Hva lærer du? (2017–2018)
Studiets læringsutbytte
Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et kunnskaps- og danningsfag og et uttrykks- og kommunikasjonsfag der praktisk skapende estetisk arbeid skal være vesentlig for utviklingen av sluttkompetansen. I skolen er kunst og håndverk et sentralt fag, og valgfaget i grunnskolelærerutdanningen på 1.-7. trinn blir lagt opp i samsvar med gjeldende læreplaner for grunnskolen.
Læringsutbytte i studiet er knyttet til faglige kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Læringsutbytte for de enkelte emnene er beskrevet i emnebeskrivelsene.
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur fra antikken til dagens uttrykk
- kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
- hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
- sentrale teorier om barns todimensjonale formspråkutvikling
- materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder
- sentrale teorier om barns tredimensjonale formspråkutvikling, barnekulturens visuelle ytringsfomer, estetiske opplevelse, lek og kreativitet
- hvordan de yngste barna i skolen bør møte faget kunst og håndverk
- skulptur, reliett, objekt, installasjon, og hvordan disse uttrykksformene kan ses i sammenheng med barns lek og stimulere til kreativt skapende arbeid
- materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder og skulptur
- gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
Ferdigheter
Studenten kan
- eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder
- organisere enkle utstillinger og lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
- bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kunstuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
- analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og sette ulike formuttrykk inn i en kunsthistorisk sammenheng
- utvikle en ide til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
- bruke tening i arbeid med bilde og skulptur
- bruke digitale verktøy i skapende arbeid
- bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver
- bruke gjeldende lærerplaner for grunnskolen, kan formlere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk, og mestre læringsorientert vurderingspraksi
- vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk for barnetrinnet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
- bruke kunst og håndverk i tverrfaglig tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
- stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
- bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon