Passordtjenesten
Passordtjenesten benyttes for å opprette eller bytte passord, låse opp stengt konto eller for å finne brukernavnet ditt.
Gå direkte til Passordtjenesten
Bytte passord
Dersom du ønsker å bytte passord kan dette gjøres i Passordtjenesten.
Når passord er byttet vil det ta mellom 30 og 60 minutter før passordet ditt er oppdatert i alle våre tjenester.
Bytt passord Glemt passord Utgått passord
Glemt brukernavn
Når brukerkontoen din ved HiØ opprettes mottar du en SMS med brukernavnet ditt.
Dersom du har glemt brukernavnet, eller ikke finner meldingen kan du benytte passordtjenesten for å finne brukernavnet ditt.
Aktivering av ny bruker
Når du blir registert som ny student eller ny ansatt mottar du en SMS med brukernavnet ditt.
Før du kan ta i bruk kontoen din må du sette passord for første gang før kontoen aktiveres.
Du kan aktivere kontoen din ved å sette passord i Passordtjenesten. Benytt lenken under og logg inn med SMS-kode eller ID-porten for å komme i gang.
Etter passord er satt første gang vil det ta ca. 1 time før konto blir aktiv.
Når konto er aktiv må du sette opp 2-faktor før du kan logge på våre tjenester.
Les mer om oppsett av 2-faktor
Krav til passord
Passordtjenesten har en rekke krav til passordstyrke. Dette er noen av de viktigste punktene oppsummert.
- Nytt passord kan ikke ligne for mye på et passord du har brukt tidligere.
- Nytt passord kan ikke inneholde navnet eller brukernavnet ditt.
- Bruker du Apple-produkter eller har annet oppsett enn norsk på tastaturet, kan det være greit å styre unna nasjonale tegn som ÆØÅæøå i passordet.
- Husk på at du skal finne igjen tegnet på alle tastaturene du bruker.
- Nytt passord må ha en viss lengde, denne øker eller reduseres etter styrken på resten av passordet.
Du kan se om passordet ditt er godkjent ved hjelp av passordstyrke-indikatoren som vises under øverste passordfelt når du setter eller bytter passord.
Regelmessig bytte av passord
I god tid før passordet utløper kommer det en e-post med påminnelse til deg.
Bytter du ikke passord innen fristen, låses kontoen og du må da låse den opp igjen i Passordtjenesten.
- Studenter må bytte passord minst hvert tredje år
- Ansatte må bytte passord minst én gang i året.
2-faktorautentisering
For å benytte e-post og en del andre tjenester må man ha 2-faktor aktivert. Dette krever at du må bekrefte med din mobil for å få logget inn.
Se veiledning for oppsett av 2-faktor
Hvordan logge inn på våre tjenester
Innlogging varierer noe fra tjeneste til tjeneste.
De fleste av våre tjenester benytter Microsoft pålogging via Feide, noen tjenester benytter også Microsoft pålogging direkte.
Ved navneendring
Dersom du har endret navn, adresse eller telefonnummer er det viktig at dette oppdateres i studentsystemet. Du er selv ansvarlig for at kontaktinformasjonen din er riktig.
Etter at avsluttende vitnemål/karakterutskrift er sendt, har du ikke lengre aktiv studierett. Da kan du benytte elektronisk ID, for eksempel BankID, for å logge inn i StudentWeb og sjekke eksamensresultat og din studentstatus. Oppdager du noe som ikke stemmer tar du kontakt med Studenttjenester ved ditt studiested.