Studieplan for Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2021–2022)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden, deltid.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst se studiekatalog eller kontakt HiØ VIDERE

Studiet bygger på en pedagogisk grunnlagstenking samt teoretisk og praktisk innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning.

Målgruppe er barnehagelærere, grunnskolelærere, lærere i videregående skole, annet pedagogisk personell i barnehage og skole samt personer som tar sikte på arbeid med barn og unge med særskilte behov.

 

Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på studiet.


Krav om politiattest 
Alle studenter skal levere politiattest (barneomsorgsattest) i forbindelse med opptak, som nevnt i forskrift om opptak til høyere utdanning kap. 6. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder, jf. politiregisterloven § 39 første ledd.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Ingen.

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • fremtidens kompetanseutvikling sett i et spesialpedagogisk perspektiv
  • rammebetingelser for tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • ulike grupper barn og unge med særskilte opplæringsbehov
  • tilpasset opplæring i et inkluderende fellesskap
  • individuelle opplæringsplaner
  • et utviklings- og systemorientert perspektiv på spesialpedagogikk
  • ulike funksjonshemminger og hensiktsmessige tilretteleggingstiltak
  • klasseledelse og sosial kompetanse


Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utvikle individuelle opplæringsplaner
  • kan anvende ulike metodiske og didaktiske tilnærmingsmåter i forhold til opplæring av barn - og unge med lese- og skrivevansker, matematikkvansker, generelle lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker
  • kan kartlegge, vurdere og henvise barn - og unge til nødvendige faglige instanser og personer
  • kan tilrettelegge for god tilpasset opplæring og spesialundervisning


Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i forhold som skaper og motvirker funksjonshemninger
  • har et reflektert forhold til hjelp og hjelpeinstanser og til tverrfaglig samarbeid
  • kan utveksle / videreformidle hjelpebehov og ta del i tiltakskjeder
  • har innsikt i tilpasset opplæring og spesialundervisning i et systemperspekti

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og bestått minimum 30 studiepoeng i pedagogiske emner.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng, som går over 2 semestre.  Det er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.

Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning

  • Inkluderende opplæring

  • Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv

  • Normalitetsbegrepet i et individ- og systemperspektiv

  • Lov, forvaltning og regelverk


Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet

  • Utvikling og læring i kontekst

  • Didaktikk og læreplanteori

  • Kartlegging, opplæring og evaluering

  • Individuelt læreplanarbeid

  • Læringsledelse/klasseledelse

  • Kommunikasjon og samarbeid

  • Sosial kompetanse


Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv

  • Lese- og skrivevansker

  • Matematikkvansker

  • Sosiale og emosjonelle vansker

  • Generelle lærevansker

  • Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker

  • Nevroutviklingsforstyrrelser

  • Migrasjonsrelaterte lærevansker

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går over to semestre og er organisert i form av kveldsundervisning, herunder én kveld i uken. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe. Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper og individuelt studiearbeid. Høgskolens læringsplattform benyttes til å gi informasjon, innlevering av arbeidskrav, innhenting av fagstoff etc.

Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.


Arbeidskrav:

  • Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger.

  • Levere skriftlig fagtekst med utgangspunkt i tema 1, med omfang inntil 3500 ord (individuelt arbeid). Tilbakemelding fra faglærer.

  • Muntlig presentasjon av gruppearbeid med utgangspunkt i tema 2.

  • 3 praksisobservasjoner, hver av èn dags varighet.

  • Prosjektoppgave (gruppearbeid, skrives i gruppe med inntil fem studenter):
    a) Utarbeide en problemstilling til prosjektoppgaven i tilknytning til tema 3. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer. 
    b) Levere prosjektoppgave. Prosjektoppgaven skal ha et omfang på inntil 7000 ord og skal leveres til frist fastsatt i semesterplanen (vårsemesteret). Faglærer gir nærmere retningslinjer for utarbeidelsen av prosjektoppgaven. Se også sluttvurdering.

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene være levert og godkjent senest 3 uker før eksamen.


