Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Velferdsteknologi i helse- og sosialtjenestene, videreutdanning (30 studiepoeng) (2015–2016)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Fredrikstad.

Informasjon om studiet

Studiet gir kompetanse i eksisterende og fremtidig teknologi for å kunne bidra overfor enkeltmennesker og på organisasjonsnivå i å kartlegge behov, vurdere løsninger og ta i bruk velferdsteknologi. Velferdsteknologi handler mer om mennesker enn om teknologi. Et sentralt innhold i studiet er brukermedvirkning. Studiet gir en innføring i innovasjonsprosesser og problemløsningsmetoder.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kandidatens forventede læringsutbytte etter fullført og bestått
utdanning er definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper:
Kandidaten

  • har kunnskap om ulike teknologier som anvendes i velferdsteknologi, herunder trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velværeteknologi, teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie
  • har inngående kunnskap om brukermedvirkning
  • kan analysere sentrale aktørers rolle og ansvar knyttet til velferdsteknologi

Ferdigheter:
Kandidaten kan

  • anvende aktuelle metoder og teknikker for å bidra i innovasjonsprosesser
  • bistå brukere og pårørende i valg og bruk av velferdsteknologi
  • bidra til å løse tekniske problemer og påvise sikkerhetsrisiko ved bruk av teknologi

Generell kompetanse:
Kandidaten kan

  • analysere etiske og juridiske rammer og problemstillinger for bruk av velferdsteknologi
  • arbeide systematisk i tverrprofesjonelt teamarbeid

Opptak

Bachelorutdanning eller tilsvarende utdanning med minst 180 studiepoeng innen helse- og sosialfag.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner;

  • Ulike teknologier, brukermedvirkning og sentrale aktører (15 stp)
  • Ulike teknologier, innovasjon og organisering (15 stp)

Sentrale tema i studiet er:

  • Ulike teknologier
    • Trygghets- og sikkerhetsteknologi
    • Kompensasjons- og velværeteknologi
    • Teknologi for sosial kontakt
    • Teknologi for behandling og pleie
  • Menneske-/maskin - interaksjon
  • Brukermedvirkning - forvaltning av makt
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Sentrale aktørers roller og ansvar knyttet til velferdsteknologi
  • Metoder og teknikker i innovasjonsprosesser
  • Rettslige rammer for bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
  • Etiske dilemmaer og utfordringer ved velferdsteknologi

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre med ett emne i hvert semester. Studiet gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium med 4 samlinger á tre dager pr. emne, totalt 12 dager pr. semester. Hver samlingsdag varer i ca. 6 timer.

Undervisningsformene er forelesninger, seminar, gruppearbeid, selvstudier, praktiske øvelser, veiledning, prosjektarbeid og bruk av ikt. Studentene anbefales å organisere seg i kollokviegrupper så tidlig som mulig.

Bibliotekansatte bidrar med undervisning i informasjonssøk, referanseteknikk og kildekritikk.

Praksis

Det er ingen praksisstudier i utdanningen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studenters deltagelse i ansattes FoU-prosjekter kan gjennomføres ved oppgaver knyttet til aktuelle tema i studiet og/eller i studiets prosjektarbeid, se emnet Ulike teknologier, innovasjon og organisering.

Internasjonalisering

Pensumlitteraturen vil være av internasjonal karakter, både engelskspråklig og skandinavisk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at de deltar i evaluering av studiet. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten:

  • HiØs Utvalg for utdanningskvalitet, i samarbeid med PULS, gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3)

Vurdering

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i et emne.

Grunnlag for vurdering er forventet læringsutbytte og pensum for studiet. Vurderingsformer som benyttes i studiet er skriftlig hjemmeeksamen og prosjektarbeid som skal dokumenteres. Vurderingsform og karakterregel framkommer i emnebeskrivelsene.

Ved skriftlige innleveringer stilles krav om akademisk skriving og biblioteket gir blant annet veiledning om oppgaveskriving på sine nettsider: Hvordan skrive oppgave?

Se også Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Studiet er egnet for deg som ønsker å arbeide med å utvikle mulighetsrommet for personer med funksjonsnedsettelse og for deg som ønsker å arbeide med fremtidens velferdsutfordringer og å delta i offentlig tjenesteinnovasjon.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Synnøve Narten 14.05.13

Studieplanen er revidert

Studieleder Tove Gulbrandsen 19.01.2015

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2015/2016.

Studieprogramansvarlig

Avdeling for helse og velferd
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:29:49