Studieplan for Tysk, påbyggingsstudium (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Tysk
Studiested:
Nettbasert

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • har økte kunnskaper om språk, litteratur og kultur i de tysktalende land og innsikt i hvordan han/hun kan formidle disse kunnskapene.

Ferdigheter
Kandidaten

  • har økte ferdigheter i å bruke tysk både skriftlig og muntlig og uttrykker seg flytende og funksjonelt overfor ulike målgrupper.

  • er i stand til å formidle tysk språk, litteratur og kultur til ulike målgrupper bl. a. ved hjelp av digitale verktøy.

  • har ferdigheter som gjør han/henne bedre kvalifisert, oppdatert og motivert til å undervise i tysk på ulike nivå, til å bruke språket og kulturkompetansen i ulike yrkessammenhenger og til selv å utvikle seg videre faglig.

Generell kompetanse
Kandidaten

  • har øving i å tenke selvstendig omkring faglige spørsmål, i problematisering og i å uttrykke egne refleksjoner. Kandidaten er dermed bedre i stand til å møte samfunnets krav om økt kjennskap til fremmedspråk og om å delta i internasjonalisering.

Opptak

Bestått årsstudium i tysk,

eller tilsvarende utdanning på minimum 60 studiepoeng.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Innenfor Tysk påbyggingsstudium tar studentene 30 eller 40 studiepoeng, avhengig av studentenes ønsker. Alle emnene er på 10 studiepoeng hver. Tre emner tilbys høsten 2024, og et emne våren 2025.   

Følgende emner tilbys studieåret 2024-2025:

SFT22018 Tysk i kontrast (Høst)

TYS22323 Tysk: Wien etter 1900: byhistorie, litteratur og film (Høst) 

SFT22218 Tysk: Semesteroppgave (Høst)

TYS22524 Tyskspråklig samtidslitteratur: Flerkulturelle og postmigrantiske perspektiver (Vår)


Emnet TYS22323 Tysk: Wien etter 1900: byhistorie, litteratur og film, er planlagt å alternere med emnet TYS22123 Berlin etter 1900: byhistorie, litteratur og film, slik at disse emnene hver for seg tilbys annethvert år.  

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
All undervisning foregår på tysk. Påbygging tysk er et nettbasert studium. 

Undervisninga er organisert dels som online-seminar, dels som individuelle eller kollektive øvinger på nett. Det legges opp til studentaktiv læring. 

Verken samlinger eller online-seminarer er obligatorisk, men det er en stor fordel å følge undervisninga regelmessig og delta aktivt. 

Arbeids- og undervisningsformer er i tråd med Kvalitetsreformen, og studentene vil få individuell oppfølging. Det anbefales at studentene bruker studiets nettsted til å diskutere faglige spørsmål.

Digitale verktøy er integrert i studiet. Det er en forutsetning at studentene setter seg inn i bruken av verktøy som benyttes i de enkelte emnene, se disse.

Arbeidskrav og vurderingsformer
Det er knytta arbeidskrav til studiet. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Det benyttes varierte vurderingsformer som støtter opp under læringsutbyttet: mappevurdering, individuell muntlig og skriftlig eksamen, semesteroppgave.
Karakterskala A-F.

Vurderingsformer varierer mellom emnene og hvilken vurderingsform som gjelder for de enkelte emnene, finner du under «Eksamen» i emnebeskrivelsene.

Studentene må påregne at enkelte emner har eksamen med tilsyn på campus Halden. Det er mulig å søke om å avlegge eksamen på eksternt studiested eller annet egnet og godkjent eksternt lokale (f.eks. ambassade, bibliotek, videregående skole og lignende). Vær oppmerksom på at det kan påløpe kostnader hvis du tar eksamen desentralisert.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knytta til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.

Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Pensumlitteratur er på tysk. Faglærerne har delvis norsk og delvis tysk bakgrunn.
Det benyttes utenlandske gjesteforelesere i flere emner. I samarbeid med Goethe Institut inviteres det til workshop med en tyskspråklig forfatter årlig.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.

  • Det blir gjennomført evalueringer av de enkelte emnene etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

  • Se den enkelte emnebeskrivelse.

  • Litteraturlister som er publisert for emner fram i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdaterte litteraturlister vil være tilgjengelige i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Studiet kan kombineres med andre fag ved høgskoler og universitet, og kan inngå som del av en bachelorgrad.

Emner i påbyggingsstudiet i tysk kan inngå i f.eks. Bachelorstudium i språk ved Høgskolen i Østfold.

Med bestått bachelorgrad med fordypning i tysk kan man søke seg videre til mastergradsstudium. Studiet kan inngå som del av opptaksgrunnlaget til ulike mastergradsstudier i tysk, f.eks. Masterstudium i fremmedspråk i skolen (HiØ). For krav til opptak til masterstudier i tysk ved andre studiesteder må det enkelte studiested kontaktes.

Den styrka kompetansen som et påbyggingsstudium gir, er en solid bakgrunn i yrker hvor gode språk- og kulturkunnskaper er en forutsetning. Tar en sikte på en lærerstilling i skolen, er det en stor fordel å ha påbyggingsstudiet.

En mastergrad i skolerelevante fag (for eksempel tysk) og praktisk-pedagogisk utdanning kvalifiserer for lektorkompetanse i skoleverket.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 31. mars 2022

Studieplanen er revidert

Undervisningsleder Ola Goverud Andersson, 20.02.2024

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2024-2025.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Undervisningsleder Ola Goverud Andersson
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mai 2024 06:22:49