Eksamen:
Individuell muntlig eksamen.
Varighet ca 30 minutter.
Tillatt hjelpemiddel: Egen prosjektoppgave.
Karakterregel: A-F. 
Intern og ekstern sensor.

Eksaminasjonen tar utgangspunkt i fagstoff fra alle tre tema samt prosjektoppgaven knyttet til tema 3.


Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

• HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer

• HiØ VIDERE og studieleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 04.08.2020. Med forbehold om endringer før studiestart.

Aunio, P. og Räsänen, P. (2015). Core numerical skills for learning mathematics in children aged five to eight years – a working model for educators. European Early Childhood Education Research Journal. Volume 24, 2016 - Issue 5. https://doi.org/10.1080/1350293X.2014.996424

Aarnes, A. (2018). IOP i praksis: Håndbok om individuelle opplæringsplaner. Oslo: Pedlex norsk skoleinformasjon. (96 s)

Befring, E. & Tangen , R. (Red.) (2019) Spesialpedagogikk, 6. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapitlene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23 (ca 500 s)

Bele, I. (Red.) (2008). Språkvansker: Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo Cappelen Akademisk. ( ca 100 sider)

Bru, E.; Idsøe, E. C. & Øverland, K. (2016). Psykisk helse i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel: introduksjon, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 13, 14, 15. (180 s)

Drugli, M. B. & Onsøien, R (2010). Vanskelige foreldresamtaler: Bedre dialoger. Oslo: Cappelen Akademisk. (150 s)

Lekang, T. og Moen, T. (red.) (2021). Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning. Universitetsforlaget. (305 s)

Lopez- Pedersen, A., Mononen, R., Korhonen, J., Aunio, P. og Melby- Lervåg, M. (2020). Validation of an Early Numeracy Screener for First Graders. Scandinavian Journal of Educational Research. Volume 65, 2021 - Issue 3. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1705901

Lyster S-A. H. (2012). Elever med lese- og skrivevansker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (96 s)

Nilsen, V. (Red.) (2014). Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (300 s)

Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk. (300 s)

Rønhovde, L. I. (2018). 3.utg. Kan de ikke bare ta seg sammen: Om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: Gyldendal Akademisk. (288 s)

 

Aktuelle lover, stortingsmeldinger, planverk:

Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 – grunnskolen (2019). Pedlex. (127 s) Kunnskapsdepartementet: Opplæringsloven av 1998, med hovedvekt på §5: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

Kunnskapsdepartementet: Meld. St. 6 (2019–2020): Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-6-20192020/id2677025/

Nordahl, T. mfl (2018). Inkluderende fellesskap for barn og unge. Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. Fagbokforlaget. https://files.nettsteder.regjeringen.no/wpuploads01/blogs.dir/215/files/2018/04/INKLUDERENDE-FELLESSKAP-FOR-BARN-OG-UNGE-til-publisering-04.04.18.pdf

Veilederen i Spesialundervisning (Utdanningsdirektoratet) https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/Spesialundervisning/

Jobb og videre studier

Spesialpedagogikk 1 gir den første og grunnleggende kompetansen for å arbeide med tilrettelegging av opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet vil kunne gå inn som del av bachelorkompetanse innnenfor pedagogiske fag. Ønsker du ytterligere kompetanse innen spesialpedagogikk kan du søke på masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Østfold dersom du fyller gjeldende opptakskrav.

Teoretisk og praktisk kunnskap om opplæring og individuell tilrettelegging for mennesker med særskilte behov er etterspurt innenfor mange sektorer hvor læring og utvikling er en sentral del av virksomheten.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntsen, 15.04.2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Alf Rolin, 09. februar 2021
Høgskolelektor Marte Karoline Herrebrøden, 09. februar 2021

Studieplanen gjelder for

Studieplan gjelder for perioden 2021-2022.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Studieleder Alf Rolin Høgskolelektor Marte Karoline Herrebrøden

Studiemodell

Høst 2021

Vår 2022

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:27:04