Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren, heltid (120 studiepoeng) (2012–2014)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
120
Studiets varighet:
2 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Fredrikstad

Informasjon om studiet

Studiet handler om tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren. Tverrfaglig samarbeid skiller seg fra andre arbeidsformer ved at tjenesteytere med forskjellig faglig utgangspunkt tar et felles ansvar for et helhetlig tjenestetilbud til brukeren. Tjenesteyterne har ansvar for en helhet som alle parter skal bidra til.

Studier av offentlig tjenesteyting viser at det er mangel på både samarbeid og samordning mellom ulike aktører og instanser. Slike problemer kan knyttes til arbeidsdeling i oppgaveløsning hvor det kan oppstå gråsoner eller dobbeltarbeid. Det knyttes også til mangel på ivaretakelse av brukerperspektiver. Det er derfor sterke og entydige krav om å ivareta og utvikle samarbeid og samordning for en helhetlig organisert tjeneste i offentlig sektor.

Studentene blir presentert for organisasjonsteoretiske perspektiver som analyserer hvordan ulike samordningsformer oppstår og forvitrer. Gjennom en bred faglig tilnærming får studentene kunnskap om løsningsstrategier som skaper godt tverrfaglig samarbeid i yrkesutøvelsen. Studiet har som mål å utvikle denne kunnskapen slik at studentene kan ta i bruk og videreformidle tverrfaglig samarbeid i praksis og bidra til nytenkning og innovative organisasjonsprosesser i helse- og sosialsektoren.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Mastergrad i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren.

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper
Kandidaten har

  • kunnskap om teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren
  • bred oversikt over aktuelle problemstillinger knyttet til tverrfaglig samarbeid
  • innsikt i samfunnsmessige, organisatoriske og relasjonelle forhold som virker inn på tverrfaglig samarbeid
  • evne til kritisk refleksjon over organiseringen og tjenesteytingen i helse- og sosialsektoren
  • kompetanse til å igangsette og videreutvikle helhetlige tjenestetilbud
  • kunnskap om ulike informasjonskilder

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger vedrørende tverrfaglig samarbeid
  • initiere og videreutvikle helhetlige tjenester i samarbeid med andre
  • gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid
  • forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende dem i arbeidet med faglige problemstillinger på feltet
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å styrke det tverrfaglige samarbeidet i helse- og sosialsektoren

Generelle kunnskaper
Kandidaten kan

  • kommunisere og diskutere problemstillinger om tverrfaglig samarbeid med aktørene i helse- og sosialsektoren
  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • bidra aktivt til nytenkning og innovasjonsprosesser innen helse- og omsorgssektoren

Opptak

  • Bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, eller lærerutdanning, og minst to års relevant praksis etter fullført grunnutdanning
    eller
  • Annen relevant universitets- eller høgskoleutdanning på bachelornivå, og minst 4 års relevant praksis etter endt utdanning.

Med relevant praksis menes praksis fra offentlig sektor både i direkte brukerrettete og i administrative funksjoner. Relevant praksis kan også være fra frivillige organisasjoner som samarbeider om oppgaveløsning med offentlig sektor. Søkere rangeres etter regler i den til enhver tid gjeldende Forskrift om opptak til Høgskolen i Østfold.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Alle emner er obligatoriske.

Emner
HSTFS40112 Tverrfaglig samarbeid 1 - kunnskapsgrunnlaget (15 studiepoeng)
HSTFH40212 Tverrfaglig samarbeid 2 - organisasjon og ledelse (15 studiepoeng)
HSTFS40411 Veiledning og utvikling i komplekse organisasjoner (10 studiepoeng)
HSTFH41412 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid (10 studiepoeng)
HSTFH42412 Vitenskapsteori og metode (10 studiepoeng)
HSTFH40312 Tverrfaglig samarbeid 3 - forskningsbasert praksis (15 studiepoeng)
HSTFS40512 Masteroppgave (45 studiepoeng)

Progresjon
Emnene HSTFS40112 Tverrfaglig samarbeid 1 - kunnskapsgrunnlaget og HSTFH40212 Tverrfaglig samarbeid 2 - organisasjon og ledelse avlegges i 1. semester. I 2. semester avlegges emnene HSTFS40411 Veiledning og utvikling i komplekse organisasjoner, HSTFH41412 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid og HSTFH42412 Vitenskapsteori og metode

Alle emner i 1. og 2. semester må være bestått for å kunne begynne på, og avlegge eksamen i emnet HSTFS40312 Tverrfaglig samarbeid 3 - forskningsbasert praksis i 3. semester. Dette emnet må være bestått før masteroppgaven kan leveres. Studentene begynner på masteroppgaven (HSTFS40512 Masteroppgave) i 3. semester og leverer denne i  slutten av 4. semester.

Heltidsstudiet i Tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren er en forsøksordning med opptak høsten 2012. Studenter som blir forsinket i studiet i forhold til progresjonskravet, kan ikke regne med å kunne fortsette på heltidsstudiet, da emnene gis kun det aktuelle semesteret.

