Om SKuL
Den overordnede problemstillingen for satsingsområdet er: Hvordan kan fag, fagdidaktikk, pedagogikk, profesjons- og forskningsorientering bidra til å styrke kunnskapsutvikling i skole og grunnskolelærerutdanning?
Valget av en slik bred problemstilling er nødvendig siden kunnskapsutvikling for en 5-årig grunnskolelærerutdanning må gå på tvers av fagdisipliner og forskningstradisjoner. Gitt at grunnskolelærerutdanning fordrer en kompleks integrering av fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis, må forskningen som skal ligge til grunn for utdanningen, være tverrfaglig.
Satsingsområdet er organisert i tre «arbeidspakker» (WP 1-3) med hvert sitt sett av forskningsspørsmål og delprosjekter. I disse arbeidspakkene konkretiseres og operasjonaliseres også den brede overordnede problemstillingen. Hver arbeidspakke er igjen delt inn i tre deler:
WP1: Realfag/matematikk | WP2: Språk, kultur og litteratur | WP3: Kunnskapsprosesser |
---|---|---|
WP 1.1 Lærernes og grunnskolelærerstudentenes kunnskapstilegnelse i matematikk |
WP 2.1 Språkdidaktikk i grunnskole og grunnskolelærerutdanning |
WP 3.1 Profesjonskunnskap i endring - innhold, kvalitet og effektivitet av norsk (lærer)utdanning |
WP 1.2 Lærerstudenter implementerer naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte i praksis |
WP 2.2 Språk- og kulturfag i en flerkulturell skole og lærerutdanning |
WP 3.2 Forskningsbasert lærerutdanning |
WP 1.3 Programmering som fag og pedagogisk verktøy i grunnskolen |
WP 2.3 Språk- kultur- og litteraturvitenskapenes rolle i utviklingen av språkfagene i grunnskole og grunnskolelærerutdanning |
WP 3.3 Arbeidsmåter i ny lærerutdanning: samarbeid og samhandling mellom lærerutdanning og praksisfelt |
Gruppemedlemmer WP 1 | Gruppemedlemmer WP 2 | Gruppemedlemmer WP 3 |
Satsingsområdet har som mål å utvikle en infrastruktur og en nettverksorganisering som kan gjøre forskere ved HIØ i stand til å integrere, syntetisere og videreutvikle forskningsfeltet. Organisering av satsingsområdet vil skape møteplasser hvor de ulike prosjektene også treffes på tvers av arbeidspakkene. Dette kan igjen gjøre det mulig å utvikle nye flerfaglige prosjekter og å se forbindelser mellom fagområdene som er representert i satsingsområdet.
Blogg og publikasjoner
SKuL har sin egen blogg der du bl.a. kan finne ei oppdatert liste over vitenskapelige publikasjoner knyttet til satsingsområdet.