Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Velferdsteknologi i helse- og sosialtjenestene, videreutdanning (30 studiepoeng) (2014–2015)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Fredrikstad.

Informasjon om studiet

Studiet gir kompetanse i eksisterende og fremtidig teknologi for å kunne bidra overfor enkeltmennesker og på organisasjonsnivå i å kartlegge behov, vurdere løsninger og ta i bruk velferdsteknologi. Velferdsteknologi handler mer om mennesker enn om teknologi. Et sentralt innhold i studiet er brukermedvirkning. Studiet gir en innføring i innovasjonsprosesser og problemløsningsmetoder.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kandidatens forventede læringsutbytte etter fullført og bestått
utdanning er definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper:
Kandidaten

  • har kunnskap om ulike teknologier som anvendes i velferdsteknologi, herunder trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velværeteknologi, teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie
  • har inngående kunnskap om brukermedvirkning
  • kan analysere sentrale aktørers rolle og ansvar knyttet til velferdsteknologi

Ferdigheter:
Kandidaten kan

  • anvende aktuelle metoder og teknikker for å bidra i innovasjonsprosesser
  • bistå brukere og pårørende i valg og bruk av velferdsteknologi
  • bidra til å løse tekniske problemer og påvise sikkerhetsrisiko ved bruk av teknologi

Generell kompetanse:
Kandidaten kan

  • analysere etiske og juridiske rammer og problemstillinger for bruk av velferdsteknologi
  • arbeide systematisk i tverrprofesjonelt teamarbeid

Opptak

Bachelorutdanning eller tilsvarende utdanning med minst 180 studiepoeng innen helse- og sosialfag.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner;

  • Ulike teknologier, brukermedvirkning og sentrale aktører (15 stp)
  • Ulike teknologier, innovasjon og organisering (15 stp)

Sentrale tema i studiet er:

  • Ulike teknologier
    • Trygghets- og sikkerhetsteknologi
    • Kompensasjons- og velværeteknologi
    • Teknologi for sosial kontakt
    • Teknologi for behandling og pleie
  • Menneske-/maskin - interaksjon
  • Brukermedvirkning - forvaltning av makt
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Sentrale aktørers roller og ansvar knyttet til velferdsteknologi
  • Metoder og teknikker i innovasjonsprosesser
  • Kravspesifikasjoner
  • Rettslige rammer for bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
  • Etiske dilemmaer og utfordringer ved velferdsteknologi

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre med ett emne i hvert semester. Studiet gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium med 4 samlinger á tre dager pr. emne, totalt 12 dager pr. semester. Hver samlingsdag varer i ca. 6 timer.

Undervisningsformene er forelesninger, seminar, gruppearbeid, selvstudier, praktiske øvelser, veiledning, prosjektarbeid og bruk av ikt. Studentene anbefales å organisere seg i kollokviegrupper så tidlig som mulig.

Bibliotekansatte bidrar med undervisning i informasjonssøk, referanseteknikk og kildekritikk.

Praksis

Det er ingen praksisstudier i utdanningen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studenters deltagelse i ansattes FoU-prosjekter kan gjennomføres ved oppgaver knyttet til aktuelle tema i studiet og/eller i studiets prosjektarbeid, se emnet Ulike teknologier, innovasjon og organisering.

Internasjonalisering

Pensumlitteraturen vil være av internasjonal karakter, både engelskspråklig og skandinavisk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at de deltar i evaluering av studiet. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten:

  • HiØs Utvalg for utdanningskvalitet, i samarbeid med PULS, gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3)

Vurdering

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i et emne.

Grunnlag for vurdering er forventet læringsutbytte og pensum for studiet. Vurderingsformer som benyttes i studiet er skriftlig hjemmeeksamen og prosjektarbeid som skal dokumenteres. Vurderingsform og karakterregel framkommer i emnebeskrivelsene.

Ved skriftlige innleveringer stilles krav om akademisk skriving, se bibliotekets hjemmeside: Hvordan skrive oppgave? og biblioteket gir blant annet veiledning om oppgaveskriving på sine nettsider: Hvordan skrive oppgave?

Se også Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Studiet er egnet for deg som ønsker å arbeide med å utvikle mulighetsrommet for personer med funksjonsnedsettelse og for deg som ønsker å arbeide med fremtidens velferdsutfordringer og å delta i offentlig tjenesteinnovasjon.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Synnøve Narten 14.05.13

Studieplanen er revidert

Studieleder Tove Gulbrandsen 14.04.2014

Studieplanen gjelder for

Høst 2014

Studieprogramansvarlig

Avdeling for helse og velferd
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:29:49