Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Halden

Studieplan for Engelsk, årsstudium (2015–2016)

Informasjon om studiet

Med årsstudium i engelsk kan man ved HiØ også ta en påbyggingsenhet på 30 studiepoeng (Engelsk påbyggingsstudium), og dermed oppnå til sammen 90 studiepoeng i engelsk. Bestått bachelorstudium med fordypning i engelsk kreves som grunnlag for opptak til mastergradsstudier ved mange studiesteder.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper
Kandidaten har:

- kunnskap om tekstbinding, språklige virkemidler og valg av stilnivå
- kunnskap om det engelske språks lydsystem, ordtilfang og grammatiske struktur og innsikt i lingvistiske metoder for analyse og beskrivelse av språket
- interkulturell kompetanse
- kunnskap om og forståelse for kultur og samfunnsforhold i engelsktalende land, med hovedvekt på Storbritannia og USA
- innsikt i engelskspråklig - særlig britisk og amerikansk - litteratur, og evne til litterær analyse
- evne til kritisk vurdering av lærestoff og undervisningsmetoder, og evne til systematisk tenkning og forståelse
- kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- et godt grunnlag for videre studier i engelsk

Ferdigheter
Kandidaten kan:

- bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner

Generell kompetanse
Kandidaten kan:

- formidle fagstoff og kommunisere på engelsk skriftlig og muntlig på en måte som er tilpasset målgruppen
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire obligatoriske emner:

- Språk og kommunikasjon (15 studiepoeng)
- Kulturstudier 1 (15 studiepoeng)
- Grammatikk og fonetikk (15 studiepoeng)
- Kulturstudier 2 (15 studiepoeng) 

Organisering og læringsformer

All undervisning foregår på engelsk.

Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finner man under de aktuelle emnebeskrivelsene, knyttet til emnets krav til kunnskaper, ferdigheteter og generell kompetanse.

Gjennom måten studiet er organisert på, og gjennom dets arbeids- og evalueringsformer, legges det stor vekt på kvalitetssikring. Dessuten er det lagt opp til arbeidsformer som skal ivareta god kontakt mellom student og lærer, og mellom student og student.

Undervisningen foregår dels i forelesninger og seminarer, dels i mindre grupper. Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt.

Studiet legger opp til en klar progresjon innenfor faget. Studentene skal bli gradvis mer selvstendige og bevisste med hensyn til egne læringsmål og fagets innhold. Det forutsettes at studentene på egen hånd og i samarbeidsgrupper tilegner seg en stor del av lærestoffet. Bruk av IKT i engelskfaget er en integrert del av studiet.

Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt. Studentene må oppfylle kravene til obligatoriske innleveringer, presentasjoner og tester for å ha rett til å ta eksamen.  

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Et studieopphold ved en av høgskolens samarbeidsinstitusjoner i utlandet anbefales sterkt i løpet av studietiden. Dette må skje innenfor en gradsutdanning. Studenter som tar engelsk årsstudium kan søke seg inn på Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur hvor årsstudiet kan inngå. I dette studiet er det tilrettelagt for utveksling i 4. eller 6. semester.

Et slikt semester vil ikke bare styrke språkkunnskapene, men også gi et kulturmøte i praksis. Studentene har mulighet til å velge fra en stor fagpalett: i tillegg til språk-og litteraturstudier åpnes det også for f.eks. kulturstudier, områdestudier, kvinne-og kjønnsstudier, historie og samfunnsvitenskapelige fag.

høgskolens websider for internasjonalisering vil man finne mer detaljert informasjon om institusjoner i utlandet som høgskolen har utvekslingsavtaler med.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger gjennom kontinuerlig evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

    • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2). 
    • Emnene i studiet evalueres med midstemesterevaluering og sluttevaluering (EVA3).

Tilbakemelding underveis

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være utført innen angitte frister og være godkjent av faglærer før studentene kan gå opp til eksamen. Studentene får tilbakemelding på faglig fremgang og blir fulgt opp gjennom studiet. Tilbakemeldinger gis blant annet i forbindelse med arbeidskrav (obligatoriske oppgaver) og veiledning. Studentene skal samtidig bli motivert til selv å være initiativrike for å få god kvalitet på sine studier.

Vurdering

Alle emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering; se de enkelte emnebeskrivelsene. 

Eksamener er lagt til ordinære eksamensperioder i høst- og vårsemester dersom ikke annet blir oppgitt. Vurderingsformene i studiet er både skriftlig og muntlig eksamen og mappeinnlevering. Se de enkelte emnebeskrivelsene for mer informasjon.

Det benyttes en karakterskala med seks trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.  
I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

Litteratur

Det henvises til emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Målgruppen for årsstudiet i engelsk er studenter som ønsker å ta en utdanning som kan brukes både i skoleverket (etter praktisk-pedagogisk utdanning) og på alle andre områder hvor engelskkunnskaper er viktig.

Studiet kan kombineres med andre fag ved høgskoler og universiteter og inngå i en bachelorgrad.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Konstituert dekan Theo Schewe, 10.06.2009.

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus 26.11.2014

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2015-2016

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:15:13