IRI31522 Ledelsesutvikling (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne for studenter på Bachelor i innovasjon og prosjektledelse. Ved færre enn 7 påmeldte studenter vil emnet ikke starte opp.
Absolutte forkunnskaper
Bestått minimum 90 stp fra studieprogrammet
Undervisningssemester
Høst (5. semester)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
• har kunnskap om relevante problemstillinger innen ledelse og ledelsesutvikling
• har kunnskap om sentrale temaer og praksis innen ledelsesutvikling
• kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ledelsesutvikling
Ferdigheter:
Studenten
• kan anvende faglig kunnskap på teoretiske problemstillinger innenfor ledelse og ledelsesutvikling og gjøre rede for sine valg
• kan bruke relevant teori, modeller og begreper på praktiske problemer knyttet til ledelsesutvikling i praksis
• kan planlegge, gjennomføre og evaluere praktisk ledelsesutvikling gjennom strukturert tilbakemelding som utgangspunkt for refleksjon og læring
Generell kompetanse:
Studenten
• kan planlegge og gjennomføre ledelsesutvikling som strekker seg over tid
• kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger innen ledelse og ledelsesutvikling skriftlig og muntlig
• forstår ledelsesutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse.
Innhold
Ledelse og ledelsesutvikling er sentrale tema innen organisasjonsutvikling. Med forankring i organisasjonsutvikling utvikler emnet den teoretiske plattformen og de praktiske ferdighetene for ledelsesutvikling der formålet er å utvikle grupper til å kunne utøve mer effektiv ledelse.
Ledelsesutvikling tar et helhetlig perspektiv og utgangspunkt i at ledelse og ledelsesutvikling skjer i samspill med organisasjonen og omgivelsene. Ledelse sees på som et sosialt fenomen og en gjensidig påvirkningsprosess. Ledelsesutvikling handler om å utvikle psykologisk trygghet, kunnskap om og respekt for hverandres ekspertise, felles forståelse og om gruppelæring.
I løpet av emnet skal studentene få en dypere forståelse av forskning på ledelsesutvikling samt erfaringer i praktisk ledelsesutvikling gjennom strukturert tilbakemelding som utgangspunkt for refleksjon og læring.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, praktiske prosjekt og seminar.
I det praktiske arbeidet veksler studentene på rollene som leder, underordnede, sideordnede, overordnede og andre relevante aktører, som utgangspunkt for en individuell og felles refleksjonsprosess og dialog rundt egen og andres ledelsespraksis. Ideen er at studentene vil få bedre utgangspunkt for å vurdere og utvikle egen og andres ledelsespraksis.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Eksamen
Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer.
Karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Konteeksamen avholdes tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon om konter finner duher
Evaluering av emnet
Sluttevaluering etter avtale mellom studenter og lærer.