Hva lærer du? (2014–2015)
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan barn utvikler språk og begrep, muntlig og skriftlig,
- har kunnskap om lese- og skriveteorier og om ulike teorier innen lese- og skriveopplæring, med særlig vekt på begynneropplæringa
- har kunnskap om lese- og skrivestrategier
- har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring, med særlig vekt på begynneropplæringa
- har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk og innsikt i forholdet mellom talemålsvariasjon og skriftspråksnormering
- har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som et andrespråk
- har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; fiksjonstekster og sakprosatekster i ulike sjangrer, og tekster fra eldre og nyere medium
- kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
- har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid.
- har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere
- har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
- kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv
- har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid
- har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere
- har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 1. til 7. trinn og grunngi faglige valg
- kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæringa og skriftforming fra 1. til 7. trinn, både for elever med norsk som førstespråk og andrespråk,
og for elever som skriver på bokmål og elever som skriver på nynorsk
- kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
- kan kartlegge lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpassa opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
- kan legge til rette for og stimulere elever til variert muntlig bruk av språket
- kan legge til rette for at elevene kan skrive i ulike sjangrer og medium
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse av, respons på og vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster for å fremme læring
- kan nytte retoriske kunnskaper i arbeid med muntlige og skriftlige tekster
- kan legge til rette for at elever leser ulike typer tekster i tradisjonelle og moderne medium, utvikler leselyst og gode lesestrategier og blir stimulerte til videre lesing
- kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområder og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter
- kan legge til rette for møte med tekster på dansk og svensk, både muntlige og skriftlige, og samiske og utenlandske tekster i oversettelse
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
- kan bidra til å utvikle lokale læreplaner
- kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbytte til elevene
- kan ta i bruk ulike digitale verktøy i norskopplæringa og skape og vurdere digitale, sammensatte tekster
- kan stimulere den estetiske sansen til elevene
Generell kompetanse
Studenten
- er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk
- kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing
- kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre de til aktiv deltaking i det offentlige liv