Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Engelsk for lærere 1, 5.-10. trinn - Språklæreren. Kompetanse for kvalitet. (2016–2017)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Halden/delvis nettbasert

Informasjon om studiet

Engelsk for lærere 1 - Språklæreren , 5.-10. trinn, (30 studiepoeng) tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere fram mot 2025, St.meld. nr. 11 Læreren - rollen og utdanningen (2008-2009) og Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (2010).

Studiet retter seg mot lærere som underviser i grunnskolen, 5.-10. trinn, og som har mindre enn 30 studiepoeng i engelsk.

Studiet er profesjonsrettet og praksisnært, og studieplanen er utformet i tråd med Læreplan i engelsk og andre sentrale elementer i Kunnskapsløftet. Studiet bygger på lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse og fokuserer på muntlig og skriftlig språkferdighetstrening og fagdidaktisk refleksjon.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten

  • har faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen, 5.-10. trinn
  • har kunnskap om Kunnskapsløftet, Læreplan i engelsk og Det felles europeiske rammeverket for språk
  • har kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet
  • har grunnleggende kunnskap om det engelske språket
  • har grunnleggende kunnskap om ulike typer tekster, kildebruk og kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om språklæringsteorier og metoder for barn og unges språklæring
  • har kunnskap om barn og unges språklæring i engelsk i et andrespråksperspektiv, og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • har kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring og faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø
  • har kunnskap om vurderingsformer, vurderingsverktøy og kartlegginsgverktøy som fremmer språkutvikling
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter, deres progresjon og betydning for læring
  • har kunnskap om kultur, samfunn og barne- og ungdomslitteratur
  • har innsikt i og verktøy for refleksjon rundt egen undervisningspraksis
  • har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor språkopplæring
  • har kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan undervise i engelsk i tråd med Kunnskapløftet og Læreplan i engelsk
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende Læreplan i engelsk
  • kan kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk, være en god språkmodell og tilpasse språket til ulike situasjoner og målgrupper 
  • kan legge til rette for en helhetlig opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas
  • kan utøve en helhetlig og læringsfremmende veilednings- og vurderingspraksis
  • kan reflektere over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap 
  • kan gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring og være en god profesjonsutøver i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
  • kan bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språkopplæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Opptak

Bestått grunnskole-/allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning rettet mot skole på minimum 180 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Engelsk for lærere 1 - Språklæreren, 5.-10. trinn, legger til rette for at lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse skal være et utgangspunkt for å tilegne seg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i engelsk.

Gjennom hele studiet legges det stor vekt på egen muntlig og skriftlig språkferdighetstrening og på utvikling av fagdidaktisk refleksjon bl.a. ved at læreren fortløpende prøver ut tilegnet kunnskap i klasserommet med sine elever gjennom ulike prosjekter og tematiske oppgaver, gjennomfører presentasjoner for medstudenter og utveksler erfaringer.

Studieplanen er utformet i tråd med Læreplan i engelsk og andre sentrale elementer i Kunnskapsløftet.

Studiet består av to emner:

SFVSSK515 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon (15 studiepoeng)
SFVGRLF515 Grunnleggende ferdigheter (15 studiepoeng)

Emnene kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at emnet SFVSSK515 tas før emnet SFVGRLF515. 

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Organiseringen er delvis samlingsbasert og delvis nettbasert. Det er 3 samlinger à 2-3 dager per semester lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. I den nettbaserte delen av studiet benyttes høgskolens læringsplattform (Fronter). Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil også benyttes. Selvstudium er en sentral arbeidsform, både individuelt og som samarbeid.

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være levert innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

Som en del av studiet inngår et studieopphold av 1 ukes varighet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, i form av et arbeidskrav i vårsemesteret. Høgskolen i Østfold betaler studieavgiften for den enkelte student ved Det norske studiesenteret. For de som ikke deltar, vil det være et arbeidskrav innenfor et gitt tema som selvstudium.

Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.

Opplæring i bruk av bibliotektjenester gis i løpet av studiet. Kunnskap om og erfaring i bruk av bibliotektjenester vil være en nødvendighet for å kunne gjennomføre studiet på en tilfredsstillende måte.

Praksis

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet. Lærere som tar denne videreutdanningen bør undervise i engelsk (eller ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid innenfor fagfeltet. I løpet av studiet gjennomfører studenten utviklingsarbeid relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk. 

Internasjonalisering

All undervisning foregår på engelsk. Som en del av studiet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia. Studiet er i seg selv internasjonalt orientert ved sitt fokus på andre kulturer og interkulturell kompetanse.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Tilbakemelding underveis

I begge emnene gis det veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Vurdering

Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene.

Det benyttes bokstavkarakter på en skala  fra A - F, hvor A er beste karakter, E er dårligst beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Lærere som har fullført Engelsk for lærere 1, 5.-10. trinn (30 stp) kan ta videre fordypning, Engelsk for lærere 2, 5.-10. trinn (30 stp), innenfor Kompetanse for kvalitet, og få til sammen 60 studiepoeng i faget.

I grunnskolen etterspørres lærere med videreutdanning i engelsk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntsen, 26.05.2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus, 07.01.2016

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for studieåret 2016-17

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:24:37