Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
har grunnleggende kunnskap om relevante pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier
-
har inngående kunnskap om ulike undervisningsformer og -metoder
-
har bred kunnskap om ulike former for vurdering og feedback
-
kan vise og anvende kunnskap om hvordan man kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø
-
har inngående kunnskap om hvordan teknologi kan brukes på en kritisk og bevisst måte for å høyne kvalitet i undervisning
-
har grunnleggende kunnskap om ulike former for veiledning med kollegaer og studenter
-
har kjennskap om regelverk, roller og nasjonale prosesser som styrer utdanningssektoren
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan begrunne og utvikle eget perspektiv på læring og kunnskap på bakgrunn av relevante pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier
-
kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning på en måte som fremmer studenters læring
-
kan hensiktsmessig anvende varierte og studentaktiviserende undervisningsformer og -metoder i egen undervisning
-
kan hensiktsmessig ta i bruk ulike former for vurdering og feedback for å støtte studenters utvikling og læring
-
kan systematisk utvikle egen undervisning og pedagogisk praksis i dialog med studenter og kollegaer
-
kan kritisk vurdere og utvikle læringsutbytter, læringsaktiviteter og vurderingsformer med hensyn til fagets egenart og studenters ulike forutsetninger
-
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over kollegaveiledning for å utvikle pedagogisk praksis
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan analysere og vurdere eget lærings- og kunnskapssyn og forholde seg kritisk og reflekterende til egen rolle som underviser og veileder
-
kan videreutvikle sin pedagogiske praksis og kompetanse på egen hånd og i kollegialt samarbeid
-
kan anvende FoU-basert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
-
kan forholde seg bevisst og aktivt til bruken av kunstig intelligens i høyere utdanning