Første grunnskolelærerstudenten i landet som uteksamineres med master i tysk

Ingrid Berg har drevet med hest siden hun var liten, noe som gjorde at hun flyttet til Tyskland for første gang sommeren 2017, få dager etter avsluttet videregående skole. Interesse for landet og språket gjorde at hun ville fordype seg ytterligere i språket.

Ingrid Berg er den første studenten på landsbasis som uteksamineres med master i tysk i grunnskolelærerutdanningen. Foto: Nina Skajaa Fredheim/HiØ.

Navn: Ingrid Berg (24)
Bosted: Moss, hvor jeg har bodd hele livet med unntak av to opphold i Tyskland.
Aktuell: Nyutdannet grunnskolelærer med master i tysk

Det andre tysklandsoppholdet kom som et utvekslingsopphold i 6. semester av studiene ved Høgskolen i Østfold.

Ingrid Berg er altså den første studenten på landsbasis som uteksamineres med master i tysk i grunnskolelærerutdanningen.

– Det er både morsomt og skummelt å være den første studenten i Norge som uteksamineres med master i tysk på grunnskolelærerutdanning, sier Berg.

Og legger til:

­– Det er utrolig morsomt å vite at jeg har kommet i mål og klart dette til tross for at jeg har vært eneste masterstudent i mitt kull i tysk.

Berg forteller at hun i løpet av våren 3. studieår var kort inne på tanken om å bytte masterfag til matematikk nettopp for å slippe å være eneste student, men er i ettertid veldig fornøyd med at hun holdt seg til planen og skrev masteroppgaven i tysk.

Ønsket å bruke språket mer aktivt i arbeidshverdagen

– Valget av master i tysk kom fordi jeg i løpet av året i Tyskland lærte språket og derav ønsket å ta en utdanning hvor jeg kunne bruke språket aktivt i min fremtidige arbeidshverdag, forteller Berg.

Valget om studiested falt på Høgskolen i Østfold, som var perfekt i forhold til avstand fra hjemmet i Moss.  

Stor mestringsfølelse

– At min masteroppgave måtte skrives på tysk, var noe jeg tenkte kunne bli en stor utfordring, men dette har også vist seg å gi meg en enorm mestringsfølelse; jeg har faktisk klart å skrive en hel master på et fremmedspråk, sier hun stolt.

– Alt i alt er jeg veldig fornøyd med det jeg har fått til, men vet også at det ikke hadde gått uten gode støttespillere på og utenfor høgskolen. Min veileder på masteroppgaven, Camilla Bjørke, må fremheves som en svært viktig støttespiller gjennom hele studietiden, forteller Berg.

Lett å bli kjent på en mindre skole

– Høgskolen er mindre enn mange andre institusjoner, noe som gjør at man lettere blir kjent med foreleserne, samt at man av samme grunn får bedre oppfølging i det faglige, sier Berg.

Og legger til:

– Spesielt når det gjelder tyskfaget har denne oppfølgingen vært god, da vi på bachelornivå kun var mellom fire og seks studenter.

På masternivå har jeg vært eneste student i mitt kull, noe som igjen har gitt enda bedre oppfølging der, forteller hun.

Praksis er en stor del av studiene

Gjennom studiet har Berg i likhet med sine medstudenter vært i praksis alle studieårene.

–  Til forskjell fra de fleste av mine medstudenter har jeg kun hatt praksis på ungdomstrinnet, sier Berg.

Hun forteller at praksisperiodene har blitt gjennomført på Strupe ungdomsskole i Halden, Kvernhuset ungdomsskole, Kråkerøy ungdomsskole og Haugeåsen ungdomsskole, de sistnevnte i Fredrikstad.

– Praksisperiodene har alle gitt nyttige erfaringer og god lærdom fra klasserommet, noe som vanskelig kan tilegnes gjennom undervisningen på høgskolen, forteller hun.