Organisering og læringsformer

Studiet er bygget opp som et heltidsstudium.

  • Emner på 15 studiepoeng består av til sammen 12 undervisningsdager. En dag varer ca. 6 timer.
  • Emner på 10 studiepoeng består av tilsammen 8 undervisningsdager.

Det er obligatorisk deltakelse på alle undervisningsdager. Fravær inntil 20 prosent godkjennes. Fravær på 20 % til 30 % kan kompenseres ved at studenten utfører et skriftlig arbeidskrav som er relevant for læringsmål i samme periode som fraværet. Ved fravær over 30 prosent i et emne gis studenten ingen anledning til å bli vurdert i emnet.

Undervisningsformene er forelesninger, gruppearbeid, seminargrupper, lesegrupper og individuell veiledning. Det forutsettes også en stor grad av egeninnsats i forbindelse med masteroppgaven. Mellom samlingene blir det tilbudt IKT-basert veiledning og faglige diskusjonsgrupper. Det vil bli gitt opplæring i IKT-basert læring slik at studentene skal kunne delta i denne type veiledning og diskusjoner. Studentene skal arbeide i grupper i og mellom samlingene.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer innen bestemte frister før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet tilrettelegges slik at studentene får tilgang til nyere nasjonal og internasjonal forskning. Studentene vil løpende bli presentert for relevante perspektiver på forskning innen fagfeltet og får tilgang på eksterne, nyere forskningsresultater blant annet gjennom gjesteforelesere.

Det gjennomføres nasjonal og internasjonal forskning knyttet til studiet og studenter kan etter nærmere avtale delta i prosjekter i tilknytning til fagområdet i sitt arbeid med masteroppgaven.

Studenten arbeider med masteroppgave som er relatert til tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren.

Internasjonalisering

Internasjonale aspekter og sammenligning vil inngå i de fleste emner i masterstudiet, enten via ren tematikk som interkulturelle utfordringer i helse- og sosialsektoren, sammenligning med helse- og sosialsektoren i andre land (fortrinnsvis Norden), eller gjennom bruk av gjesteforelesere, veiledere fra andre nordiske land (IKT-basert) dersom problemstillingene er av internasjonal karakter og via presentasjon av forskningsmateriale.

Pensumlitteraturen ved masterstudiet er av internasjonal karakter, både engelskspråklig og skandinavisk.

Det kan være faglig relevant å foreta datainnsamling i utlandet i forbindelse med masteroppgaven for de som ønsker det, og høgskolen vil kunne bidra med tilrettelegging for dette. Ta kontakt med studieleder for mer informasjon om muligheter og faglige krav.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiet. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Tilbakemelding underveis

Underveis i studiet får studenten tilbakemeldinger på sin innsats i flere kanaler. Den samlingsbaserte læringen gir rom for god dialog mellom student og lærer. Det er knyttet arbeidskrav til emnene som gjør at studenten må holde en progresjon og derigjennom får tilbakemeldinger fra faglærer, samtidig som det er lagt opp til gruppearbeid og individuelle presentasjoner hvor studentene må gi hverandre tilbakemelding,  i tillegg til den tilbakemelding som faglærer gir. I tilknytning til masteroppgaven får studenten 20 individuelle veiledningstimer.

Vurdering

Alle obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav i et emne må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen i emnet.

Den enkelte student blir vurdert på individuelt grunnlag, og det benyttes ulike vurderingsformer som skriftlig innlevering (hjemmeeksamen), muntlig eksaminasjon, mappevurdering og masteroppgave. Masteroppgaven, emnet Tverrfaglig samarbeid 1 - kunnskapsgrunnlaget og emnet Vitenskapsteori og metode vurderes etter en gradert karakterskala fra A - F, hvor A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr "Ikke bestått". De øvrige emnene vurderes til bestått/ikke bestått. Eksamensarbeidene sensureres etter regler i gjeldende Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emnene i denne studieplanen kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Masterstudiet Tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren er rettet mot personer som jobber, eller skal jobbe, i helse- og sosialsektoren. Dette inkluderer også skole- og kultursektoren som i noen tilfelle er viktige medspillere i utarbeidelse av et helhetlig tjenestetilbud, særlig i forhold til forebyggende og helsefremmende arbeid. Mastergraden retter seg mot mennesker som har en bachelorgrad eller tilsvarende, og i tillegg har relevant praksis/yrkesbakgrunn, men som også ønsker videre utdanning med fokus på samordning og samarbeid innenfor de ulike felt i helse- og sosialsektoren.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Studiet er akkreditert av NOKUT (nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) 16.05.2008. Oppdatert studieplan er godkjent av dekan Synnøve Narten, dato: 04.05.2012

Studieplanen er revidert

Studieleder Finn Samuelsen, 20.04.2012

Studieplanen gjelder for

Høst 2012, heltid.

Studieprogramansvarlig

Avdeling for helse og velferd
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 9. juni 2024 03:22:55