Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2015–2016)

Grad/tittel ved bestått studium

Naturfag 1, 30 studiepoeng, gir studenten kompetanse til å undervise i naturfag i grunnskolens 5.-10. trinn. Man kan bygge på studiet med Naturfag 2, 30 studiepoeng, og oppnå en undervisningskompetanse på 60 studiepoeng i faget.

Studiets læringsutbytte

Etter fullført studium i Naturfag 1 har studenten følgende læringsutbytte (basert på de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn):

KUNNSKAP

Studenten      

-           har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen

-           har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter

-           har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff

-           har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer

-           forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter

-           har innsikt i hvordan økosystemer kan endres over tid, både som resultat av naturlige og menneskeskapte påvirkninger, samt konsekvenser av dette for det biologiske mangfoldet

-           har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til vanlige mineraler og bergarter, og til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen på jorda

-           har kunnskap om navnsetting, oppbygning og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette

-           har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå

-           har kjennskap til hvordan energibegrepet kan brukes i beskrivelsen av kjemiske prosesser

-           har oversikt over global oppvarming, ozonproblematikk og noen andre miljøutfordringer knyttet til kjemiske stoffers innvirkning på miljøet, samt konsekvenser av disse miljøutfordringene

-           har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys

-           har kunnskap om mekanikk med spesielt fokus på energi og ulike energiformer, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger

-           har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener

-           har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
        

FERDIGHETER

Studenten

-           kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag

-           kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener

-           kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring

-           kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag

-           kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggene ferdigheter

-           kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

-           har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger

-           kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø

-           kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

-           kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi

-           kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

-           kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

 
GENERELL KOMPETANSE

Studenten

-           har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning

-           har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer

-           har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

-           kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. mai 2024 03:25:39