Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2015–2016)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet går over to semestre og består av to emner, hvert på 15 studiepoeng.

Emne 1 har hovedvekt på høstbiologi, økologi, kjemi og bærekraftig utvikling. Fagdidaktikk knyttes til hvert tema. Navn på emnet blir klart innen 1. februar.

Emne 2 har hovedvekt på fysikk, geologi, meteorologi og vårbiologi. Fagdidaktikk knyttes til hvert tema. Navn på emnet blir klart innen 1. februar.

Studiet er organisert i seks samlinger, tre i høstsemesteret og tre i vårsemesteret. Hver samling går over tre dager.

Organisering og læringsformer

De tre samlingene per semester består hver av tre dager, til sammen ni dager. I tillegg kommer eksamen.

Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer som forelesninger, praktiske oppgaver, feltarbeid, ekskursjoner og gruppesamtaler. Under samlingene brukes det tid til innspill fra deltakerne, drøfting av erfaringer, samt deling av ideer og opplegg.

Den første samlingen vil bestå av et 3-dagers feltkurs hvor vi starter intensivt med hovedfokus på biologisk mangfold og økologi. Mellom samlingene arbeider deltakerne med faglige og fagdidaktiske oppgaver, inklusive arbeidskrav.

Læringsplattformen Fronter benyttes til informasjon, fagstoff, oppgaver, innleveringer, tilbakemeldinger og kunnskapsdeling. Det kan være aktuelt å benytte Facebook som kommunikasjonsverktøy og diskusjonsforum mellom samlingene.

Noen utgifter til ekskursjoner må påregnes til områder i nærmiljøet. Studiet inneholder et obligatorisk feltkurs ved oppstarten av studiet i størrelsesorden ca. kr 2000,- (inkl. kost og losji) samt en marin ekskursjon for nærmere studier av marine organismer til ca. 300-500 kr. (avhengig av hvor mange studenter som deltar).

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene forventes å utprøve ulike undervisningsopplegg på mellom- eller ungdomstrinnet parallelt med studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Et mål for forskningsbasert undervisning i naturfag er å informere om og inkludere studentene i den forskningen som pågår. I studiet møter studentene både hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og det naturfagdidaktiske forskningsfeltet, inklusive resultater fra internasjonale forskningsprogrammer som PISA, TIMMS og ROSE.  

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

Tilbakemelding underveis

Studiet legger opp til et nært samarbeid mellom lærer og student hvor studentene gruppevis eller enkeltvis får tilbakemeldinger på egne arbeider eller veiledning vedrørende arbeidskrav med mer. Tilbakemelding kan gis som en dialog med klassen, personlig eller gruppevis på Fronter, på e-post eller ved muntlig veiledning.

Det forventes at deltagerne evaluerer og gir respons på hverandres arbeider.

Vurdering

Til hvert emne tilhører arbeidskrav som må være godkjent innenfor fastsatte frister for å få eksamensrett.

Arbeidskravene vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Ved ikke godkjente arbeidskrav vil studenten få tilbud om veiledning og ny frist slik at godkjenning kan oppnås. Arbeidskrav hvor studenten ikke har deltatt, kan etter avtale gjennomføres på egen hånd eller som et tilsvarende arbeid etter gitte retningslinjer.

Fravær fra arbeidskrav må dokumenters med sykemelding eller etter særskilt avtale.

Den første samlingen i studiet krever deltagelse for å få eksamensrett.

Begge emner avsluttes med en muntlig eksamen. Det blir gitt gradert karakter fra A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. Karakteren F betyr 'ikke bestått'.

Se emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.

Litteratur

Se emnebeskrivelsene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:25:42