-
Afdal, Geir Sigmund
(2020).
De store spørsmål og de små samtaler : læreren som leder og deltager i arbeid med religion.
I Christensen, Hanne & Ulleberg, Inger (Red.),
Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 9788205531871.
s. 202–219.
-
Afdal, Geir Sigmund
(2019).
Trond Eilliv Hauge: Å planlegge og designe undervisning.
Prismet.
ISSN 0032-8847.
70(2),
s. 177–178.
-
Anker, Trine; Afdal, Hilde Wågsås; Johannesen, Nina; Schjetne, Espen & Afdal, Geir
(2016).
Et språk for etikk: Læreres profesjonsetiske forståelser og praksis.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
s. 64–67.
-
Afdal, Hilde Wågsås; Afdal, Geir; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Schjetne, Espen
(2016).
Læreres profesjonsetikk i fokus.
Prismet.
ISSN 0032-8847.
67(2),
s. 87–91.
Vis sammendrag
Prismet - Refleksjon
-
Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Johannesen, Nina; Anker, Trine & Afdal, Geir
(2016).
Profesjonsetisk refleksjon i barnehagen.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
s. 60–62.
-
Anker, Trine & Afdal, Geir
(2015).
In a hybrid voice: Latour on Religion.
-
Anker, Trine & Afdal, Geir
(2015).
“I stopped crossing the street on red. I am a teacher.” The making of professional ethics in teacher education and teacher practice
.
-
Afdal, Geir
(2014).
Kronikk: Menigheter i bevegelse?
Lys og Liv.
ISSN 0803-1657.
80(2),
s. 16–17.
-
Afdal, Geir
(2013).
Hvor går RLE-faget?
Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.
ISSN 0802-8214.
25(3),
s. 12–14.
Fulltekst i vitenarkiv
-
Afdal, Geir; Gravem, Peder; Pettersen, Erling; Bråten, Oddrun Marie Hovde & Lied, Sidsel
(2013).
KrFs kunststykke.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Afdal, Geir Sigmund
(2012).
Supervision as moral activity : moral theories as mediating artifacts in the practice of supervision.
Reflective practice : formation and supervision in ministry.
ISSN 0160-7774.
32,
s. 238–255.
-
Afdal, Geir Sigmund
(2011).
Toleranse som beveger?
Ung Teologi.
ISSN 0333-340X.
44(2),
s. 70–79.
-
Afdal, Geir
(2010).
Harald Hegstad, Anne Schanche Selbekk og Olaf Aagedal: Når tro skal læres: sju fortellinger om lokal trosopplæring.
Tidsskrift for teologi og kirke.
ISSN 0040-7194.
81(3),
s. 235–237.
-
-
Afdal, Geir
(2009).
Kronikk : Hvorfor skal vi ha religionsundervisning i offentlig skole?
Lys og Liv.
ISSN 0803-1657.
75(1),
s. 16–17.
-
Skeie, Geir; Lied, Sidsel; Leganger-Krogstad, Heid & Afdal, Geir
(2009).
Gode lærere må kunne livssyn.
Vårt land.
ISSN 0805-5424.
Vis sammendrag
Innlegg
-
Afdal, Geir
(2008).
Fragmentert dannelse eller dannelse av fragmenter? : om dannelse, religion, "vår tid" og vårt sted.
Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.
ISSN 0802-8214.
20(4),
s. 58–69.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
Afdal, Geir
(2008).
Læring i menigheten eller for livet?
Luthersk Kirketidende.
ISSN 0332-5431.
143(19),
s. 493–494.
-
Afdal, Geir
(2007).
Globalization, economic educational discourse and analytical language in RE-research.
Vis sammendrag
In this paper I discuss the relationship between constitutive discourses of social practices and the consequences for research in religious education. The main argument is that due to globalization, an economic discourse is influencing not only religious education as a school practice, but also research in religious education. That a discourse is constitutive does not mean that it is absolutely determinative. This means that RE-research should be self-critically positioning itself. I argue that critical re-articulation is a main task of research of religious education. This viewpoint is contrasted with the argument that RE-research should make prescriptive theories, made by for instance Michael Grimmitt. I argue that a research strategy of ?going above and below? may be a fruitful approach.
-
-
Afdal, Geir
(2006).
En undervisningsbasert forskning?
-
Afdal, Geir
(2006).
Offentlig planlegging og etikk.
-
Afdal, Geir
(2006).
Kristen etikk : kontekstualisme vs universalisme.
-
Afdal, Geir
(2006).
Ontologisk etikk: Løgstrup og modernitet.
-
Afdal, Geir
(2006).
Debatt: Toleranse som flertallstyranni?
