Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 10
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Delvis nettbasert med webinarer og fysiske samlinger på Høgskolen i Østfold og eksterne studiesteder.
Studieplan for Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk (2024–2025)
Informasjon om studiet
Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk er et kvalifiseringstilbud som fyller kravet til pedagogisk basiskompetanse for faglig ansatte ved Høgskolen i Østfold og andre høyskoler og universiteter i Norge. Bestått studium gir grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Studiet følger UHR sine nasjonale veiledende retningslinjer for UH-pedagogisk basiskompetanse.
Formålet med studiet er at deltakerne utvikler en helhetlig og kritisk reflekterende tilnærming til læring, undervisning, veiledning og vurdering. Studiet tar utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap innen universitets- og høgskolepedagogikk, samt deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Gjennom kollegial læring og varierte aktiviteter og oppgaver skal deltakerne tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning, veiledning og vurdering. I tillegg tilbyr studiet mulighet å reflektere over egen pedagogisk praksis og rolle som lærer i lys av teori og høgskolepedagogisk og didaktisk forskning. Studiet vil også legge et grunnlag for videreutvikling av egen undervisning og emne. Slik kan det bidra til egen pedagogisk utvikling.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
har grunnleggende kunnskap om relevante pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier
-
har inngående kunnskap om ulike undervisningsformer og -metoder
-
har bred kunnskap om ulike former for vurdering og feedback
-
kan vise og anvende kunnskap om hvordan man kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø
-
har inngående kunnskap om hvordan teknologi kan brukes på en kritisk og bevisst måte for å høyne kvalitet i undervisning
-
har grunnleggende kunnskap om ulike former for veiledning med kollegaer og studenter
-
har kjennskap om regelverk, roller og nasjonale prosesser som styrer utdanningssektoren
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan begrunne og utvikle eget perspektiv på læring og kunnskap på bakgrunn av relevante pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier
-
kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning på en måte som fremmer studenters læring
-
kan hensiktsmessig anvende varierte og studentaktiviserende undervisningsformer og -metoder i egen undervisning
-
kan hensiktsmessig ta i bruk ulike former for vurdering og feedback for å støtte studenters utvikling og læring
-
kan systematisk utvikle egen undervisning og pedagogisk praksis i dialog med studenter og kollegaer
-
kan kritisk vurdere og utvikle læringsutbytter, læringsaktiviteter og vurderingsformer med hensyn til fagets egenart og studenters ulike forutsetninger
-
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over kollegaveiledning for å utvikle pedagogisk praksis
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan analysere og vurdere eget lærings- og kunnskapssyn og forholde seg kritisk og reflekterende til egen rolle som underviser og veileder
-
kan videreutvikle sin pedagogiske praksis og kompetanse på egen hånd og i kollegialt samarbeid
-
kan anvende FoU-basert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
-
kan forholde seg bevisst og aktivt til bruken av kunstig intelligens i høyere utdanning
Opptak
Det er ingen formelle krav for opptak til studiet, men det er krav om ansettelse ved, eller avtale med Høgskolen i Østfold.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 10 studiepoeng, og tar opp følgende temaer:
-
pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier om undervisning og studenters læring
-
kritisk refleksjon over egen underviserrolle og eget lærings- og kunnskapssyn
-
emnedesign og undervisningsplanlegging
-
ulike undervisningsformer og -metoder
-
FoU-basert undervisning
-
ulike former for vurdering og feedback
-
veiledning i høyere utdanning, herunder kollegaveiledning
-
kunstig intelligens i undervisning, vurdering og læring
-
læringsmiljø, inkluderende undervisning og studentmedvirkning
-
evaluering for læring og utvikling
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Undervisningsformer
Studiet er fleksibelt organisert med fire fysiske samlinger (til sammen 6 dager) og fire webinarer.
Undervisningen integrerer studentenes praktisk-pedagogiske problemstillinger og eksempler og erfaringer med pedagogisk teori og didaktiske perspektiver. Undervisningen modellerer studentaktive og varierte undervisnings- og læringsformer. Kollegialt arbeid i form av samtaler, erfaringsdeling, kollegaveiledning og gruppearbeid har en helt sentral rolle i studiet. Hverandrevurdering med tilbakemeldinger og kommentarer underveis i studiet er også et fokusområde.
I periodene mellom de fysiske samlingene arbeider studentene både individuelt og sammen med kollegaer med oppgaver knyttet til egen pedagogisk praksis og teoretiske og praktiske perspektiver på undervisning og pedagogisk virksomhet.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsomfang er 250 timer.
Arbeidskrav
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
-
Tilstedeværelse på minimum 80 % av alle synkrone aktiviteter
-
Gjennomføre observasjonsbasert kollegaveiledning
-
Utvikle et pedagogisk utviklingsprosjekt og gjennomføre hverandreundervisning om temaet
Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Individuell semesteroppgave
Eksamen er en individuell medstudentvurdering og med veiledning underveis.
Karakterregel: bestått / ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått eksamen gis deltakeren anledning til å levere en forbedret versjon av semesteroppgaven til sensur. Utsatt eksamen er samme oppgavetekst som ordinær eksamen.
Plagiering
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Ett av arbeidskravene er et pedagogisk utviklingsprosjekt som innebærer utviklingsarbeid knyttet til egen undervisningspraksis.
Internasjonalisering
I studiet benyttes internasjonal og skandinavisk litteratur.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Studentene evaluerer hver studiesamling (muntlig og/eller skriftlig). Hele studiet evalueres skriftlig på siste samling. Resultatene beskrives i en egen rapport som behandles internt i Seksjon for pedagogisk utvikling og læring. Rapporten sendes også til faglig ledelse og publiseres på seksjonen sine nettsider.
Høgskolen i Østfold gjennomfører også periodisk programevaluering av studieprogrammene sine.
Litteratur
Litteraturliste vil bli publisert i Leganto før semesterstart.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, 28. februar 2024Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2024-2025.
Studieprogramansvarlig
Høgskolen i Østfold.Førstelektor Fredrik Olsson / seksjonsleder Håkon Naasen Tandberg