Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 10 studiepoeng, og tar opp følgende temaer:

  • pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier om undervisning og studenters læring

  • kritisk refleksjon over egen underviserrolle og eget lærings- og kunnskapssyn

  • emnedesign og undervisningsplanlegging

  • ulike undervisningsformer og -metoder

  • FoU-basert undervisning

  • ulike former for vurdering og feedback

  • veiledning i høyere utdanning, herunder kollegaveiledning

  • kunstig intelligens i undervisning, vurdering og læring

  • læringsmiljø, inkluderende undervisning og studentmedvirkning

  • evaluering for læring og utvikling

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisningsformer
Studiet er fleksibelt organisert med fire fysiske samlinger (til sammen 6 dager) og fire webinarer.

Undervisningen integrerer studentenes praktisk-pedagogiske problemstillinger og eksempler og erfaringer med pedagogisk teori og didaktiske perspektiver. Undervisningen modellerer studentaktive og varierte undervisnings- og læringsformer. Kollegialt arbeid i form av samtaler, erfaringsdeling, kollegaveiledning og gruppearbeid har en helt sentral rolle i studiet. Hverandrevurdering med tilbakemeldinger og kommentarer underveis i studiet er også et fokusområde. 

I periodene mellom de fysiske samlingene arbeider studentene både individuelt og sammen med kollegaer med oppgaver knyttet til egen pedagogisk praksis og teoretiske og praktiske perspektiver på undervisning og pedagogisk virksomhet. 

Arbeidsomfang 
Forventet arbeidsomfang er 250 timer. 

Arbeidskrav 
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • Tilstedeværelse på minimum 80 % av alle synkrone aktiviteter

  • Gjennomføre observasjonsbasert kollegaveiledning

  • Utvikle et pedagogisk utviklingsprosjekt og gjennomføre hverandreundervisning om temaet

Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.

Eksamen 
Individuell semesteroppgave
Eksamen er en individuell medstudentvurdering og med veiledning underveis.
Karakterregel: bestått / ikke bestått.

Sensorordning 
Intern og ekstern sensor.  

Vilkår for ny/utsatt eksamen 
Ved ikke bestått eksamen gis deltakeren anledning til å levere en forbedret versjon av semesteroppgaven til sensur. Utsatt eksamen er samme oppgavetekst som ordinær eksamen. 

Plagiering
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Ett av arbeidskravene er et pedagogisk utviklingsprosjekt som innebærer utviklingsarbeid knyttet til egen undervisningspraksis.

Internasjonalisering

I studiet benyttes internasjonal og skandinavisk litteratur.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Studentene evaluerer hver studiesamling (muntlig og/eller skriftlig). Hele studiet evalueres skriftlig på siste samling. Resultatene beskrives i en egen rapport som behandles internt i Seksjon for pedagogisk utvikling og læring. Rapporten sendes også til faglig ledelse og publiseres på seksjonen sine nettsider.

Høgskolen i Østfold gjennomfører også periodisk programevaluering av studieprogrammene sine.

Litteratur

Litteraturliste vil bli publisert i Leganto før semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 12. mai 2024 03:28:19