Vis sammendrag
Det påfallende som skjer er at toleransen, som skulle være et forsvar for mindretallets rett til å uttrykke og forsvare sitt syn, blir forvandlet til en hardhendt praktisering av flertallets mening,? skrev Thor Bjarne Bore i en artikkel i Aftenposten. Fenomenet toleranse blir vi aldri ferdige med. Begrepet har vært i fokus i alle de årene Protestfestivalen har vært arrangert. Intoleranse avler dype konflikter, vold og mobbing. Men intolerant toleranse kan også skape et ensidig og likegyldig samfunn der ingen tør å stå for sine egne meninger, så sant det de ikke er akseptert av flertallet. I november 2005 nektet flere artister å stille opp for Frelsesarmeen fordi en homofil medarbeider ble forflyttet. Harald Stanghelle i Aftenposten var forundret over det han beskrev som ?den makt de intolerante tolerante er villig til å utøve overfor et trossamfunn.? Han var overrasket over at nesten ingen turde gå ut offentlig å forsvare Frelsesarmeen: ?Så godt som ingen har forsvart dem, og Den Norske Kirkes ledere har vært larmerende tause mens noen av samfunnets mektigste krefter vil bruke norsk lov for å tvinge et trossamfunn i kne?. Er toleranse mer enn overbærenhet? Er toleranse blitt et flertallstyranni der kardemommeloven fungerer som lov? Og hvem er tolerant, når de som fremstår som de mest tolerante stempler medmennesker og andre meninger som intolerante på grunn av deres livssyn? Debattanter: Innledning v/ infoleder Norsk Luthersk Misjonssamband, Espen Ottosen (Harald Stanghelle måtte melde avbud pga brorens død) Ingvill Thorson Plesner, stipendiat Senter for Menneskerettigheter Geir Afdal, førsteamanuensis HIØ Roy Eriksen, professor engelsk renessanse, kultur og litteratur HIA Valgerd Svarstad Haugland, tidl. Kulturminister Mona Høvring, forfatter
-
-
Afdal, Geir
(2006).
Practice as theoretical resource.
Vis sammendrag
In sociocultural theory (Lave, Wenger and others) a central thought is that learning is situated, relational and distributed in social practices. On this account a practice is not a place for implementation of general knowledge formulated in principles. It is an activity-system (Engeström) characterized by expansion of knowledge and learning. From a different theoretical tradition MacIntyre understands practice as a social activity with internal goods. This means that the standards of the social practice are found within, not in external political or economical values or languages. This paper raises the question whether this conception of practice is a valuable perspective of religious education. A central theme for discussion is the conception of the relationship between 1) religious education as theorized in the practice of research and 2) religious education as practiced and theorized in educational practices like schools. On one hand religious education as an educational practice is developing activity and understanding which is a theoretical resource for research. On the other hand this activity and understanding has to be given a theoretical language that can communicate between the practices of research and education. Such a language is seen as a key to valid theoretical expansion of religious education
-
Afdal, Geir
(2006).
Førskolelæreryrket: Funksjonær eller profesjon?
-
-
Afdal, Geir
(2006).
Tolerance as negotiating difference Tolerance theory meets empirical tolerance.
-
Afdal, Geir
(2006).
Lærerpraksis som teoretisk ressurs.
-
-
Afdal, Geir
(2005).
Etikk og krig.
-
Afdal, Geir
(2005).
Etikk i forsvaret.
-
Afdal, Geir
(2005).
Etikk i planleggingen.
-
Afdal, Geir
(2005).
Strategier for bruk av digitale programmer for kvalitativ analyse.
-
Afdal, Geir
(2005).
Analysefasen i kvalitativ forskning.
-
-
-
Afdal, Geir
(2005).
Lærerpraksis som teoretisk ressurs.
-
Afdal, Geir
(2005).
Value dimensions on education in plurality.
Vis sammendrag
The use of programs for moral and social competence in schools seems to have increased significantly the last couple of decades. One of the problems with such programs is that moral education is differentiated, or lifted out, of the particular educational practices of schools. An alternative to such programs is to conceive moral education as a moral dimension of education. In order to identify and discuss the moral dimension of education, a language of moral education is essential. This paper is trying to construct a conceptual map of moral education, ending with four typologies of moral education: 1) Boundary setting 2) Value clarification 3) Character formation and 4) Moral perception. Boundary setting is focusing on morality as behaviour and rules that guide actions. Value clarification is emphasizing the activity of identifying what is important for the students and the consequences for moral choices. Character formation is not primarily concerned with single moral choices, but with the development of good persons. Moral education as moral perception conceives morality as socially and culturally constituted, and focuses not on individual moral development or behavior, but on moral relations. The typologies of moral education are meant as analytical tools, in order to identify, understand and discuss different practices in schools.
-
-
Afdal, Geir
(2005).
Doktor i toleranse.
-
Afdal, Geir
(2005).
Religionspedagogikk som vitenskap. Et aktivitetsteoretisk perspektiv.
-
Afdal, Geir
(2005).
Kan vi undervise moral?
-
Afdal, Geir
(2005).
Krl etter dommen.
-
-
Afdal, Geir
(2005).
IKT i læringsrommet. IKT, lokal skolepraksis og globalisering.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 8278251762.
