Office 365 Rammer for bruk
- Dette er en selvbetjeningsportal, som er godt dokumentert på Microsofts support-sider
- Det er en begrensning på installasjon på 5 enheter, slik at man må vurdere på forhånd hvor produktene lastes ned.
- Tilgang til epost og data lagret i Office365 FORSVINNER i samme øyeblikk som studiet eller ansettelsesforholdet avsluttes og FEIDE-innlogging blir borte. Epost og data SLETTES automatisk etter 30 dager og vi kan IKKE gjenopprette dette fra backup.
- Overføring av data fra Office 365 FØR avslutning er mulig ved at du selv i GOD tid oppretter en "Office365 PERSONAL"-konto og følger denne veiledningen
Office 365 innlogging
Skriv inn "brukernavn"@hiof.no i brukernavn-feltet, trykk "Neste" for å komme videre hvor du logger inn på vanlig måte, med ditt vanlige brukernavn og passord. Du blir også spurt om å bekrefte med Authenticator appen med jevne mellomrom.
Dersom du ikke har satt opp Authenticator blir du veiledet gjennom oppsett av denne.
2-faktor autentisering i Microsoft 365
For å komme i gang med 2-faktor i Microsoft 365 må du ha en authenticator-app på din mobil.
Veiledning på hvordan du kan sette opp 2-faktor autentisering
Office 365 inneholder disse tjenestene
- Nedlasting av Microsoft Office programvare til eget utstyr. Dette omfatter Word, Excel, PowerPoint, OneNote etc. for PC og Mac.
- Tilgang til OneDrive med ubegrenset lagringsplass.
- Online tilgang til Office programvare får du fra alle enheter via nettleser.
- Apps for mobile enheter
Husk følgende:
- Lagring av data i Office 365 OneDrive skjer i skyen. Les om Microsofts sikkerhetspolicy og personvern
- Høgskolens IT-reglement gjelder for bruk av tjenestene ved tilknyting gjennom brukerkonto tildelt fra høgskolen.
- Lagring av data i OneDrive medfører transport og oppbevaring av data utenfor Norge. Personopplysninger i henhold til Personopplysningsloven med forskrift, helsedata eller sikkerhetsgraderte data skal derfor IKKE lagres i eller deles gjennom OneDrive.
Skru av filer ved behov i OneDrive
OneDrive sparer plass på enheten ved å laste ned filer etter behov. Ønsker man å deaktivere dette slik at filene alltid er tilgjengelig på enheten kan man gjøre det på følgende måte.
Windows: Trykk på OneDrive > trykk på tannhjulet > innstillinger > Synkroniser og sikkerhetskopier, velg "Last ned alle filer" under Avanserte innstillinger.
Mac: Trykk på OneDrive > trykk på tannhjulet > innstillinger, velg "Last ned alle OneDrive-filer nå"
Enkelte Mac-brukere opplever problemer med å bruke Office-programmene etter installasjon.
Du finner en veiledning her som du kan følge dersom Office går i "Bare vis-modus".
Vis veiledning