Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 15
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Studiested Halden.
Studieplan for Barnehagekompetanse (15 studiepoeng) (2013–2014)
Informasjon om studiet
Dette er et studium på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet som et ledd i den nasjonale satsingen på kompetanseheving i barnehagen.
Studiet skal sikre kompetanseheving av assistenter og barne- og ungdomsarbeidere/fagarbeidere i barnehagene.
Studiet tar for seg barnehagens nye formålsparagraf og det helhetlige læringsbegrepet der omsorg og lek, læring og danning inngår. Studiet vil ta for seg: barnehagens styringsdokumenter, det helhetlige læringsbegrepet, barn i alderen 0-3 år og språklig og kulturelt mangfold og inkludering i barnehagen.
Målgruppen er assistenter og barne- og ungdomsarbeidere/fagarbeidere i private og kommunale barnehager i fylket.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Etter gjennomført studium skal studenten
Kunnskap
- ha kunnskap om barnehagens styringsdokumenter, formålsparagrafen, det helhetlige læringsbegrepet
- ha kunnskap om de yngste barna, dokumentasjon og inkludering og mangfold
Ferdigheter
- kunne reflektere rundt de overordnede kunnskapsmålene og knytte dette til barnehagens daglige praksis
- kunne anvende dokumentasjon som grunnlag for egen læring og utvikling
- kunne reflektere over egen praksis i møte med teori
Generell kompetanse
- ha innsikt i nyere syn på barn og barndom
- ha innsikt i nyere forskningsbasert barnehagekunnskap
- ha innsikt i styringsdokumenter, formålsparagrafen, det helhetlige læringsbegrepet, de yngste barna og mangfoldet gjennom skiftelige og muntlige presentasjoner
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
I tillegg må søker dokumentere et arbeidsforhold som tilsvarer minimum 50 % stilling i barnehage.
Deltakere uten formell kompetanse - eller som ikke ønsker å avlegge eksamen - kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende). Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt et kursbevis etter endt opplæring. Dette forutsetter at deltakeren har gjennomført arbeidskrav underveis.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng med følgende temaer:
- Barnehagens styringsdokumenter, det helhetlige læringsbegrepet og nyere tenkning om barn og barndom og kompetanseutvikling i praksis
- Pedagogisk arbeid med barn fra 0-3 år og nyere småbarns forskning
- Inkludering - språklig og kulturelt mangfold
Organisering og læringsformer
Studiet går over 1 ½ semester med totalt tre 2-dagers samlinger på dagtid, totalt 6 dager. Dessuten gis det veiledning i grupper og på nett mellom samlingene. Det legges opp til en 2-dagers oppstartsamling - samt en gruppeveiledning - i siste del av høstsemesteret.
I vårsemesteret gjennomføres en 2-dagers samling i februar og en 2-dagers samling i mai. Det vil bli gitt veiledning mellom samlingene. Det anbefales at studentene har samlinger i grupper i studietiden.
Alle studenter må tilhøre en gruppe, da veiledning og ulike studentaktiviteter vil foregå i grupper. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning og bruk av e-post/Fronter.
Arbeidskrav:
1) En skriftlig individuell tekst etter nærmere kriterier gitt av faglærer
2) Et muntlig basisgruppeframlegg med selvvalgt tema innenfor studiets områder som studentene har jobbet med i praksis
3) Obligatorisk frammøte på minimum 80 % av studiesamlingene og deltagelse i veiledning
Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ikke knyttet praksis til studiet.
Evaluering av studiet
For at SKUT skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Studentene skal derfor ved slutten av studiet gjennomføre evaluering - på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Via e-læringsplattformen Fronter og e-post. Det gis muntlig tilbakemelding på samlingene. Studentene får også tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Individuell, muntlig eksamen på ca. 20 minutter med utgangspunkt i arbeidskravene, samt at kandidaten eksamineres i læringsutbytte, som beskrevet i studieplanen.
Hjelpemidler: Kandidaten kan skrive en eksamenstekst på maks 2 sider om egen læring og utvikling i studiet - fra tema i studiet som har opptatt studenten. Teksten kan brukes på muntlig eksamen og leveres til sensorene, men vil ikke inngå i vurderingen.
Eksamenen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Det gis gradert bokstavkarakter på en skala fra A - F, der A er beste og E dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 4. oktober 2013. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Barnehagens styringsdokumenter
Rammeplanen med temahefter
Ressurshefte – flerspråklig arbeid i barnehagen utgitt av NAFO nettressurs
Furu, Anne og Granholt Marit. (2007): Sammen om kunnskap i kvalifiseringsarbeid i barnehagens personalgruppe. Fagbokforlaget (142 sider)
Åberg, Ann og Taguchi, Lenz Hillevi (2006): Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo, Universitetsforlaget (154 sider)
I kompendium
Haugen,Synnøve; Løkken,Gunvor og Röthle, Monica (2005): Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Kap. 1: Hvordan blir småbarnspedagogikk til? Oslo: Cappelen Akademiske forlag
Kolle, Larsen, Ulla (2010): Pedagogisk dokumentasjon – inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget
Læringsperspektivet:
Askeland, Leif (2006): Kontakt med barn, innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Kap 3: Omsorg og læring – udelelige begrep i førskolelærerpedagogikken. Oslo, Gyldendal Akademisk Forlag
Nolet, Ronald; Strand, Torill; Hatlem Marianne (red.) (2013): Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena: rapport fra en pilotstudie: http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Barnehagen%20som%20l%C3%A6rings-danningsarena/Artikkelsamling_Sortrond_Ostf_web.pdf
Øyvind Kvello (red) (2010): Barnas barnehage 1; målsettinger, føringer og rammer for barnehagen. Kap 5: Alvestad, Marit: Perspektiver på læring i barnehage. Oslo, Gyldendal Akademisk Forlag
De yngste:
Greve, Anne (2010): De første vennskapene - vennskap mellom ettåringer i barnehagen. Barnehagefolk 1. Oslo: Pedagogisk Forum.
Haugen, Synnøve, Løkken, Gunvor og Röthle, Monica (2005): Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Kap. 7: Møtet med de lekende barna.Oslo, Cappelen Akademisk forlag
Johannesen, Nina og Sandvik, Ninni (2008): Små barn og medvirkning – noen perspektiver. Oslo: Cappelen Akademisk forlag
Språklig og kulturelt mangfold og inkludering:
Bøhn, Henrik og Magne Dypedahl (2009): Veien til interkulturell kompetanse. Bergen, Fagbokforlaget
Gjervan, M., Andersen, C.E. og Bleka, M. (2006): Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo, Cappelen akademisk forlag
Spernes, Kari og Hatlem, Marianne (2013): Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske perspektiver. Gyldendal Akademisk forlag
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/