Det er nesten som på «en stille flyplass» å ankomme disse skolene når våre lærerstudenter overtar dem.
Folk farter målbevisste og rolige fram til sine mål. Litt travle. Likevel rolige nok til ikke å løpe.
De unge elevene vet hvor de skal. De unge lærerne vet hvem de skal lede og samarbeide med.
Fikk ansvar for to skoler med 710 elever
– Nå er vi lærere, sier Henrik Arne Lie på sin inspeksjonsrunde. Ved Gimle skole var han bl.a. lederstøtte, musikklærer og "Help-desk" for medstudenter.
– Vi er godt forberedt og tar oppgavene våre på alvor, tilføyer Johanne Hedvig Løvli. Hun og medstudentene finner det fint med slikt ansvar basert på tillit. Og at praksisveilederne, istedenfor å følge studentene tett, får tid til å kurse seg og utvikle sitt videre samarbeid.
• Ved Gimle skole tok 45 lærerstudenter ansvar for 250 elever, fra SFO til siste time.
• Ved Haugeåsen ungdomsskole delte 42 studenter om ansvaret for 460 elever.
– Studentene er vant med å stå i mye, både som studenter ved grunnskolelærerutdanningene og som utøvende lærere i skolen, sier dosent Magne Skibsted Jensen, som leder høgskolens skoleovertakelser.
Magne Skibsted Jensen forteller at høgskolens 5. årsstudenter kombinerer arbeidet som undervisere i skolen og som forskende i sine masteroppgaver på en meget godt måte.
Viktig praksis og faglig fordypning
På Haugeåsen ungdomsskole treffer vi Mina Salim når hun forbereder undervisning.
– Jeg trives veldig godt både i mattegjengen og på ungdomsskolen. Her føler jeg meg som en del av en stor og fin familie, sier Mina Salim.
Mina Salim kom fra Iran til Norge som 14-åring, hun ville opprinnelig bli jordmor eller bioingeniør, men søkte lærerutdanning: – Heldigvis. Allerede i min første lærerpraksis skjønte jeg at mitt studievalg var full klaff!
– I dag blir det klasseundervisning i matematikk, gruppeundervisning om FN-begreper og forberedelse av min masteroppgave om dybdelæring og motivasjon i matematikk, sier Mina Salim.
Lærere som ledere og rollemodeller
De tre nye ledervikarene ved Haugeåsen ungdomsskole spanderte skolebrød på lærerværelset: Foran fra venstre: Emilie Karoline Karlsen, Ingvild Støkken og Simone Anett Berg Eilertsen, som delte skolens rektorstilling sammen i en uke.
– Studentene er veldig klare til å ta ansvar, sier Emilie Karoline Karlsen, «rektorvikar» på Haugeåsen.
– Lærerstudentene er flinke til å se oppgaver og si ja. Dette ordner vi. Så de er takknemlige å lede, sier Ingvild Støkken.
Ingvild Støkken hadde hatt lærerpraksis ved Haugeåsen tidligere. Derfor søkte hun nye utfordringer og om å bli en del av ungdomsskolens ledelse.
Kort om lærerskolens historie
Halden lærerskole ble etablert i 1963 som følge av stor lærermangel og store barnekull i etterkrigstiden.
I 1984 mottok lærerskolen i Halden den gamle skolestua til Nes skole fra Rolvsøy kommune, som en gave, til historisk oppbevaring og for å gi barneskoler undervisning om hvordan undervisningen var på 1800-tallet.
Da ble skolestua, som nå står rødfarget i høstløvet på Remmen, bygget i 1862 - to år etter Norge fikk lov om å bygge ut faste skoler som erstatning av midlertidlig lokaler. (Illustrasjonsbildet over er fra et rollespill i denne skolestua, om mobbing.)
Lengden på lærerutdanningen har utviklet seg slik i Østfold:
2-årig utdanning fra 1963, 3 år fra 1971, 4 år fra 1992, og 5 årige grunnskolelærerutdanninger (trinn 1-7 og 5-10) fra 2017.
Se flere foto fra studentpraksis (Tips: Trykk på bildene/serievisning):
Våren 2022 utdanner Høgskolen i Østfold ferdig de første lærere med 5-årig grunnskolelærerutdanning.
I Norge er det fortsatt stort behov for nyutdannede lærere: Det ventes at de får mange stillinger å søke på i løpet av årene framover.
Se video med Emilie og Johanne før de i 2019 møtte utdanningsministeren.
Bli lærer? from Høgskolen i Østfold on Vimeo.
Aktuelle lenker:
Alle studier ved Høgskolen i Østfold
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Bli en av oss