Vis sammendrag
I denne boken rettes søkelyset mot informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) i grunnskolens ulike fag. Samtidig er ikt en kanal ?ut i verden?, og bruk av ikt i skolen har sammenheng med videre, globale fenomener. Artiklene i boken drøfter begge temaene. Bidragsyterne er ansatte ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold og har bakgrunn fra en rekke ulike fag. Artikkelsamlingen er kommet i stand som et resultat av et nettverksprosjekt kalt IKT i læringsrommet. Det at prosjektet har hatt en klar forankring i ulike fag betyr en vektlegging at ikt må forstås i spesifikke kontekster. Å bruke ikt i norsk innebærer andre spørsmål og praksiser enn ikt i matematikk eller historie. Tanken har vært at det er først i møte med fagenes spesifikke praksis at ikt kan få en meningsfylt rolle. På den andre side innebærer også ikt som fenomen en utfordring, det stiller nye spørsmål, til fagene. Samtidig som de fleste av prosjektene har hatt en klar praktisk orientering, har de mest lokale og spesielle tiltakene sammenhenger med hva som skjer ellers i verden. Ikt i sin egenart har et globalt preg: Det bidrar til menneskelig kommunikasjon på tvers av avstand og tid. Derfor har noen av artiklene satt fokus på de mer globale perspektivene ved ikt i skolen. De kommer mot slutten av denne boken.
-
Afdal, Geir
(2005).
Tolerance and curriculum. Conceptions of tolerance in the multicultural unitary Norwegian compulsory school.
Unipub forlag.
Vis sammendrag
Å være tolerant er viktig for folk flest. Det handler om å navigere i samfunn preget av stadig større mangfold, og hvor naboen, arbeidskollegaen, grupper av mennesker, ja, til og med barn og ektefelle, er av andre meninger og lever annerledes enn en selv. Og hvor vi selv er mer sammensatte og foranderlige enn tidligere. Jo større grunnleggende forskjeller i et samfunn, desto mer aktuelt blir spørsmålet om toleranse. Men hva betyr egentlig toleranse? Det er et ideal de aller fleste kan være enig i, men når det skal bestemmes nærmere oppstår raskt uklarhet og uenighet. Denne studien stiller spørsmålet om hva toleranse er i en bestemt sosial sammenheng, nemlig norsk grunnskole. I norsk grunnskole er det meste av mangfoldet i Norge samlet – og samtidig må skolen og lærerne hver dag ta stilling til hva som er best, riktigst og sannest. Problemstillingen er nærmere bestemt hva toleranse betyr på tre områder i grunnskolens læreplan: Hos lærerne, i den nasjonale læreplanen og i den filosofisk-pedagogiske akademiske debatten. Spørsmålet er om toleranse betyr det samme i disse ulike områdene. Hvis Norge som nasjon ønsker å være med på å forme folks forståelse av toleranse gjennom en nasjonal læreplan, er det vesentlig at grunnskolelærerne legger noenlunde det samme i begrepet. Avhandlingen består av derfor av en tre-delt toleranse-analyse: For det første blir intervjuer om toleranse med 15 grunnskolelærere fra tre norske grunnskoler med ulik type forskjellighet analysert. Deretter blir toleranseforståelsen i Læreplanverket fra 1997 tolket. Og for det tredje analyseres en rekke norske akademiske artikler om toleranse. En sammenligning av toleranseforståelsene mellom de tre områdene viser at de er forskjellige på en rekke sentrale punkter. I den akademiske debatten opererer de fleste med en liberal forståelse av toleranse som fant sin grunnleggende form på 1700- og 1800-tallet. Toleranse er begrenset til situasjoner med individuell moralsk uenighet og forstått som en siste utvei. I den nasjonale læreplanen er toleranseforståelsen preget av forskjellen mellom det/de norske og det/de andre. Hos grunnskolelærerne kan man finne tegn til en ekspansjon i forståelse av toleranse. Toleranse er ikke en sikkerhetsventil, men en av de mest sentrale idealene i et samfunn preget av mangfold. Å være tolerant er dessuten det samme som å være en god lærer: Å balansere og forhandle mellom det å være profesjonell og rettferdig på den ene side og omsorgfull og autentisk på den andre. Det er derfor grunn til å hevde at toleranse betyr ulike ting hos ulike aktører i den norske grunnskoles læreplan. Samtidig har grunnskolelærernes toleransebegrep stort potensiale i utviklingen av forståelsen av toleranse i et samfunn preget av radikal forskjell. Det er gode grunner for de som skriver læreplaner og de som forsker teoretisk og empirisk på toleranse å vurdere bidragene fra lærernes praksisforankrede forståelse. Den er utformet i daglig relasjon med ulike typer forskjeller, hvor praktiske løsninger og forståelser er påkrevet. Videre betyr det at læreplanarbeid bør drives som en kommunikasjonsprosess mellom ulike deltagere, ikke som politisk bestemte forståelser som skal iverksettes nedover i skoleverket. Being tolerant is considered as important by most people. Tolerance is about navigating in societies of increased difference societies where neighbours, colleagues, groups of people, even children and spouse are of different opinions and live different than you do. And a society where I as a self am more complex and changing than ever before. The larger differences in a society, the more pressuring the issue of tolerance is. But what does tolerance really mean? It is an ideal most people can agree with. But the process of identifying it clearer often leads to