I tillegg til disse praksisperiodene var det våren 4. studieår mulig å gjennomføre en frivillig praksisuke i videregående skole.

Denne praksisuken gjennomførte Berg ved sin gamle skole, Kirkeparken videregående skole i Moss, en praksisuke som gjorde at hun senere samme semester og påfølgende semester fikk flere oppdrag som vikar i tysk ved skolen, og denne våren også i matematikk.

Fornøyd med studietiden

– Ved HiØ har jeg opplevd å få god veiledning og bli sett av samtlige forelesere i alle fag, forteller den ferske læreren.

– Min opplevelse av studentmiljøet er at dette har vært godt i alle fag. I fag som matematikk med mange studenter har det naturlig nok vært noen grupperinger, men alle har funnet sin plass i gruppen. I de mindre fagene er mitt inntrykk at det er et samlet miljø blant alle studentene.

Selv har ikke Berg deltatt noe særlig i studiemiljøet etter skoletid da hun har pendlet til Halden, jobbet og hatt en tidkrevende hobby ved siden av studiene. Hennes studietid ble naturligvis også preget av at covid-19 brøt ut våren 2. studieår, noe som la en demper på studentlivet deler av studietiden.

Mange ønsker for arbeidslivet

– Det er veldig mye jeg har lyst til når det gjelder jobb, forteller Berg.

– På en side har jeg lyst til å på sikt kunne jobbe litt med både forskning og skole, samtidig som jeg på en annen side kan se for meg å jobbe fullt i skolen. Allerede fra da jeg kom inn på tanken om å bli lærer, var det i alle fall sikkert at drømmen har vært at jeg en dag blir fast ansatt på Kirkeparken videregående skole i Moss.

– Planen nå er derimot å få erfaring fra jobb i ungdomsskolen og samtidig se en helt annen del av Norge. Jeg flytter derfor nordover, der jeg har fått fast jobb ved Lakselv ungdomsskole i Finnmark, sier hun.

Skal bruke sommeren i stallen, på sjøen og til å skrive

Planen til Berg var opprinnelig en rolig sommer med kun en kort tur til Heidelberg i Tyskland før flytting nordover i slutten av juli.

– Nå ser det derimot ut til at sommeren også kommer til å gå med til forberedelser av neste skoleår, skriving av fagartikkel om/sammendrag av masteroppgaven for forhåpentligvis publikasjon i ELLA-tidsskriftet og muligens så smått litt videreutdanning.

– Ellers håper jeg å kunne nyte fine dager i stallen og båtturer i Oslofjorden med familien, avslutter hun.

Ingrids tre råd til kommende studenter:

Om jeg skal gi tre råd knyttet til å studere tysk (eller andre fremmedspråk), må det bli følgende:

  • Dra på utveksling til et land der språket snakkes og studer på språket! Gjennom utveksling får man både en unik mulighet til å lære språket. Det kreves riktignok ekstra mye jobb i starten, men det gir en enorm mestringsfølelse når man blir kjent med det relevante ordforrådet.
  • Dersom du av en eller annen grunn ikke har mulighet til å dra på utveksling – dra på kortere språkkurs til et land der språket snakkes. Jeg fikk våren 4. studieår tilbud om å dra på et tre ukers tyskkurs i Kiel, noe som også ga utrolig god læring både i språket og i det å bo i Tyskland.
  • Finn arbeidsmetoder og studieteknikker som fungerer for deg, ikke bare følg strømmen. Jeg har selv forsøkt det «klassiske» studentlivet hvor jeg har jobbet fulltid med studiene mandag til fredag, men også et studentliv der jeg i større grad har prioritert både jobb og hobbyer ved siden av.

    For min del ble jeg av det siste alternativet mer motivert og følte at arbeidet med studiene ble av bedre kvalitet og mer effektivt.

Aktuelle lenker:

Av Nina Skajaa Fredheim
Publisert 4. juli 2023 08:09 - Sist endret 4. juli 2023 08:10