Hva lærer du? (2024–2025)

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført studium har kandidaten:

  • kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, med vekt på engelsk som sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling

  • språklige, faglige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen, 5.-10. trinn

  • god kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet

  • god kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet, metoder og prinsipper for barn og unges språklæring

  • kunnskap om barn og unges språklæring i engelsk, overgangen mellom barne- og ungdomstrinn og overgangen ungdomstrinn og videregående skole

  • god kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring samt faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø med vekt på tverrfaglighet og dybdelæring

  • god kunnskap om elevveiledning, vurderingsformer og vurderingsverktøy som fremmer språkutvikling

  • kunnskap om engelsk som verdensspråk, utviklingen av dets rolle som kontaktspråk og noen varianter av engelsk

  • god kunnskap om ulike engelskspråklige tekster, kildebruk og kulturelle konvensjoner for språkbruk

  • god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene Å kunne skrive og Å kunne lese

  • kunnskap om integrering av digitale ressurser i språklæringsprosesser

  • kunnskap om kultur, samfunnsliv og litteratur i den engelskspråklige verden i et interkulturelt perspektiv

  • kunnskap om hvordan Læreplan i engelsk gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid i klasserommet og verktøy for å møte endringer i språkopplæringen

  • kunnskap om ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon, kulturelle konvensjoner for språkbruk samt kritisk og reflektert bruk av kilder

  • innsikt i relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid og innenfor språklæring

  • innsikt i metoder for refleksjon over egen undervisningspraksis

  • kunnskap om hvordan Læreplanen i engelsk gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid

  • kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser

 

FERDIGHETER

Etter fullført studium kan kandidaten:

  • undervise i engelsk i tråd med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk med vekt på kjerneelementene

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk

  • kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk tilpasset formål, mottaker og situasjon samt være en god språkmodell for sine elever

  • legge til rette for en helhetlig og tilpasset opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas

  • legge til rette for dybdelæring i engelskopplæringen

  • analysere og tilrettelegge engelskspråklige tekster for barn og unge, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekster

  • legge til rette for at arbeid med tverrfaglige temaer bidrar til å utvikle den enkelte elevs forståelse av engelsk som både verdensspråk og danningsfag

  • utøve en helhetlig og læringsfremmende veilednings- og vurderingspraksis

  • reflektere over egen undervisningspraksis, ta i bruk ny kunnskap og være en aktiv pådriver i fagfellesskapet

  • gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende teori, faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet

  • være en aktiv bruker av bibliotekets tjenester og ressurser i studiet og undervisningspraksisen

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført studium kan kandidaten:

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 5.-10. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier

  • utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap

  • videreutvikle egen språklig kompetanse og tekstkompetanse

  • bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap samt nyere forskning innenfor språklæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. mai 2024 03:22:15