Innholdsrikt praksisseminar ved barnehagelærerutdanningene

Det var stor spennvidde i temaene som ble tatt opp på høstens praksisseminar ved Barnehagelærerutdanningen - Lek og forholdet mellom vurdering av godkjent/ikke-godkjent praksis og skikkethetsvurdering av studenter. Begge temaene er viktige i barnehagen og barnehagelærerutdanningen og engasjerte tilhørerne på seminaret.

Bildet er et profilbilde av Maria Øksnes ved NTNU.

Maria Øksnes. Foto: NTNU

Høstens praksisseminar for styrere, praksislærere, faglærere og trinnledere i regi av Barnehagelærerutdanningen ved HIØ ble gjennomført digitalt.

Lek i barnehagen

Dagens hovedforeleser var Maria Øksnes som snakket om tema lek. Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU og en ettertraktet foredragsholder på barnehagefeltet.

Maria Øksnes er utdannet førskolelærer og har erfaring fra barnehage og skolefritidsordning (SFO). Hun har vært ansatt i lærerutdanningen ved NTNU siden 2011 og har undervist i PPU og lektorutdanningen. Fra 2017 til juni 2020 var hun leder av fagseksjon for pedagogikk ved ILU. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. For tiden er hun prosjektleder for «Bedre skolestart for alle – et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune».

Maria Øksnes gav følgende introduksjon til innlegget sitt:

"Barn og voksne har ikke alltid de samme oppfatninger av en lek. Ofte har de ulike syn på hva som er god lek og hva som er dårlig lek. Hvilke oppfatninger vi har av lek påvirker hvordan vi forholder oss til den. Med bakgrunn i eksisterende og pågående forskning, der barns stemmer får komme til orde, problematiserer Øksnes etablerte forståelser av lek og voksnes rolle i å vise omsorg for barns lek. Det stilles blant annet spørsmål ved om vi ivaretar barns lek dersom vi forbyr dem å leke inspirert av medierelatert stoff som f.eks. Squid Game. Øksnes vil diskutere hva slags lek voksne skal ta vare på i barnehagen og hvordan barn selv tar vare på leken sin."

Etter innlegget ble deltakerne delt i grupper/breakoutrooms, hvor diskusjonen om lek fortsatte. 

Vurdering av godkjent/ikke-godkjent praksis vs. skikkethetsvurdering

Karl-Arne Korseberg. Foto: HiØ

Dagens andre innleder var institusjonsansvarlig for skikkethet ved HIØ, Karl-Arne Korseberg. Han snakket om et viktig tema i barnehagelærerutdanningene: forskjellen mellom det å vurdere praksis for studenter som godkjent/ikke-godkjent og skikkethetsvurdering av studenter. Etter innlegget ble det igjen åpnet opp for diskusjoner i mindre grupper/breakoutrooms, før dagen ble oppsummert og avsluttet i plenum.

Deltakerne gav i etterkant tilbakemelding om at det hadde vært en innholdsrik og lærerik dag. 

Les mer:

Emneord: barnehagelærerutdanning, skikkethet, lek, Maria Øksnes, Karl-Arne Korseberg Av Joran Langvik
Publisert 6. des. 2021 12:01 - Sist endret 30. jan. 2024 15:05