Studieplan for Engelsk 2: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2018–2019)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Halden/delvis nettbasert

Informasjon om studiet

Engelsk 2: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for  videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025, St.meld. nr. 11, Læreren - Rollen og utdanningen (2008-2009) og Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen  5.-10. trinn (2010).

Studiet retter seg mot lærere som underviser i engelsk i grunnskolen, 5.-10. trinn, og som har 30 studiepoeng i engelsk.

Studiet er profesjonsrettet og praksisnært, og studieplanen er utformet i tråd med Læreplan i engelsk og andre sentrale elementer i Kunnskapsløftet. Studiet bygger på lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse og fokuserer på muntlig og skriftlig språkferdighetstrening og fagdidaktisk refleksjon.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Ingen.

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført studium har kandidaten:

  • faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper som gir formell kompetanse i engelsk for undervisning i grunnskolen, 5.-10. trinn
  • god kunnskap om Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • god kunnskap om engelskfaget som skole- og forskningsfag samt fagets utvikling og plass i samfunnet
  • god kunnskap om språklæringsteorier og metoder for barn og unges språklæring
  • kunnskap om barn og unges språklæring i engelsk i et andrespråksperspektiv, overgangen mellom barne- og ungdomstrinn og overgangen ungdomstrinn og videregående skole
  • god kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring og faktorer som bidrar til å utvikle et språkfremmende læringsmiljø
  • god kunnskap om vurderingsformer, vurderingsverktøy og kartleggingsverktøy som fremmer språkutvikling
  • kunnskap om engelsk som verdensspråk, utviklingen av dets rolle som kontaktspråk og noen varianter av engelsk
  • god kunnskap om ulike typer tekster, kildebruk og kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene Å kunne skrive og Å kunne lese
  • kunnskap om digitale læringsressurser
  • kunnskap om kultur, samfunnsliv og litteratur i engelskspråklige land i et fler-/interkulturelt perspektiv
  • kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i klasserommet og har verktøy for å møte endringer i språkopplæringen
  • innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor språkopplæring
  • kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser

FERDIGHETER

Etter fullført studium kan kandidaten:

  • undervise i engelsk i tråd med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende Læreplan i engelsk
  • kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk, være en god språkmodell og tilpasse språket til ulike situasjoner og målgrupper
  • legge til rette for en helhetlig opplæring i engelsk og skape et språkstimulerende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas
  • analysere og tilrettelegge engelskpråklige tekster for barn og unge, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
  • utøve en helhetlig og læringsfremmende veilednings- og vurderingspraksis
  • reflektere over egen undervisningspraksis, ta i bruk ny kunnskap og være en aktiv pådriver i fagfellesskapet
  • gjennomføre utviklingsarbeid i eget klasserom og slik anvende teori, faglitteratur og forskning innenfor fagfeltet
  • være en aktiv bruker av bibliotekets tjenester og ressurser i studiet og undervisningspraksisen

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført studium kan kandidaten:

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helthetlig engelskopplæring i tråd med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og ha beredskap for å vurdere og ta i bruk ny kunnskap
  • videreutvikle egen språklig kompetanse
  • bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språklæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Opptak

Bestått grunnskole-/ allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning rettet mot skole på minimum 180 studiepoeng,
og inkludert eller i tillegg Engelsk 1, eller tilsvarende utdanning på minimum 30 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling på mellom-/ungdomstrinnet i studietiden.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Engelsk 2: 5.-10. trinn legger til rette for at lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse skal være et utgangspunkt for å tilegne seg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i engelsk.

Gjennom hele studiet legges det stor vekt på egen muntlig og skriftlig språkferdighetsstrening og på utvikling av fagdidaktisk refleksjon bl.a. ved at læreren fortløpende prøver ut tilegnet kunnskap i klasserommet med sine elever gjennom ulike prosjekter og tematiske oppgaver, gjennomfører presentasjoner for medstudenter og utveksler erfaringer.

Studieplanen er utformet i tråd med Læreplan i engelsk og andre sentrale elementer i Kunnskapsløftet.

Studiet består av to emner:
SFVSPR515 : Språklærer og profesjonsutøver (15 studiepoeng)
SFVKSL515: Kultur, samfunn og litteratur (15 studiepoeng)

Emnene kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at Engelsk SFVSPR515 tas før SFVKSL515.

Engelsk 2: 5.-10. trinn bygger på Engelsk for lærere 1, 5.-10. trinn - Språklæreren. Studiet kan også tas av lærere som tidligere har oppnådd kompetanse i engelsk tilsvarende 30 studiepoeng.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går over to semestre og er emnebasert, 15 studiepoeng per semester. Organiseringen er delvis samlingsbasert og delvis nettbasert. Det er 3 samlinger à 2-3 dager per semester lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. I den nettbaserte delen av studiet benyttes høgskolens læringsplattform. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil også benyttes. Selvstudium er en sentral arbeidsform, både individuelt og som samarbeid.

Opplæring i bruk av bibliotektjenester gis i løpet av studiet. Kunnskap om og erfaring i bruk av bibliotektjenester vil være en nødvendighet for å kunne gjennomføre studiet på en tilfredsstillende måte.

Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være levert innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

Som en del av studiet inngår et studieopphold av 1 ukes varighet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, i form av et arbeidskrav i vårsemesteret. Høgskolen i Østfold betaler studieavgiften for den enkelte student ved Det norske studiesenteret. For de som ikke deltar, vil det være et arbeidskrav innenfor et gitt tema.

I begge emnene gis det veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Vurdering
Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det benyttes bokstavkarakter på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet. Lærere som tar denne videreutdanningen bør undervise i engelsk (eller ha slik tilgang) parallet med studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid innenfor fagfeltet. I løpet av studiet gjennomfører studenten utviklingsarbeid relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

All undervisning foregår på engelsk. Studiet er i seg selv internasjonalt orientert ved sitt fokus på andre kulturer og interkulturell kompetanse.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Studieopphold i utlandet

Som en del av studiet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia.

Jobb og videre studier

Engelsk 2: 5.-10. trinn, og Engelsk 1: 5.-10. trinn innenfor Kompetanse for kvalitet, gir til sammen 60 studiepoeng i faget. Dette gir grunnlag for videre fordypning og mulighet for masterstudier i engelsk.

I grunnskolen etterspørres lærere med videreutdanning i engelsk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Fungerende dekan Sverre Vesterhus, 09.01.2017

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus 04.01.2018

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for studieåret 2018-2019

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Studieleder Sverre Vesterhus og fagansvarlig Astrid Kure
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juni 2024 03:21:18