Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP)

Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP) er et prosjekt under DIKUs tildeling for kvalitetsutvikling av praksis i lærerutdanningen. Hensikten er å bygge opp interne strukturer for kunnskapsmegling, deling og diskusjon av praksiskunnskap og gjøre lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold mest mulig relevant for praksisfeltet.

Om KUPP-prosjektet 2021-2024

Høgskolen i Østfold skal nå målet om å utdanne høyt kompetente lærere som er klare for praksishverdagen etter endt utdanning. Ved å anvende og videreutvikle ledd i høgskolens eksisterende organisasjon søker prosjektet å styrke trepartssamarbeidet mellom studenter, praksisfelt og fagmiljøer på høgskolen gjennom utviklingsarbeid og forskning.

Prosjektets hovedmål står på tre ben:

Bildet viser et diagram som viser at KUPP består av tre pilarer. Øverst vises en boks med tittelen på prosjektet: Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Fra denne boksen går det linjer til tre ulike og underliggende bokser. Den første av disse boksene (t.v.) står det "Oppbygging av interne strukturer og organisering, etablere LU ved HiØ som kunnskapsmegler". I den andre boksen (i midten) står det "Kunnskapsdeling og kunnskapsspredning". I den tredje boksen står "Forskning og utvikling".

1. Oppbygging av interne strukturer og organisering, etablere LU ved HiØ som kunnskapsmegler

Prosjektgruppen arbeider for å videreutvikle samarbeidsstrukturene og se fremover for å etablere LU ved HiØ som kunnskapsmegler.

2. Kunnskapsdeling og kunnskapsspredning

Det vil arbeides frem flere prosessorienterte samlinger hvert semester med aktuelle temaer hvor deltakere i trepartssamarbeidet deltar. Deling av praksisfortellinger, fagdidaktikk og kunnskap fra partnerskapene (LUS, LUB, REKOMP, DEKOMP, Kompetanseløftet) deles på tvers. Samlingene planlegges av deltakerne og organiseres med faglig innhold og diskusjon. Samlingene munner ut i felles utvikling av undervisning, hvor deltakerne deltar inn i hverandres undervisning. Erfaringene skal deretter deles og arbeides med i de ulike fagmiljøene på høgskolen, slik at kunnskapen kan nyttiggjøres og overføres til campusundervisningen. Innhold fra dette utviklingsarbeidet vil bli delt på høgskolens nettsider samt på interne møter i større og mindre grupperinger på høgskolen.

3. Forskning og utvikling

Det vil arbeides frem ett forskningsbasert seminar per semester. Formålet med seminarene er at studenter, ansatte i barnehage og skole, og fagansatte på høgskolen blir kjent og kan finne frem til forsknings- og utviklingsprosjekter i fellesskap. Det legges opp til at skolene og barnehagene får presentert løsninger og utfordringer de ønsker å sette søkelys på. Dette brukes også som et springbrett for studenters bachelor-, FoU- eller masteroppgave. Resultatet av forskning vil igjen bli delt med de aktuelle barnehagene/skolene, samt internt på HiØ.

Prosjektledergruppen

Prosjektet ledes av prosjektleder Sigrun Staal Hafstad sammen med prosjektkoordinatorer Ane Linn Dahl-Nielsen og Cecilie Olandersson. Prosjektledelsen består også av prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen, og forskningsansvarlige Magnar Ødegård og Hilde Sofie Fjeld.

Publisert 23. des. 2021 10:15 - Sist endret 13. nov. 2023 11:02