Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2012–2013)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng.

Studiet tar for seg følgende tema:
Systemteoretisk grunnlagsforståelse:
- Systemteori og kybernetikk
- Epistemologi og virkelighetsforståelse
- Konstruktivisme og sosialkonstruksjonisme
- Etisk refleksjon
- Kulturelle antagelser og fagideologier
- Kulturaspektet i mellommenneskelig samhandling
- Kommunikasjon mellom mennesker med ulike kulturelle antakelser og verdier
- Kultur og makt

Familieteori:
- Familieteoriens utvikling
- Familielivssyklusen og familien i historisk perspektiv
- Familiesosiologi og antropologi
- Familiens samspill med hjelpere og representanter fra offentlige instanser

Systemiske arbeidsmåter og metodikk:
- Forandringstenkning, ulike perspektiver på hva endring er og hvordan dette kan
  oppnås
- Samtalen som arena for henholdsvis stabilitet eller forandring
- Språkets plass i vår konstruksjon av virkeligheten - forandring av språk
- Strukturer og ulike posisjoner som redskap i kollegiale saksdiskusjoner og
  samarbeidsfora
- Reflekterende prosesser
- Forandringsteknikker og deres tilknytning til en teoretisk grunnlagsforståelse
- De viktigste familieterapeutiske tradisjoner

Organisering og læringsformer

Studiet organiseres med samlinger som består av forelesninger og gruppe-/ refleksjonsarbeid. Studentene har ansvar for egen læring, og må delta i 30 timer basisgruppevirksomhet. Det blir lagt vekt på refleksjon. Studentene skal jobbe med aktuelle temaer og spørsmål knyttet til teoridelen.

Arbeidskrav:
Studentene skal dokumentere minst 30 timers deltakelse i det obligatoriske gruppearbeidet.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Praksis

Det er ikke knyttet praksis til studiet.

Evaluering av studiet

For at SKUT skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemelinger fra studentene. Studentene skal derfor ved slutten av studiet gjennomføre evaluering - på skjema fra SKUT.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding/veiledning på arbeidet med fagtekstene som skal inngå i mappevurdering. Se pkt Vurdering nedenfor.

Vurdering

Mappevurdering:
Mappen består av to individuelle fagtekster, hver på ca 10 sider. En av tekstene velges ut for vurdering av intern og ekstern sensor.
Innholdet i fagtekstene skal være knyttet til målområdene i studieplanen.

Karakterer gis etter en skala der A er beste beståtte karakter, E er dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.

Ved eventuell ny eksamen må det leveres to nye fagtekster.

Litteratur

Litteraturlisten omfatter ca 2000 sider. Forelesningene anses som en styrking og utvidelse av litteraturen.

Bøker:
Bateson, G: (1991) Ånd og natur. Rosinante/Munchgaard paperback. s 13 - 85
Brandth, Berit og Moxnes, Kari (red) (1999): Familie for tiden. Tano. Oslo.
Bjartveit; Steiner og Kjærstad, Trond (1996): Kaos og kosmos. Byggesteiner for individer og
organisasjoner
. Kolle forlag. Oslo.
Hårtveit, H. (2005) Perspektiver på parforhold. Universitetsforlaget. Oslo
Hårtveit, H og Jensen, P (1999) Familien - pluss en. Tano. Oslo.
Jones, E. (1995) Familieterapi I systemperspektiv. Utviklingstendenser innen systemisk terapi
etter milanmodellen.
Dansk psykologisk forlag.
Watzlawick, Paul (1967): Pragmatics of Human Communications. Norton & Company N.Y.
Watzlawick, Paul /Weakland, John/Fisch,Richard (1980): Forandring. Prinsipper for hvordan
problemer oppstår og hvordan de løses.
Gyldendal Norsk Forlag. Oslo
Ølgaard: (1999) Kommunikasjon og økomentale systemer - i følge Gregory Bateson.
Akademisk forlag. København.
???Anderson, Harlene og Jensen, Per (2008): Inspirasjon. Tom Andersen og reflekterende prosesser. Gyldendal.
Jensen, Per og Ulleberg, Inger (2011): Mellom ordene. Gyldendal

Artikler:
Bateson, Gregory: Mot en teori om schizofreni, I Engelstad, F, og Haugsgjerd,S (1979): I
Samspill og endring i familien. Pax. Oslo.
Hoffman, Lynn (1987): La oss legge makt og kontroll bak oss: Mot en "2 ordens systemisk
familieterapi.
Fokus på familien nr 3. Oslo.
Larsen, Tord (1998): Om å tenke forskjeller, I Ferman/Knutsen: Virkelighet og vitenskap.
Ad Notam Gyldendal. Oslo.
Minuchin; Salvadore (1996): Konstruktivismens forførelse; at definere magten væk vil ikke få
den til at forsvinde.
Fokus på familien nr 1. Oslo.
Rosenhan, David L (1984): On beeing Sane in Insane Places, I Watzlawick, P.: The Invented
Reality: Norton and Company. N.Y.
Tjernsland, Odd- Arne (1989): Fra univers til multivers - og tilbake igjen. Fokus på familien
nr 1. Oslo.
Artikkelsamlingen kan kjøpes ved studiestart. Forelesninger og eventuelle kompendier vil
komme i tillegg.

Studiemodell

Høst 2012

Vår 2013

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. mai 2024 03:50:42