Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2014–2015)

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

-          har kunnskap om hvordan barn utvikler språk og begrep, muntlig og skriftlig,

-          har kunnskap om lese- og skriveteorier og om ulike teorier innen lese- og skriveopplæring, med særlig vekt på begynneropplæringa

-          har kunnskap om lese- og skrivestrategier

-          har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring, med særlig vekt på begynneropplæringa

-          har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk og innsikt i forholdet mellom talemålsvariasjon og skriftspråksnormering

-          har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som et andrespråk

-          har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; fiksjonstekster og sakprosatekster i ulike sjangrer, og tekster fra eldre og nyere medium

-          kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver

-          har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid.

-          har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere

-          har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag

-          kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv

-          har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid

-          har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere

-          har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag

 Ferdigheter

Studenten

-          kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 1. til 7. trinn og grunngi faglige valg

-          kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæringa og skriftforming fra 1. til 7. trinn, både for elever med norsk som førstespråk og andrespråk,

           og for elever som skriver på bokmål og elever som skriver på nynorsk

-          kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget

-          kan kartlegge lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpassa opplæring og oppdage lese- og skrivevansker

-          kan legge til rette for og stimulere elever til variert muntlig bruk av språket

-          kan legge til rette for at elevene kan skrive i ulike sjangrer og medium

-          kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse av, respons på og vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster for å fremme læring

-          kan nytte retoriske kunnskaper i arbeid med muntlige og skriftlige tekster

-          kan legge til rette for at elever leser ulike typer tekster i tradisjonelle og moderne medium, utvikler leselyst og gode lesestrategier og blir stimulerte til videre lesing

-          kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområder og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur

-          kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper

-          kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter

-          kan legge til rette for møte med tekster på dansk og svensk, både muntlige og skriftlige, og samiske og utenlandske tekster i oversettelse

-          kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering

-          kan bidra til å utvikle lokale læreplaner

-          kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbytte til elevene

-          kan ta i bruk ulike digitale verktøy i norskopplæringa og skape og vurdere digitale, sammensatte tekster

-          kan stimulere den estetiske sansen til elevene

 Generell kompetanse

Studenten

-          er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk

-          kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing

-          kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

-          kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag

-          kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre de til aktiv deltaking i det offentlige liv

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:25:09