Studieplan for Velferdsteknologi i helse- og sosialtjenestene, videreutdanning (30 studiepoeng) (2015–2016)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Fredrikstad.
Informasjon om studiet
Studiet gir kompetanse i eksisterende og fremtidig teknologi for å kunne bidra overfor enkeltmennesker og på organisasjonsnivå i å kartlegge behov, vurdere løsninger og ta i bruk velferdsteknologi. Velferdsteknologi handler mer om mennesker enn om teknologi. Et sentralt innhold i studiet er brukermedvirkning. Studiet gir en innføring i innovasjonsprosesser og problemløsningsmetoder.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kandidatens forventede læringsutbytte etter fullført og bestått
utdanning er definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper:
Kandidaten
- har kunnskap om ulike teknologier som anvendes i velferdsteknologi, herunder trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velværeteknologi, teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie
- har inngående kunnskap om brukermedvirkning
- kan analysere sentrale aktørers rolle og ansvar knyttet til velferdsteknologi
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- anvende aktuelle metoder og teknikker for å bidra i innovasjonsprosesser
- bistå brukere og pårørende i valg og bruk av velferdsteknologi
- bidra til å løse tekniske problemer og påvise sikkerhetsrisiko ved bruk av teknologi
Generell kompetanse:
Kandidaten kan
- analysere etiske og juridiske rammer og problemstillinger for bruk av velferdsteknologi
- arbeide systematisk i tverrprofesjonelt teamarbeid
Opptak
Bachelorutdanning eller tilsvarende utdanning med minst 180 studiepoeng innen helse- og sosialfag.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av to obligatoriske emner;
- Ulike teknologier, brukermedvirkning og sentrale aktører (15 stp)
- Ulike teknologier, innovasjon og organisering (15 stp)
Sentrale tema i studiet er:
- Ulike teknologier
- Trygghets- og sikkerhetsteknologi
- Kompensasjons- og velværeteknologi
- Teknologi for sosial kontakt
- Teknologi for behandling og pleie
- Menneske-/maskin - interaksjon
- Brukermedvirkning - forvaltning av makt
- Kunnskapsbasert praksis
- Sentrale aktørers roller og ansvar knyttet til velferdsteknologi
- Metoder og teknikker i innovasjonsprosesser
- Rettslige rammer for bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- Etiske dilemmaer og utfordringer ved velferdsteknologi
Organisering og læringsformer
Studiet går over to semestre med ett emne i hvert semester. Studiet gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium med 4 samlinger á tre dager pr. emne, totalt 12 dager pr. semester. Hver samlingsdag varer i ca. 6 timer.
Undervisningsformene er forelesninger, seminar, gruppearbeid, selvstudier, praktiske øvelser, veiledning, prosjektarbeid og bruk av ikt. Studentene anbefales å organisere seg i kollokviegrupper så tidlig som mulig.
Bibliotekansatte bidrar med undervisning i informasjonssøk, referanseteknikk og kildekritikk.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i utdanningen.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Studenters deltagelse i ansattes FoU-prosjekter kan gjennomføres ved oppgaver knyttet til aktuelle tema i studiet og/eller i studiets prosjektarbeid, se emnet Ulike teknologier, innovasjon og organisering.
Internasjonalisering
Pensumlitteraturen vil være av internasjonal karakter, både engelskspråklig og skandinavisk.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at de deltar i evaluering av studiet. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten:
- HiØs Utvalg for utdanningskvalitet, i samarbeid med PULS, gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
- Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3)
Vurdering
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i et emne.
Grunnlag for vurdering er forventet læringsutbytte og pensum for studiet. Vurderingsformer som benyttes i studiet er skriftlig hjemmeeksamen og prosjektarbeid som skal dokumenteres. Vurderingsform og karakterregel framkommer i emnebeskrivelsene.
Ved skriftlige innleveringer stilles krav om akademisk skriving og biblioteket gir blant annet veiledning om oppgaveskriving på sine nettsider: Hvordan skrive oppgave?
Se også Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.
Jobb og videre studier
Studiet er egnet for deg som ønsker å arbeide med å utvikle mulighetsrommet for personer med funksjonsnedsettelse og for deg som ønsker å arbeide med fremtidens velferdsutfordringer og å delta i offentlig tjenesteinnovasjon.