Språkdagkonferanse 2020

- Onsdag 23. september -

Meld deg på webinaret

Keynote

Professor Terry Lamb

Creative curriculum and pedagogies for creative learning in languages education

Beginning with a brief consideration of the meaning and value of creativity, this presentation will explore ways in which creativity, autonomy and motivation can be nurtured through learning and teaching processes that value and trust the learner. Examples of curricular innovation that supports these processes will be also explored. Finally, the presentation will demonstrate the importance of recognition of learners’ plurilingualism as a valuable resource that facilitates the inclusive enhancement of creativity and learning for all.

ENGELSK

Spiwe Thandabani Rønning (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Creative use of music in the classroom (VGS)

In this webinar we will look at how the teacher can use music in a creative and engaging way in the English classroom. The aim of this session is to give the teacher both tips and practical examples showing the entertainment and educational aspects of music, and how these can be exploited in the classroom.

Lekh N. Baral (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Using literature to enhance creativity (5-10)

The session is a combination of presentation and workshop. It starts with a brief analysis of LK20 and identifies potential for using literature to enhance creativity. Then, it presents some practical tips and strategies for using literature in the English classroom.

FRANSK

Soléna Pradayrol (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Les jeux d’évasion: une nouvelle tendance pédagogique​

Les jeux d’évasion font leur rentrée et investissent les classes. Ces escape games pédagogiques sont facilement adaptables et proposent un contenu ludique et motivant pour les élèves. Lors de cette intervention, nous verrons ensemble quels outils sont utilisables pour élaborer des jeux d’évasion numériques. Des exemples concrets seront présentés pour inspirer les enseignants et donner un aperçu du champ des possibles en classe de FLE.

À la fin de l’atelier, chacun pourra partager des idées de «solutions créatives pour l’enseignement des langues» issues de sa pratique.

KINESISK

Olle Linge (Uppsala universitet) og Øystein N. Øksenvåg (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Lek og spill i kinesisk-undervisning

Lek og spill i undervisningen er viktig for motivasjon og læring. Samtidig er kinesisk et såpass vanskelig språk at flere tradisjonelle spill og leker er utfordrende å gjennomføre. I denne sesjonen viser vi noen av våre spill og leker som vi bruker i undervisningen, både digitale og analoge spill, klassiske og moderne spill, metode, teori og fremgangsmåte. Samtidig oppfordrer vi alle deltakere til å dele av sine erfaringer.

Alle som har lyst å gi en kort presentasjon (maks 5 minutter) av et spill eller opplegg som passer spesielt godt for kinesisk bes si fra på forhånd til ono@hiof.no , slik at vi kan sette av tid.

RUSSISK

Valerij Anatolievitsj Efremov (Herzen University i St.Petersburg, Russland), Jonas Gjervold (Kirkenes Vgs) og Elena Kristian (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Edutament и лингводидактика. Игровые технологии в обучении РКИ.

Лекцию прочитает доктор филологических наук, профессор кафедры русского языка филологического факультета РГПУ им. А.И.Герцена Валерий Анатольевич Ефремов.

Kreative løsninger i russiskundervisning. Eksempler fra praksis. 

Jonas Gjervold (Kirkenes Vgs)  og Elena Kristian (Fremmedspråksenteret/HiØ) Kommunikasjon og muntlige ferdigheter er tema for denne sesjonen. Praktiserende lærere deler sin erfaring med andre. Vi ser på praktiske eksempler og aktiviteter som kan bidra til å fremme muntlige kommunikative ferdigheter i lys av Fagfornyelsen.

SPANSK

Rodrigo Arche Claudio (Instituto Cervantes New Delhi) og Natali Seguí Schimpke (Fremmedspråksenteret/HIØ)

Thinglink: una herramienta creativa para motivar a los alumnos en su aprendizaje de español

Thinglink es una herramienta creativa donde a partir de una sola imagen podrás enriquecer el contenido de tu material de manera atractiva para los alumnos.
En este taller, dirigido principalmente a un alumnado de nivel I, te presentaremos diferentes maneras de utilizar Thinglink en el aula o a distancia. Las actividades abarcarán desde simples presentaciones hasta un modelo de escape room que tendrás la posibilidad de resolver en este webinar. Además, tras la realización de este taller, tendrás acceso a una biblioteca de materiales con Thinglink que te servirán de inspiración y motivación para crear tus propios recursos. ¡Te esperamos!

TYSK

Berit Hope Blå (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Kreative Förderung kommunikativer Fertigkeiten im Deutschunterricht

Im Arbeitsseminar werden variierte Annäherungen am "Hauptkernelement" (LK20) Kommunikation (schriftlich/mündlich) beleuchtet, mit Schwerpunkt Kreativität. Zentrale Stichwörter: Mitwirken, fachübergreifend, Zusammenhang und "fachlichsoziales" Lernen. Beispiele zur praktischen Umsetzung des Lehrplans bilden einen wichtigen Bestandteil und die Teilnehmer werden zur aktiven Beteiligung an motivierenden Lernformen eingeladen – wobei Tipps, Tricks und Methoden fürs vertiefte Lernen im Vordergrund stehen.

- Torsdag 24. september -

Meld deg på webinaret

Keynote

Maria Allström

Creativity – some perspectives and practical approaches

Maria discusses some general perspectives on creativity and then focuses on practical approaches and ideas for the language classroom. Stimulating the learner in a creative way using art, music, literature and drama can positively enhance their language learning experience. In order to do this, it is important for language teachers to develop their own knowledge, creativity and motivation. Some suggestions for this will be included in the talk.

Sesjon A

Spiwe Thandabani Rønning (Fremmedspråksenteret/HiØ) og Gini Lockhart Pedersen (Fremmedspråksenteret/HiØ)

LK20 – Kreativ bruk av flerspråklighet til å øke språklæring og interkulturelle kompetanse

I denne workshopen skal vi se på LK20, forskning og noen myter om flerspråklighet og det å lære et fremmedspråk.  Vi skal videre jobbe med hvordan flerspråklighet støtter oss i vår egen og elevens utvikling av interkulturelle kompetanse.  Workshopen blir på norsk, men de didaktiske eksemplene blir på engelsk. 

Sesjon B

Øystein N. Øksenvåg og Lekh N. Baral

Synet på språkkunnskap i næringslivet: paneldebatt og presentasjon av en nordeuropeisk undersøkelse (deltakere fra Danmark - Ana Kanareva-Dimitrovska og Susana Silvia Fernandez, Skottland - Paul Hare og Norge - Øystein N. Øksenvåg og Lekh N. Baral)

Hvordan ser næringslivet og resten av samfunnet på språkkunnskaper og flerspråklighet? Er kompetansen etterspurt, og hva kan vi gjøre for å sette søkelyset på viktigheten av fremmedspråk. Dette er en sesjon for rådgivere, fremmedspråklærere og andre som er interesserte i å formidle viktigheten av fremmedspråk.

Som et ledd i dette arbeidet har Fremmedspråksenteret satt i gang et nordeuropeisk forskningsprosjekt sammen med det skotske og danske fremmedspråksenteret og denne sesjonen vil presentere de viktigste funnene så langt, samt gi gode råd og verktøy til hvordan en kan snakke om språkvalg til de som skal velge fremmedspråk.

Sesjonen vil foregå på norsk og engelsk.

Publisert 24. aug. 2020 12:26 - Sist endret 21. sep. 2020 10:37