammer.

Det er krav om politiattest og tuberkulinkontroll til studiet, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap:
Studentene har innsikt i og kunnskap om sentrale områder innenfor tysk språk, litteratur og kulturkunnskap og grunnleggende innsikt i fremmedspråksdidaktikk. De har innsikt i og kunnskaper om ulike teksttyper og andre læringsressurser og hvordan disse kan brukes i undervisning.
De kan tematisere disse kunnskapene når de formidler tysk til elever på ulike trinn, slik at det oppstår undervisningssituasjoner som er tilpasset elevgruppene, skaper samhandling mellom elever og lærere, og dermed også fruktbare språkbrukssituasjoner.

Ferdigheter:
Studentene har kommunikative ferdigheter i tysk og kan bruke språket funksjonelt i ulike sammenhenger. De behersker språket korrekt og differensiert, både muntlig og skriftlig. Studentene har utviklet både høre- og leseforståelse og forstår i stor grad autentiske tyskspråklige tekster. De er i stand til å formidle sine kunnskaper tilpasset ulike målgrupper.
De er i stand til å planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning i tysk språk og tyskspråklig kultur på 5.-10. trinn og bruke aktuelle digitale verktøy i en slik sammenheng.

Generell kompetanse:
Gjennom økt forståelse for de tysktalende land og deres kultur har studentene utviklet evne til interkulturell kommunikasjon. De kan finne og bearbeide faglitteratur, har erfaring i å tenke selvstendig omkring faglige spørsmål og kan fremstille faglige emner både skriftlig og muntlig. De har innsikt i hvordan man tilrettelegger kunnskaper for videreformidling.
De kan legge til rette for varierte og tilpassede læringsaktiviteter som fremmer utvikling av muntlig samhandling, lytting, tale, lesing og skriving.

Opptak

Ingen krav ut over opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 5-10 (240 studiepoeng).

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire emner à 15 studiepoeng:

-SFTG510116 Å bli tysklærer, innføringsemne språk

-SFTG510216 Å bli tysklærer, fortsettelsesemne språk

-SFTG512116 Å bli tysklærer: Innføringsemne litteratur, kultur og samfunn

-SFTG512216 Å bli tysklærer: Fortsettelsesemne litteratur, kultur og samfunn

Organisering og læringsformer

All undervisning foregår på tysk. Den er organisert som seminar-, gruppe- og prosjektarbeid der digitale verktøy inkl. nettressurser brukes aktivt. Det legges opp til studentaktiv læring med et klart profesjonsrettet siktemål. Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt, da læringsformene baserer seg på at studentene bidrar.

Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service får studentene biblioteksundervisning, der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk. Bruk av biblioteket er integrert i undervisningen.

Bruk av IKT
Digitale verktøy er integrert i studiet (se nærmere under enkeltemner).

Likestillingsaspekt
Både ved utvalg av pensumlitteratur, bruk av cases og eksempler søker man å iverata likestillingsaspektet på beste måte. I emner i litteratur og kultur blir det lagt spesiell vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.

Praksis

Studiet følger praksisplanen for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Et studieopphold ved en av høgskolens samarbeidsinstitusjoner i utlandet anbefales sterkt i løpet av studietiden. Dette må skje innenfor en gradsutdanning.
Et slikt semester vil ikke bare styrke språkkunnskapene, men også gi et kulturmøte i praksis.
høgskolens websider for internasjonalisering vil man finne mer detaljert informasjon om institusjoner i utlandet som høgskolen har utvekslingsavtaler med.
Mer informasjon vedrørende dette kan rettes til programkoordinator eller Internasjonalt kontor.

Som et kortere alternativ anbefaler vi et tyskkurs ved en kvalitetssikret institusjon i et tysktalende land.  Mer informasjon om aktuelle institusjoner kan fås hos programkoordinator.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjent evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.
  • Alle lærere skal gjennomføre løpende evaluering av egen undervisning (EVA4). Det vil si at det legges til rette for en dialog med studentene om forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Tilbakemelding underveis

Tilbakemelding gis i dialog med studentene både gjennom underveisveiledning og ved vurdering av arbeider og praksis.

Vurdering

Studentene vurderes ut fra mappearbeider og avsluttende samtale. Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon. Det benyttes karakterskala A-F.
I emner der vurderingen består av flere komponenter og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene. Litteraturlister kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Målgruppen for studiet er studenter i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.

Tysk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) fyller kompetansekravet som er bestemt for å kunne bli tilsatt som lærer i tysk på mellom- og ungdomstrinnet i norsk skole.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Stein Haugom Olsen 25.04.2013

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus, 19.06.2017

Studieplanen gjelder for

2017-2018

Studieprogramansvarlig

Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:29:33