Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Norsk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng) (2012–2013)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

 

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon - ta kontakt med SKUT - Senter for kompetanseutvikling.
Målgruppe er førskolelærere som ønsker undervisningskompetanse på trinn 1-4 i skolen, og andre som ønsker å skaffe seg kompetanse til å undervise i norsk på barnetrinnet.

 

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

-          har kunnskap om hvordan barn utvikler språk og begrep, muntlig og skriftlig,

-          har kunnskap om lese- og skriveteorier og om ulike teorier innen lese- og skriveopplæring, med særlig vekt på begynneropplæringa

-          har kunnskap om lese- og skrivestrategier

-          har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring, med særlig vekt på begynneropplæringa

-          har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk og innsikt i forholdet mellom talemålsvariasjon og skriftspråksnormering

-          har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som et andrespråk

-          har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; fiksjonstekster og sakprosatekster i ulike sjangrer, og tekster fra eldre og nyere medium

-          kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver

-          har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid.

-          har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere

-          har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag

-          kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv

-          har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid

-          har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere

-          har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag

 Ferdigheter

Studenten

-          kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 1. til 7. trinn og grunngi faglige valg

-          kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæringa og skriftforming fra 1. til 7. trinn, både for elever med norsk som førstespråk og andrespråk,

           og for elever som skriver på bokmål og elever som skriver på nynorsk

-          kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget

-          kan kartlegge lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpassa opplæring og oppdage lese- og skrivevansker

-          kan legge til rette for og stimulere elever til variert muntlig bruk av språket

-          kan legge til rette for at elevene kan skrive i ulike sjangrer og medium

-          kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse av, respons på og vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster for å fremme læring

-          kan nytte retoriske kunnskaper i arbeid med muntlige og skriftlige tekster

-          kan legge til rette for at elever leser ulike typer tekster i tradisjonelle og moderne medium, utvikler leselyst og gode lesestrategier og blir stimulerte til videre lesing

-          kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområder og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur

-          kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper

-          kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter

-          kan legge til rette for møte med tekster på dansk og svensk, både muntlige og skriftlige, og samiske og utenlandske tekster i oversettelse

-          kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering

-          kan bidra til å utvikle lokale læreplaner

-          kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbytte til elevene

-          kan ta i bruk ulike digitale verktøy i norskopplæringa og skape og vurdere digitale, sammensatte tekster

-          kan stimulere den estetiske sansen til elevene

 Generell kompetanse

Studenten

-          er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk

-          kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing

-          kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

-          kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag

-          kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre de til aktiv deltaking i det offentlige liv

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner, hver på 15 studiepoeng. Se studiemodell nedenfor.

Norsk 101 består av hovedtemaene tekstkunnskap, litteraturformidling og språkkunnskap, mens Norsk 102 består av hovedtemaene lese- og skriveopplæring, elevtekster og barnelitteratur.

Gjennom arbeidet med hovedtemaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1-7. Det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet vil bli integrert i alle tre hovedtemaene. 

 

Organisering og læringsformer

Det blir i studiet lagt vekt på at studentene skal møte varierte arbeidsformer; forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og individuelt arbeid. Studentene anbefales å organisere seg i basisgrupper. 
Hvert emne inneholder arbeidskrav, som fremgår av emnebeskrivelsene. Disse arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studentene kan framstille seg til eksamen. IKT er en integrert del av studiet, som benytter Fronter som læringsplattform.

 

Evaluering av studiet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet hvert semester på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

I begge emnene blir det gitt tilbakemelding underveis. Se emnebeskrivelsene for Norsk 101 og Norsk 102.

Vurdering

I Norsk 1 møter studentene både muntlig og skriftlig eksamensform. Begge eksamensformene benytter intern og ekstern sensur. Det benyttes bokstavkarakter A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. Karakteren F betyr ikke bestått. 

Se emnebeskrivelsene for nærmere informasjon.

Jobb og videre studier

Etter å ha fullført Norsk 1 kan en fortsette på Norsk 2 eller andre studietilbud som bygger på 30 stp. i Norsk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Eystein Arntzen 7. april 2011

Studieplanen er revidert

Kjersti Berggraf Jacobsen 1. april 2012

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2012 - 2013.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2012

Vår 2013

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:25:11